سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
کتابی که بازار فین تک آلمان را معرفی می‌کند

هدف کتاب «فین تک در آلمان» ارائه داده‌های جامع بر اساس استانداردهای علمی‌مورد نیاز برای درک بازار فین تک آلمان است. این داده‌ها برای کمک به ایجاد تصویر شفافی از جایگاه شرکت‌های فناوری مالی در اقتصاد بخش مالی آلمان و‌اندازه و ساختار بازار این صنعت، تجمیع و ارائه شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «فین تک در آلمان» که اولین تحلیل جامع از سرگذشت و همچنین توسعه آینده صنعت فناوری مالی آلمان است به قلم جرج در فلایتنر، لارس هورناف، متیاس اشمیت و مارتینا وبر تألیف شده و از سوی رضا پاینده و سید محمد افقهی از محققان مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) ترجمه شده و در اختیار علاقه‌مندان جهت شناخت هرچه بیشتر این فناوری مالی نوآورانه قرار گرفته است.

امروزه ظهور اینترنت و جریان دیجیتالی شدن، بسیاری از عوامل اقتصادی را وارونه کرده است و بخش مالی نیز از این قاعده مستثنا نیست. در واقع امروزه استفاده از فناوری‌های نوآورانه در بخش کسب و کار و خدمات مالی مرتبط، یک نیاز اساسی است که در حال حاضر کشورهای پیشرفته جهان از آن استفاده می‌کنند.  از این رو به کسب و کارهایی که امروزه برای ارائه خدمات گوناگون مالی از فناوری‌های نوآورانه استفاده می‌کنند در اصطلاح «فین تک» می‌گویند. فین‌تک صنعتی بسیار پویا و پرسرعت است که مدل‌های کسب وکار متعددی در آن یافت می‌شود. 

اصطلاح فین تک که شکل کوتاه شده عبارت فایننشال تکنولوژی است، معرف شرکت‌های است که خدمات مالی را با فناوری‌های نوآورانه مختلفی تلفیق کرده و معمولا محصولاتی مبتنی بر سایت‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایل عرضه می‌کنند. البته در تعریف وسیع تر شرکت‌هایی که زیر ساخت فناورانه و راهکارهای نرم افزاری برای انواع ارائه دهندگان خدمات مالی فراهم می‌کنند نیز نوعی فین تک هستند.

وجه ممیزه این شرکت‌های مالی نوآورانه با مؤسسات مالی سنتی این است که فین تک‌ها به نسبت محصولات و خدمات ارائه شده توسط مؤسسات مالی سنتی، کاربر پسندتر، کارآمدتر، شفاف تر و خودکارتر هستند. 

به علت ساختار هزینه بهینه تر، شرکت‌های فناوری مالی می‌توانند برطرف کننده نیازهای خردی باشند که پیش از این به دلیل عدم صرفه اقتصادی توسط مؤسسات مالی سنتی ارائه نمی‌شدند. برای مثال پلتفرم‌های معامله گری و دادوستد اجتماعی خدماتی مشابه صندوق‌های سرمایه گذاری را برای کاربران مختلف با سطوح مختلف دارایی عرضه کرده و ربات‌های مشاور خدمات مدیریت دارایی شخصی شده را با هزینه‌های قابل پرداخت به مردم ارائه کرده‌اند.

علی رغم حضور کنونی پر رنگ صنعت فین تک در رسانه، مطالعات تجربی محققان این حوزه نشان می‌دهد که در حال حاضر این صنعت نسبت به کل بازار مالی سهم‌اندکی دارد. مؤسسات مالی و مدیریت دارایی سنتی امروزه بیشترین سهم بازار را در بخش‌های فرعی بررسی شده در اختیار دارند. با این حال شرایط امروز بازار و سرعت بالای رشد فین تک‌ها احتمال چیرگی آینده فناوری نو در بازارهای مالی را رد نمی‌کند. 

کتاب حاضر به جهت آشنایی مخاطبان با ابعاد مختلف این نوع شرکت‌های نوآورانه مالی به شناسایی و توصیف بخش‌های مختلف صنعت فین تک در یکی از کشورهای مطرح در این حوزه یعنی کشور آلمان پرداخته که صاحب بزرگ‌ترین بازار فین‌تک در اروپا بعد از بریتانیا است.

این کتاب بر اساس پژوهشی به سفارش وزارت فدرال مالی آلمان در هشت فصل نگاشته شده و در آن برای اولین بار به واکاوی جامع صنعت فین‌تک آلمان پرداخته شده است. برای همین منظور،‌اندازه بازار این صنعت در سالیان 2007 تا 2015 و همچنین پیش بینی تفصیلی 9 بخش فین‌تک آلمان برای سالهای 2020، 2025 و 2035 بررسی شده است.

هدف این کتاب ارائه داده‌های جامع بر اساس استانداردهای علمی‌مورد نیاز برای درک بازار فین تک آلمان است. این داده‌ها برای کمک به ایجاد تصویر شفافی از جایگاه شرکت‌های فناوری مالی در اقتصاد بخش مالی آلمان و‌اندازه و ساختار بازار این صنعت، تجمیع و ارائه شدند. به کمک این داده‌ها امکان ارزیابی بهتر فرصت‌ها و ریسک‌های این ارائه دهندگان خدمات مالی نوآورانه، فراهم می‌شود.

از سوی دیگر استفاده و گسترش خدمات فناوری مالی نه تنها به چارچوب‌های فنی و مقرراتی وابسته است، بلکه به ارزشی که مشتریان می‌توانند از خدمات آن‌ها کسب کننند نیز نیازمند است. در این کتاب، تصویری جامع از جریان‌ها و پیشران‌های مؤثر در گذشته فناوری مالی در آلمان و همچنین بررسی محرک‌ها و موانع پیشروی این صنعت در آینده ارائه شده است. علاوه بر این در کتاب حاضر از سوی نگارندگان آن، در پیش بینی وضعیت آتی کسب و کارهای پرداخت، فصلی جامع با موضوع جایگاه فین‌تک آلمان در عرصه بین الملل و همچنین فصلی در مورد پژوهش‌های علمی‌مرتبط با فناوری مالی، اختصاص داده شده است.

فناوری فین تک گونه‌های مختلفی دارد که در این کتاب به آن‌ها توجه خاصی شده است. این گونه‌ها عبارتند از: تأمین مالی جمعی مبتنی بر بخشش و پاداش، سرمایه گذاری جمعی، وام دهی جمعی، مشاوره مالی آنلاین، مدیریت مالی شخصی، سرمایه گذاری و بانکداری، معامله گری و داد و ستد اجتماعی، اعطای اعتبار و واگذاری مطالبات و پرداخت.
این صنعت در آلمان بر بخش‌هایی با موضوعات تأمین مالی و مدیریت دارایی‌ها، از جمله وام دهی جمعی، سرمایه گذاری جمعی، دادوستد اجتماعی و ربات‌های مشاور سرمایه گذاری، تمرکز بیشتری داشته است.

نگارندگان این کتاب به مقایسه صنعت فین تک آلمان با سایر کشورهای برتر در این حوزه مثل بریتانیا و آمریکا از حیث سرمایه گذاری بیشتر در این صنعت، پویایی و رشد بازار فین تک از حیث تأمین مالی و مدیریت دارایی، چگونگی روش‌های پرداخت، می‌پردازند. استفاده حجم بالای شهروندان آلمانی از سیستم‌های مستقل مدیریت مالی و‌اندازه بسیار بزرگ بازارهای تامین مالی (چندهزار میلیارد یورو) و پیشرو بودن بریتانیا در این بازار از مهم ترین بررسی‌هایی است که متوجه این پژوهش بوده است.

در حال حاضر، فین تک‌ها به علت سهم‌اندکی که از اقتصاد دارند، هیچ نوع ریسک سیستمی‌به اقتصاد تحمیل نمی‌کنند. با این حال امکان پدیدار شدن این نوع ریسک‌ها در اقتصادی با فین تک‌های بزرگتر باید مورد مطالعات دقیق تری قرار گیرد.

کتاب «فین تک در آلمان» در قطع رقعی در 189 صفحه به قیمت 30 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(علیه السلام) روانه بازار نشر دانشگاهی شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها