یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
انتشار کتابی با هدف تبیین معناشناسی شفاعت در قرآن

رئیس اداره نشر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از انتشار کتاب «معناشناسی شفاعت در قرآن» نوشته مهدی حسن‌زاده ازسوی این انتشارات خبر داد و گفت: پرهیز از برداشت‌های سطحی و گزینشی آیات و نشان دادن جهان‌بینی خاص و نظام‌مند قرآن کریم، از اهداف نگارش این کتاب بوده است.

روح‌الله بابایی، مسئول روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های قرآنی، مفهوم «شفاعت» است که نظر و تدبّر هر دانشمند قرآنی را به خود جلب می‌کند، گفت: تمام تلاش‌های لغویان، مفسران، متکلمان و علما، تبیین کننده برخی از لایه‌های معنایی شفاعت است و مؤلفه‌ها و لایه‌های معنایی «شفاعت» با رویکرد معناشناسانه بررسی نشده است.

وی افزود: این واژه در قرآن کریم، با تشکیل شبکه گسترده معنایی در ارتباط با واژه‌های کلیدی دیگر مثل نصرت، ولایت، حمایت، نجات و... معنا می‌شود که بسیاری از مؤلفه‌های معنایی آن را باید در لایه‌های بالاتر جست‌وجو کرد.
 
بابایی تصریح کرد: کتاب «معناشناسی شفاعت در قرآن» با روش معناشناسی توصیفی، تحلیلی هم‌زمانی، معنای «شفاعت» و استخراج مؤلفه‌های معنایی آن را از قرآن کریم‌ تبیین می‌کند. بررسی آیاتی که واژه «شفاعت» در آن به‌ کار رفته و آیات مرتبط، این‌گونه نشان می‌دهد که این کلمه در کاربرد قرآنی بر محور جانشینی، با مفهوم نصرت و ولایت، و بر محور هم‌نشینی با مفاهیمی مثل نصرت، تأیید، نجات و فضل و بر محور تقابل با مفهوم لعن، حبط اعمال و عذاب شدید در دنیا و آخرت، در یک حوزه معنایی قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: کشف مؤلفه‌های معنایی «شفاعت» سبب تجلّی بیشتر معارف ناب قرآنی برای بندگان حقیقت‌جو، پرهیز از برداشت‌های سطحی و گزینشی آیات قرآن کریم و نشان دادن جهان‌بینی خاص و نظام‌مند قرآن کریم است.
 
چاپ نخست کتاب «معناشناسی شفاعت در قرآن» تألیف مهدی حسن‌زاده در 515 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 40 هزار تومان به‌همت پژوهشکده الهیات و خانواده تولید و ازسوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها