پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
نرم‌افزار آموزشی الحیاه منتشر شد

نرم افزار آموزشی الحیاه اولین اثر نشر الکترونیک دانشگاه امام صادق علیه السلام در زمینه فراگیری عمومی زبان عربی است که بر اساس الگوی تعاملی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام تولید شده است. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نرم‌افزار آموزشی الحیاه که محصول تجارب آموزشی و نرم افزاری تعاملی برای خود آموزی زبان عربی به صورت کاربردی با تکیه بر مهارت‌های اصلی «گفت و شنود و خواندن و درک مطلب» بر اساس الگوی ارتباطی است، به همت مسعود فکری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس مرکز زبان دانشگاه امام صادق علیه السلام تألیف و تدوین شده و از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(علیه السلام) با همکاری گروه نرم‌افزاری فاواتک طراحی و برنامه نویسی شد.

آموزش زبان بر اساس روش مهارتی و امکان پذیری همراه ساختن آموزش با پایدار سازی فراگیری که همزمان علاوه بر انتقال دانستنی‌های زبان، تمرین‌های کاربردی را برای این هدف ارائه می‌کند کار دشواری است، زیرا علاوه بر برخورداری از یک روش و الگوی آموزشی باید امکان تعامل و ارتباط با فراگیرنده را نیز فراهم سازد. این موضوع را باید به ویژگی‌های خاص زبان مورد نظر ازجهت پیچیدگی و دشواری نیز افزود. 

امروزه آسان سازی و ساده سازی که با یکدیگر تفاوت دارند، بسیار در عرصه آموزش مورد توجه قرار گرفته است. یکی از موارد بسیار مهم در این خصوص بحث آموزش زبان است. آنچه که در حوزه زبان به شکل عام و در زبان عربی به شکل خاص در زمینه آسان سازی آموزش اتفاق افتاده با دیگر دانش‌ها تفاوت‌هایی دارد. اصولا هم پا و همراه شدن متولیان امر آموزش زبان در دنیا با استفاده کردن از این آسان سازی و ساده سازی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. هرچند نسبت میان زبان‌ها متفاوت است. از جمله آنچه که مربوط به زبان عربی است.

نرم‌افزار آموزش زبان عربی الحیاه، بر اساس تحقق این مهم تدوین شده که محصول یک تجربه آموزشی است. برای استفاده کردن از دست‌آوردهای نوین علمی نیاز به بهره‌گیری ازفناوری و تکنولوژی آموزشی است. به بیان دیگر این نرم‌افزار دانش، تجربه و کوشش‌های بیش از یک دهه متخصصان زبان عربی در کنار متخصصان فناوری‌های نوین رایانه‌ای است که علاوه بر استقلال در طراحی و تولید محتوا از نظر هدفمندی آموزش و قابلیت‌های گوناگون با مشابه‌های داخلی و خارجی خود تفاوت‌های بسیار زیادی دارد و می‌تواند گام بزرگی برای استفاده علاقه مندان به یادگیری زبان عربی کاربردی باشد.

اصولا فراگیری همه دانش‌ها به ویژه آنهایی که بُعد مهارتی در فراگیری آن غلبه بیشتری دارد، فراهم کردن ابزارهای تعاملی بین فراگیر و محتوای آموزشی ضروری است. در دوران کنونی ما به جهت محدودیت‌هایی که افراد از نظر ارتباط مستقیم با دوره‌های آموزشی دارند و حضور در آنها به شکل سنتی که مبتنی بر کلاس، آموزش دهنده، آموزش گیرنده و مواد آموزشی باشد، دشوار شده است، ترجیحا این نرم افزار برخی از این حلقه‌ها را برداشته و راه را کوتاه‌تر کرده و امکان رسیدن به اهداف آموزشی را آسان تر می‌کند.
 
در اینجا باید توجه کرد که این نرم‌افزار صرفا تبدیل کردن یک نسخه کاغذی به نسخه دیجیتالی نیست. این که باید از الگوی خودآموزی استفاده کرد، یعنی تا آنجایی که ممکن است نقش کلاس را در یک فضای مجازی برای فراگیر ایجاد کرد تا آن فرد بتواند با محتوای آموزشی ارتباط برقرار کند. تا با توجه به محتوای آموزشی بتواند پیشرفت تحصیلی که در کلاس اتفاق بیافتد کم و بیش برای خود ایجاد کند. اصولا هر چه بتوان فضای خودآموزی را به فضای کلاس نزدیک کرد سطح موفقیت آن محتوای آموزشی بالاتر رفته است. این نرم افزار تلاش کرده این اتفاق بیافتد.

در این گزارش برای آشنایی هر چه بیشتر با این نرم افزار ویژه در حوزه آموزش زبان، به بیان ویژگی‌هایی که آن را در حیطه آموزش زبان عربی در بستر نرم افزار خود آموز، منحصر به فرد کرده است، می‌پردازیم.

1.زبان عربی
از آنجا که زبان عربی به جهت ساختاری نشانه دار و اشتقاقی بودن و مذکر و مونث بودن و دیگر ویژگی‌ها نسبت به زبان فارسی پیچیدگی‌های ویژه‌ای دارد، آموزش آن در قالب نرم افزار کار دشواری است که نرم‌افزار الحیاه به آن نایل شده است.

 2. سطوح آموزشی
سطح بندی این نرم افزار براساس محتوایی است که از ابتدا طراحی شده و براساس الگوی اتحادیه اروپاست که شش سطح را برای فراگیری زبان دوم تعریف می‌کند. یعنی کسی که هیچ چیزی از زبان نمی‌داند با کسی که می‌خواهد تقریبا به مرز بومی آن زبان برسد شش سطح را باید طی کند. برای هر کدام از شش سطح که همان دو سطح را مقدماتی، دو سطح را میانه و دو سطح آخر را پیشرفته می گویند؛ برای آنها تعاریفی دارند. این نرم افزار تقریبا در پایان سطح چهارم قرار می‌گیرد یعنی سطح میانه را تمام می‌کند. علت قرار ندادن دو سطح پیشرفته آن است که در این دو سطح بیشتر کار یادگیری مربوط به مهارت چهارم یا نگارش است که در فضای کاملا مستقیم آموزشی اتفاق می‌افتد.
 
از این رو با توجه به نیاز زبان آموزان برای فراگیری مقدار مناسب از آنچه زبان پایه و عمومی محسوب می شود؛ در این نرم افزار براساس همان سطح بندی در آموزش واقعی که برای فرد اتفاق می افتد، سطوح آموزشی متناسب با آن در 9 سطح طراحی شده است. از سطح پایه یا به اصطلاح فارسی بنیادین شروع می‌شود و چهار سطح مقدماتی بعد از آن قرار می گیرد و سپس چهار سطح متوسطه است که به لحاظ بخش های کار شده حدود 250ساعت آموزش به شیوه تعاملی وجود دارد که منجر به بهره وری مطلوب برای فعال شدن پایه زبان در فراگیر می‌شود. این حجم از آموزش با توجه به استاندارد آموزش زبان عربی برای فارسی زبانان، سطح قابل قبولی از واژگان، اصطلاحات، جمله های کاربردی، فهم متن و فهم شنیداری را فراهم آورده است.

در این نه سطح چیزی حدود هفتاد یونیت یا وحده که واحد آموزشی است طراحی شده است. بخش‌های مختلف این نرم افزار عبارتند از واژگان، اصطلاحات و تعابیر، گفتگوهای موقعیت محور، بخش شنیداری، بخش دستور زبان که برای هر کدام از آنها بالغ بر دوازده نمونه تمرین طراحی شده که حدود هفت هزار تمرین در این بسته آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. 

در این تمرین‌ها امکان تشخیص دادن درست، خطا و پاسخ دادن به آن وجود دارد. فرد علاوه بر این که در بخش‌های دیگر مطالب را دریافت می‌کند و از طریق تمرین می‌تواند به خودآزمایی هم برسد گاهی با پاسخ دادن درست و غلط متوجه می‌شود آن مطالب را فهمیده و نیاز به بازگشت دارد یا خیر.
 
3.خود آموزی
از آنجا که بسیاری برای یادگیری زبان بویژه زبان عربی که دوره‌های آموزشی هدفمند آن کمتر فراهم است از نظر زمان و فرصت دچار تنگناهایی هستند، انتقال فضای آموزشی از کلاس به محیط مورد انتخاب کاربر اعم از خانه، محل کار و غیره این نیاز علاقندان به یادگیری زبان عربی را برطرف کرده است. در این نرم‌افزار تلاش شده دانش‌آموختگان با تمرکز بر مهارت‌های اساسی زبان و تمرینات متعدد، بدون نیاز به حضور فیزیکی در کلاس زبان عربی را فرا بگیرند.

4. روش مندی
 این نرم افزار که بر اساس الگوی آموزشی بسته صدی الحیاه، تولیدشده است؛ همانند خود بسته از نظام مندی در ارائه آموزش برخوردار بوده و جنبه گرد آوری و پیوست کردن مطالبی و یا سرگرمی و تفنن  که بسیاری از نرم افزارهای تجاری آموزشی زبان دیده می‌شود، ندارد و کاربر با نظم منطقی و با پیوستگی محتوایی می تواند پیشرفت گام به گام خود در عرصه یادگیری را دریابد.

5. جذابیت‌های ارتباطی
در این نرم افزار کوشش شده است با استفاده از مدل چند رسانه‌ای متن، صوت و تصویر، حداکثر زمینه ارتباط برای استفاده از محتوا که در الگوهای آموزشی زبان از جهت روانی و فناوری آموزشی مورد اهمیت است، فراهم گردد. در واقع این نرم‌افزار تلفیقی از متن، صدا و تصویر است. خود این مسئله کمک می‌کند که متن‌ها از طریق دیداری مورد توجه قرار بگیرد. آن بخشی که صداها و ضبط صدا که روی متن‌ها قرار داده شده کمک می‌کند به این که کاربر ارتباط شنیداری با آن برقرار کند. به هر ترتیب تصاویری که گذاشته شده تلاش شده جنبه‌های روانی و ارتباط روحی با محتوا را فراهم کند. 

6. گستره ترکیبی
ویژگی دیگر این نرم‌افزار فرهنگ واژگان آن است که همیشه در دسترس است. در این نرم افزار با توجه به ضرورت مراجعه به فرهنگ واژگان و استفاده از آن در فرایند آموزش به شیوه خودکار برای زبان آموز، فرهنگ واژگان مناسب و ویژه‌ای با عنوان ندی الحیاه برای این منظور در نظر گرفته شده است که متمرکز بر روی کلماتی است که در این بسته آموزش مورد استفاده قرار گرفته است.

 ندی الحیاة که به معنای شبنم زندگی است فرهنگ واژگان عربی به عربی و عربی به فارسی است که در نرم افزار قرار داده شده است. کاربر می‌تواند در هر نقطه ایی که با واژه‌ای مواجهه می شود با جستجو کردن در آن لینکی که برای ارتباط با فرهنگ واژه قرار داده شده مشکل خود را برطرف کند یعنی به نوعی نیازهای کاربر در خود نرم افزار برطرف می‌شود.

این فرهنگ واژگان معادل مترادف عربی و فارسی و حتی آدرس اولین بار به کاربرده شدن واژه را نشان می‌دهد. این بخش از نرم افزار جاهایی که تفاوت معنایی برای کلمه وجود دارد را هم مشخص می‌کند و به آن پرداخته است. نکته ویژه این فرهنگ واژگان بخش مترادف های عربی کلمات است که به مجموع واژگان آن اضافه می شود یعنی اگر در نرم افزار هشت هزار واژه وجود دارد حداقل مقابل آن هشت هزار واژه قرار دارد و با تعدد مترادف ها تقریبا بیست هزار واژه در نرم افزار قرار گرفته است.

در نرم افزار الحیاه کوشش شده است تا نیازهای فراگیر حتی در قالب استفاده از فرهنگ واژگان به روش قابل دسترس برطرف شود. حجم واژگان اصطلاحات، جمله ها، تمرین ها، متن و اطلاعات عمومی این نرم افزار را از موارد مشابه خارجی و داخلی که با آنها از نظر سطح کیفی و محتوایی فاصله بسیار دارد، متمایز می‌سازد.

7. سهولت و آسانی
با توجه به بعد خود آموزی این نرم افزار و تلاش برای بی نیاز سازی کاربر از فضای کلاس و آموزش دهنده انسانی، چرخش در اجزای مختلف نرم افزار و استفاده از اجزای آن به سادگی برای زبان آموز امکان پذیر است.

8. امنیت محتوایی
به جهت امنیت محتوایی این نرم افزار با طراحی سامانه پشتیبان کوشش شده است از دست به دست شدن محتوا و تنزل جایگاه این کوشش بایسته جلوگیری شود و ضروری است کاربر برای دستیابی به اهداف آموزشی آن مسیر گام به گام طراحی شده در آن به همراه تکراری و تمرین پیوسته را مورد توجه قرار دهد.

9. مخاطبین نرم افزار
در درجه اول به نحو خاص کاربران این نرم افزارکسانی هستند که حوزه ارتباطی آنها با زبان عربی است مثل دانشجویان رشته‌هایی که زبان عربی تمام یا اکثر یا بخشی از آنها ست و یا دانشجویان رشته‌های الهیات، حقوق و تاریخ. گروه دیگر کاربران، پژوهشگران هستند که طبیعتا زبان عربی را به لحاظ نیازشان برای ارتباط با کارهای پژوهشی و تحقیقاتی خودشان نیاز دارند. سومین دسته کسانی هستند که این زبان برای عرصه کاربردی و حرفه ایی مورد نیاز آنهاست. یعنی یک راهنمای گردشگری، یک هتلدار یا کسی که در فرودگاه کار می کنند؛ این ها هم به نوعی در مواردی با این زبان ارتباط پیدا می کنند وبه آن نیاز دارند. 

به بیان دیگر در این نرم افزار آموزش زبان عربی از نقطه صفر شروع نمی شود. در واقع کسی که تقریبا دوره متوسطه را در ایران آموزش دیده است می‌تواند از این نرم افزار برای فراگیری زبان عربی آغاز کند و منحصر به قشر دانشگاهی، دانش آموز، اساتید و پژوهشگر نیست. چون این نرم افزار، یک آموزش عمومی زبان است. به همین ترتیب زبان آموزش داده شده در این نرم افزار دو قید دارد:  یکی این که زبان این خودآموز آموزشی، عمومی کاربردی است، یعنی برای استفاده امروز او با تاکید بر مهارت های چهارگانه یعنی شنیدن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن طراحی شده است. دوم این که زبان این نرم افزار برای اهداف خاص نیست چون زبان برای اهداف خاص یک آموزش تکمیلی است مثلا زبان تجاری، رسانه ایی، دینی و مانند آن. 

10. بهره گیری از تجارب آموزشی
نرم افزار الحیاه محصول یک بسته آموزشی با عنوان صدی الحیاه است که بالغ بر دویست هزار نسخه از آن در ایران منتشر شده است و هیچ کتابی در این حوزه و با این جهت گیری به این شمارگان نرسیده است. این اقبال گسترده به چنین کتابی نشان دهنده این است که وقتی محصولی از ضریب مطلوبیت نسبی نه ضریب مطلق برخوردار باشد این استقبال و پذیرش در محیط استفاده کنندگان وجود دارد.

پدید آورنده این نرم افزار معتقدست که اگر کسی به شکل بسیار دقیقی گام‌های طراحی شده در این نرم افزار را پشت سر بگذارد تقریبا به شصت درصد اهداف آموزشی که در کلاس و آموزش مستقیم طراحی شده است، می‌رسد.

استفاده از این نرم افزار گام آغازین برای ارتباط با آموزش زبان بدون مشقت و سختی در یک شرایط کاملا آسان و ساده است. در واقع آسان سازی فراگیری زبان محور اساسی و کارویژه این نرم افزار بوده است. یکی از دست آورد های این نرم افزار می تواند ایده بخشی به افراد دیگر در عرصه فناوری آموزش باشد.

نرم‌افزار خود آموز زبان عربی به شیوه تعاملی با قیمت 400000 هزار ریال و در تیراژ 1000 نسخه به همت دکتر مسعود فکری و گروه نرم افزاری فاواتک تدوین و طراحی شده و از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(علیه السلام) در اختیار علاقه مندان آموزش زبان به ویژه زبان عربی قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها