دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
آرش آذرپناه «شهر یک داستان» را روانه بازار کرد

«شهر یک داستان» با نگاهی به داستان کوتاه شهری در ایران نوشته آرش آذرپناه نویسنده خوزستانی روانه بازار نشر شد.

آرش آذرپناه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، درباره موضوع کتاب تازه خود «شهر یک داستان»، گفت: این کتاب دربرگیرنده‌ مجموعه‌ای از تاریخ داستان‌های فارسی است که مکان و بستر قصه‌ها در بخش‌هایی از شهر رقم خورده است. نصفی از کتاب تالیفی با مقدمه مفصل در مورد چیستی و چگونگی داستان شهری است که هر داستان نیز تحلیل چندصفحه‌ای دارد و نیم دیگر کتاب، برگزیده تاریخ داستان‌های فارسی شهری است.

آذرپناه افزود: تعداد داستان‌های کتاب زیاد و حجم آن حدود ۴۵۰ صفحه است. مخاطب در این کتاب با داستان‌های نویسندگانی که بسترشان در شهر است و امروزه با عنوان داستان شهر شناخته می‌شوند، روبه رو می‌شود.

نویسنده کتاب «جرم زمانه‌ساز» گفت: داستان‌های «شهر یک داستان» از نویسندگان دوره اول داستان فارسی همچون: صادق هدایت و گلستان و نیز نویسندگانی که از دهه پیش داستان نویسی را آغاز کردند، است.

وی با بیان اینکه سن نویسندگان در جمع‌آوری داستان‌های انتخابی این کتاب مهم‌ترین گزینه در این گزینش بوده است، گفت: رویکرد اول انتخاب من نویسنده‌های متولدین دهه ۴۰ بود که کم‌سن‌ترین‌شان در حال حاضر زنده هستند ولی از نسل چهارم و پنجم نویسنده‌ای انتخاب نشد. دسته دیگر شامل نویسندگان نسل سومی است که اولین داستان‌هایشان تا دهه هفتاد منتشر شده است.

این منتقد و پژوهشگر ادبی با تاکید بر موضوع داستان شهری که این روزها نَقل محافل ادبی است، اینگونه توضیح داد: تلاش کردم در مقدمه این کتاب و در مقاله طولانی به چرایی وجود داستان شهری، چگونگی پردازش به آن و کج‌فهمی‎هایی که در داستان شهری وجود دارد، بپردازم و تفکر درباره داستان شهری را اصلاح کنم. هر چند این روزها سخن از داستان شهری زیاد شنیده می‌شود، اما هیچکس نمونه‌ای مستند از ویژگی داستان شهری ارائه نداده است.

این مدرس ادبیات دانشگاه چمران اهواز ادامه داد: در کتاب «شهر یک داستان» سعی کردم ویژگی‌های داستان شهری را تبیین و یک سند مفید در اختیار مخاطبانی که قصد دارند ‌عمیقتر داستان و تحلیل آن را بخوانند، قرار دهم.

آذرپناه مولفه کتاب «شهر یک داستان» را متفاوت بودن داستان‌های انتخاب شده در آن برشمرد و گفت: به طور معمول یک داستان مشخص از چوبک یا‌ گلستان انتخاب می‌شوند که آنتولوژی‌هایشان مشترک است. اما در این کتاب در صدد برآمدم از داستان‌هایی که به مضمون‌ داستان شهری در گزیده‌های دیگر کمتر دیده شده‌ است، استفاده کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها