سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
مکاتبات ناصرالدین‌شاه با کامران میرزا نایب‌السلطنه روی پیشخان آمد

کتاب «مکاتبات ناصرالدین‌شاه با کامران میرزا نایب‌السلطنه (1295-1309 قمری)» به‌عنوان دومین کتاب انتشارات مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1399 روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، کتاب «مکاتبات ناصرالدین‌شاه با کامران میرزا نایب‌السلطنه (1295-1309ق.)» بر اساس بازنویسی و پژوهشی در آلبوم مرقع خطی شماره 6202 کتابخانه ملی ملک به کوشش مرضیه مرتضوی و مهتا باصفا، تدوین و تألیف و توسط انتشارات این مؤسسه منتشر شده است.
 
این آلبوم را زنده‌یاد حاج حسین آقا ملک، بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک خریداری و در سال 1333 خورشیدی به موجودی کتابخانه وقفی خود افزوده است.
 
آلبوم مرقع خطی حاضر دربردارنده دستخط‌هایی از ناصرالدین‌شاه به صورت نامه و یادداشت به‌طور عمده خطاب به فرزندش کامران ميرزا، نايب‌السلطنه و گاهی نیز به میرزا علی‌‌اصغر‌خان امین‌السلطان، صدراعظمش و همچنین نامه‌هایی از نايب‌السلطنه در قالب پاسخ به دستورات و توصیه‌های شاه و گزارش انجام امور محوله مربوط به سال‌‌‌های 1295 تا 1309 قمری است.
 
همچنین این آلبوم دربردارنده بریده‌هایی از دستخط‌های ناصرالدین‌شاه است که به طور عمده بر روی تکه کاغذهای کوچک در حد چند سطر کوتاه یا حواشی نامه‌هایی که متن آنها بریده شده و یا بر روی قسمتی از سربرگ ابتدایی تلگراف‌هایی است که به عنوان شاه نوشته و ارسال شده است. بجز چند مورد اندک، تمامی آنها بدون در نظر گرفتن ترتیب تاریخی و موضوعی در کنار یکدیگر چسبانده شده‌اند.
 

 
قسمت عمده این کتاب به امور نظامی همچون افواج ایلاتی، انواع تفنگ و فشنگ، توپخانه، ملبوس نظام، وضعیت بهداشتی و درمانی سربازان، اعطای درجات نظامی، مستشاران بلژیکی و آلمانی، تهیه تنخواه و حقوق نظامیان، تعمیر و مرمت توپخانه و تبدیل تفنگ‌های تباتیر، توپ‌ریزی، ایجاد قورخانه (کارخانه اسلحه‌سازی) در شهرها و سان سپاه، پرداخته است.
 
اعطای لقب، منصب، خلعت و شمشیر مرصع، تأمین نظم و امنیت شهر به همت نیروهای پلیس کیفر و تنبیه مرتکبان شرارت، هرزگی، قتل، اخلال‌گران در نظم و...، رسیدگی به مسئله گرانی غله، نان و گوشت، کمبود اقلام خوراکی، رسیدگی به بست‌نشینی و عرایض و شکایات مردم، تراموا و مسئولان بلژیکی آن، واقعه رژی و تحریم تنباکو و پرداخت غرامت به انگلیسی‌ها، مدارس فرانسوی در تهران و صورت بروات، از دیگر موضوعات ذکر شده در کتاب است.
 
کتابخانه و موزه ملی ملک با چاپ فاکسی‌میله و نسخه‌برگردان آثار نفیس موجود خود و همچنین انتشار پژوهش‌های صورت گرفته مبتنی بر آثار این گنجینه در راستای معرفی ظرفیت‌های بلقوه فرهنگی، تاریخی و هنری این گنجینه مملو از منابع و آثار قدیمی به ویژه در حوزه نسخه‌های خطی و خدمات‌رسانی به پژوهشگران فعالیت می‌کند. در این راستا این مؤسسه در سال گذشته پروانه نشر کتاب خود را نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور دریافت کرد.
 
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب «مکاتبات ناصرالدین‌شاه با کامران میرزا نایب السلطنه» می‌توانند به کتابخانه و موزه ملی ملک واقع در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق) یا وب‌سایت این موقوفه به نشانی www.malekmuseum.org مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها