شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
با دانشگاهیان اصفهان از کرانه زاینده‌رود تا ساحل رود سن

کتاب «سفرنامه اروپا، از کرانه زاینده‌رود تا ساحل رود سن» نوشته سیدمرتضی هاشمی به شرح سفر استادان دانشگاه اصفهان به اروپا می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، این کتاب درواقع گزارشی از سفر استادان دانشگاه اصفهان به اروپاست که از رود زاینده‌رود و تا رود سن به شیوه‌ای متفاوت و در قالب یک سفر ترکیبی (زمینی، دریایی و هوایی) برای گروهی از دانشگاهیان تدارک دیده‌ شده بود.

استادان دانشگاه اصفهان طی این سفر ۴۵ روزه و در مسیری به شمار ۲۰ هزار کیلومتر از ۱۴ کشور اروپایی دیدن کردند. سفری که خط سیر اصلی آن از کرانه «زنده رود» آغاز می‌شد و تا ساحل رود «سن» در قلب پاریس امتداد می‌یافت. آنها در مسیر بازگشت، میراث‌های باستانی یونان را دیدند و سفر، در استانبول، شهری میان دو قاره پایان یافت.

سفرنامه‌نویسی در ادبیات فارسی با نگارش اثر مشهور ناصرخسرو، پیشینه‌ای به‌تقریب هزار ساله دارد. نویسنده این سفرنامه نیز در چهارچوب کلی، از همان شیوه بهره گرفته، با این تفاوت که جنبه‌های مدرن زندگی، به همان نسبت روش کار او را در روایتگری و گزینش موضوعات، از شیوه‌ای متفاوت و نو برخوردار کرده است.

وجه تمایز این اثر با آثار سفرنامه‌ای مشابه آن است که سفرنامه‌ای برون‌مرزی و مشتمل بر حیطه‌ای وسیع، با جنبه‌های ادبی نوشتاری متمایز و توجه جغرافیایی و موضوعات علمی گردشگری، در حوزه سفرنامه‌نویسی فارسی است. نویسنده که آشنایی دیرینه‌ای با فرهنگ، تاریخ، جغرافیا و مکان‌های دیدنی اروپا دارد، با سبکی شیوا به بیان دیده‌ها و اندیشه‌های خود پرداخته است.

وجه دیگر اثر، تبیین شیوه‌ای شخصی است که نویسنده مبتنی بر آن، روش کاربردی راهیابی و اجرای طرح سفر و نحوه پیش آشنایی خود را نسبت به مکان‌ها و مسیرها و نیز ابزارهای دستیابی به آن، شرح می‌دهد.
به‌منظور تقویت حس حضور و لذت بیشتر از مطالعه کتاب که در ۴۵۶ صفحه دوین شده است، ۳۰ صفحه پایانی به ارائه نقشه مسیر و حدوداً ۷۰ عکس مرتبط با سفر اختصاص یافته است.

نگارنده این اثر، سیدمرتضی‌ هاشمی دانشیار دانشگاه اصفهان و مدرس رشته زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر در نوع ادبی «سفرنامه» است. وی کاوش در این زمینه ادبی - جغرافیایی را با اشتیاق فراوان از نوجوانی تاکنون دنبال کرده و با تجربیات سفرهای متعدد همراه ساخته است. پیش‌ازاین نیز آثاری در همین زمینه مشتمل بر کتاب و مقاله منتشر ساخته و تعدادی دیگر را نیز در دست چاپ دارد. نویسنده در کنار نگارش این اثر، در طراحی مسیر و گزینش مکان‌های دیدنی، نقشی اساسی بر عهده داشته است.

هاشمی سفرنامه خود را به تمام همسفران تقدیم و در ادامه از احمدرضا سلیمی به خاطر سرپرستی این گروه تقدیر کرده و یاد و خاطره مرحوم احمد کیاست‌پور را هم که در این سفر حضور داشته، گرامی داشته است.

کتاب «سفرنامه اروپا، از کرانه زاینده‌رود تا ساحل رود سن» توسط انتشارات مانا در سال 1399 منتشر شده است. مدیر تولید این اثر حشمت‌الله انتخابی، صفحه‌آرا آن مرضیه کوچک‌زاده و طراح جلد کتاب سپیده حاجی‌محمود‌زاده بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها