سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
نقد و بررسی تازه‌های نشر سفیر

نشر سفیر به عنوان بخشی از بدنه موسسه سفیر فرهنگ و هنر ناشری است که فعالیت خود را از سال 1396 به شکل جدی آغاز کرده است. در ادامه به بررسی کتاب‌های منتشر شده توسط نشر سفیر می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ نشر سفیر به عنوان بخشی از بدنه موسسه سفیر فرهنگ و هنر ناشری است که فعالیت خود را از سال 1396 به شکل جدی آغاز کرده است. انتشارات سفیر همچنین به عنوان نهادی مکمل در کنار دپارتمان ترجمه سفیر فعالیت می‌کند. دپارتمان ترجمه سفیر یکی از اهداف خود را مرتبط کردن فارغ‌التحصیلان دوره‌های ترجمه‌ی این موسسه با بازار کار ترجمه در ایران از جمله نشر سفیر و سایر موسسات انتشارتی قرار داده است. به همین منظور انتشارات سفیر پس از فارغ‌التحصیل شدن دانشجویان ترجمه سفیر از دانشجویان مستعد دعوت به کار و با عقد قرارداد حرفه‌ای این دانشجویان را جذب بازار کار ترجمه می‌کند. در ادامه این مطلب به بررسی کتاب‌های منتشر شده توسط نشر سفیر می‌پردازیم.



سکوت بزرگ
هر ساله بهترین داستان‌های امریکایی که در مجلات ادبی و فرهنگی امریکا در آن سال منتشر شده‌اند بر اساس آراء منتقدان و صاحبنظران جمع‌آوری و در مجموعه‌ای با نام Best American Short Stories منتشر می‌شوند. داستان‌های این کتاب از میان داستان‌های منتخب این مجموعه در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ برگزیده شده‌اند و جز این‌که نمونه‌ای از گرایش‌های رایج در داستان‌نویسی معاصر امریکا را نمایندگی می‌کنند نویسندگان جدیدی را نیز به خوانندگان ایرانی معرفی می‌کنند.



نابینایان
موریس مترلینک نویسنده، شاعر و فیلسوف بلژیکی (1949-1862) برنده‌ی نوبل ادبیات در سال 1911 و برنده‌‌ی جایزه‌ی ادبیات نمایشی فرهنگستان زبان و ادبیات فرانسه در بیشتر آثار خود به فلسفه‌ی هستی می‌پردازد. در نظر او درک هستی کامل نمی‌شود مگر وقتی که مرگ را به عنوان بخشی از آن پذیرفته باشیم. موضوعی که در این سه نمایشنامه نیز به آن پرداخته می‌شود، واکنش انسان‌ها به مرگ و دریافت آنها از این مسئله است. شخصیت‌های او در شرایط و موقعیت‌های مختلف به گونه‌ای متفاوت با این مسئله روبرو می‌شوند. او با روایتی سمبلیک، مرگ را جزئی از زندگی و کامل‌کننده‌ی آن تصویر می‌کند.



سالار مگس‌ها
سالار مگس‌ها داستانی نمادین درباره‌ی چند پسربچه‌ی انگلیسی است که بر اثر یک سانحه‌ی هوایی در جزیره‌ای متروک و استوایی بدون سرپرست رها می‌شوند. در آغاز همه‌چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه تنها دغدغه‌ی اکثر بچه‌ها رفع نیازهای ابتدایی جسمانی‌شان می‌شود و به زندگی بدوی و زور و خشونت برمی‌گردند و در نهایت به هرج‌و‌مرج و درگیری و خونریزی متوسل می‌شوند. کشمکش بین نیروهای خیر و شر درون‌مایه‌ی اصلی داستان است.
مهم‌ترین نماد داستان، سالار مگس‌ها یا هیولاست؛ هریک از بچه‌ها جسمی در جزیره را تصور می‌کنند و از آن می‌ترسند ولی در حقیقت سرِ خوکی است که شکار کرده‌اند و روی آن مگس جمع شده. هم‌چنین، ترجمه عبری عنوان کتاب بعل زبوب است که در اصل نام خدایان اقوامی در گذشته بوده و در اینجا هم به معنای خدای سرگین و کثافت و نماد شیطان و سیاهی است.
 
 
 
 
رئالیسم
 کتاب رئالیسم جلد نخست از مجموعه‌ی مکتب‌ها و جریان‌های ادبیِ نشر سفیر است و به معرفی مکتب رئالیسم اختصاص دارد. مکتب رئالیسم می‌کوشد جهان را، همان‌طور که هست، برای خوانندگان خود به تصویر بکشد. جهان داستان‌های رئالیستی، با قهرمانانی از جنس مردم عادی، که زندگی را با تمام خوشی‌ها و ناخوشی‌ها و فراز و نشیب‌هایش از سر می‌گذرانند، جهانی است ملموس و باورپذیر؛ و بی‌گمان به همین دلیل است که آثار خلق‌شده در این مکتب به بزرگ‌ترین و ماندگارترین آثار ادبی جهان تبدیل شده‌اند. این کتاب سعی دارد با معرفی نویسندگان و آثار برجسته‌ی این مکتب، بررسی درون‌مایه، بستر تاریخی، نقد برخی ویژگی‌های خاص آن و... شناختی دقیق از این مکتب ارائه دهد.



نمایش‌نامه‌های یونان
کتاب نمایش‌نامه‌های یونان جلد دوم از مجموعه‌ی مکتب‌ها و جریان‌های ادبیِ نشر سفیر است و به معرفی نمایشنامه‌های یونان باستان اختصاص دارد. نمایشنامه‌های یونان را می‌توان سرآغاز شکل‌گیری هنر نمایش دانست. این نمایشنامه‌ها، که از دل سرودهایی مذهبی پدید آمده‌اند و برگرفته از داستان‌های اساطیری و افسانه‌ای هستند، مضامینی را موضوع کار خود قرار داده‌اند که هنوز هم برای مخاطب امروزی جذابیت دارد؛ مضامینی نظیر عشق، انتقام، عدالت و سرنوشت. تأثیر این نمایشنامه‌ها را نه تنها در هنر و ادبیات، بلکه در فلسفه و روان‌شناسی نیز می‌توان مشاهده کرد. اولین نمایشنامه‌های یونان در قالب تراژدی نوشته شده‌اند و اغلب قهرمانی را به تصویر می‌کشند که در تقابل خیر و شر و کشمکش نیروهای متناقض به سرنوشتی دردناک دچار می‌شود.  این کتاب سعی دارد با معرفی نویسندگان و آثار برجسته‌ی این مکتب، بررسی درون‌مایه، بستر تاریخی، نقد برخی ویژگی‌های خاص آن و... شناختی دقیق از این مکتب ارائه دهد.


رمانتیسیسم
کتاب رمانتیسیسم جلد سوم از مجموعه‌ی مکتب‌ها و جریان‌های ادبیِ نشر سفیر است و به معرفی مکتب رمانتیسیسم اختصاص دارد. مکتب رمانتیسیسم، که بیشتر در شعر نمود پیدا می‌کند، جهانی را به تصویر می کشد که ریشه در وهم و خیال و تصویرهای ذهنی دارد. عواطف و احساسات در مکتب رمانتیسیسم از اهمیت زیادی برخوردار است و شعر، رها از هرگونه چارچوب و قید و بندی، ابزاری است برای شاعر تا احساسات پرشور خود را ابراز کند. احساساتی که پاکی و خلوص خود را از طبیعت وام می گیرد.
آشنایی با مکتب‌ها و جریان‌های ادبی برای تمام دانشجویان و خوانندگان جدی ادبیات ضرورتی گریزناپذیر است. نویسندگان، مترجمان، منتقدان ادبی و روزنامه‌نگاران نیز برای غنا بخشیدن به کار قلمی خود بی‌شک به آشنایی با مکتب‌های ادبی نیاز دارند. بنابراین، خواندن این آثار به کلیه علاقمندان به کتاب‌خوانی و ادبیات توصیه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها