چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
در یک‌سالگی کرونا، روزنوشت‌های کرونایی یک نویسنده خانه‌دار منتشر شد

«به من دست نزن»، اثر جدید فائضه غفارحدادی، با موضوع کرونا همزمان با یک‌سالگی شیوع ویروس منحوس کرونا توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ «به من دست نزن»، اثر جدید  فائضه غفارحدادی، نویسنده کتاب تحسین‌شده خط مقدم (روایتی داستانی از تشکیل یگان موشکی ایران به محوریت زندگی سردار شهید تهرانی‌مقدم) با موضوع کرونا است که همزمان با یک‌سالگی شیوع ویروس منحوس کرونا توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شد.
 
این اثر تلاش مجاهدانه‌ای است که هرگز به اندازه تلاش کادر درمان و مدیران و مسئولان، دیده نخواهد شد؛ اما ثبت و ضبط آن‌ها برای گم‌نشدن تأثیرات مهم زنان‌ خانه‌دار در تاریخ و ابراز همدردی و انتقال تجربه‌‎ها ضروری است؛ مخصوصاً نقش مادران فداکار و مظلوم که اگر ثبت نمی‌شد، بعدها در تاریخ گم می‌شد.
 
بیش از یک سال است که همگی‌ درگیر ویروس کووید ۱۹ شده‌ایم. ویروسی که اوایل همه‌گیری‌اش، آن را دست‌کم گرفته بودیم و برایش طنز می‌ساختیم و می‌خندیدیم؛ اما کم‌کم و با شنیدن اخبار وحشتناک جهانی‌ و نیز خبرهایی درمورد دوستان و آشنایان و اقواممان که درگیر ویروس شدند، ترس در اعماق ذهن‌ ما رخنه کرد.
 
شیوع ویروس و اعمال قوانین دولتی نظامی قرنطینه ساختار و سبک زندگی و شغل‌هایمان و حتی سبک تحصیلاتمان را بسیار تغییر داد. همه ‌ما مجبور شدیم بین زندگی، شغل، خرید، تحصیلات، بچه‌داری، مهمان‌داری، صله‌ رحم و هزار روزمرگی عادی زندگی‌مان و بیماری کرونا هماهنگی‌ای ایجاد کنیم و روزی هزار بار از خودمان بپرسیم: «یعنی بچه‌هایمان، نسل بعدی‌مان درک می‌کنند که ما چه شرایطی را گذراندیم؟»
 
کتاب «به من دست نزن» پاسخ به این پرسش است. خانم غفارحدادی در کسوت یک مادر خانه‌دار خاطراتش را از  ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تا ۱ دی ۱۳۹۹ در این کتاب آورده است.
 
«به من دست نزن» شرح دشواری‌های تحمیلی کرونا به خانواده‌هاست. شرح تلاش‌های بعضاً مجاهدانه‌ زنان و مادران برای حفظ سلامت جسمی و نیز ایجاد تعادل روحی در خانه است. مجاهدتی که خیلی کم به چشم آمد؛ ولی حضوری مداوم داشت. تلاش‌ها و مدیریتی که تکه‌ای مهم در پازل مدیریت بحران کرونا بود.
 
نقشی که اگر ثبت نمی‌شد، بعدها در تاریخ گم می‌شد؛ مثل خیلی از تأثیرات مهم زنان خانه‌دار که در لایه‌های بی‌رحم تاریخ گم شد و به چشم نیامد.
 
دغدغه‌ فائضه غفارحدادی در این کتاب فقط مسائل مربوط به خانه‌داری و بچه‌داری نیست. او به‌عنوان یک زن تحصیل‌کرده و نویسنده کاملاً به اخبار و اوضاع اجتماعی اقتصادی فرهنگی سیاسی کشور و حتی جهان آگاه است و از بررسی و مقایسه‌ همه‌ این شرایط چشم‌پوشی نکرده است.
 
نکته‌ برجسته‌ این دست‌نوشته‌ها نثر و لحن آمیخته به طنز نویسنده است؛ طنزی که گرچه کمی از تلخی وقایع و شرایط کم می‌کند؛ اما اثری عمیق به جا می‌گذارد.
اهمیت این کتاب در این است که روی قسمتی از ماجرا زوم نکرده و یک روند کلی را از ابتدای ورود این ویروس ماجراجو و نحوه گسترش و ترتیب حواشی و اخبار و اطلاعات جنجالی و روند تدریجی تغییر سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی و... را ترسیم می‌کند. شاید آیندگان بابت خواندن این نگاه کلی، مدیون نویسنده باشند؛ حتی ما که شاید یادمان رفته باشد در این یک سال چه بر سرمان آمد.
 


در برشی از این کتاب می‌خوانیم:
نایلون تمیزی برداشتم. کتاب‌ها و ورقه‌ها را گذاشتم توش و کردمشان توی ماکروفر و زمان را روی دو دقیقه تنظیم کردم. داشتم گوشی موبایلم را ضدعفونی می‌کردم که بوی سوختگی آمد. سریع در ماکروفر را باز کردم. آتش واقعی در ماکروفر کوچک ما داشت همه برگه‌ها را می‌خورد! سریع گذاشتمشان توی ظرفشویی و شیر آب را باز کردم. علاوه بر این که سوختند، خیس هم شدند. الان نیم ساعت است که پسرک توی اتاق دارد نعره‌های عاشقانه می‌زند! گفتم که! یک زن باید مثل من نمونه باشد!!
 
«به من دست نزن»، روزنوشت‌های یک ساله‌ای از خانم فائضه غفار حدادی نویسنده کتاب تحسین شده خط مقدم (روایتی داستانی از تشکیل یگان موشکی ایران به محوریت زندگی سردار شهید تهرانی‌مقدم) با موضوع کرونا است که همزمان با یک‌‍‌‌سالگی شیوع ویروس منحوس کرونا توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شد.
 
علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب می‌توانند از طریق سایت رسمی انتشارات شهیدکاظمی(https://nashreshahidkazemi.ir/) و یا  سایت manvaketab.ir و همچنین از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه 3000141441 کتاب را تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها