چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
«اینجا خط مقدم است»؛ شرح بیداری جوانانی که در بحبوحه جنگ سبب رونق تولید شدند

کتاب «اینجا خط مقدم است»، شرح بیداری جوانانی است که در بحبوحه جنگ تحمیلی، در شرایطی که کشور به تولید مواد اولیه نظیر کربن در پالایشگاه‌ها نیاز داشت، با توکل به خدا و تکیه بر دانش و تخصص فردی و گروهی، سبب رونق تولید مواد مورد نیاز در پالایشگاه شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «اینجا خط مقدم است»، روایتی از محمود زرگر به قلم یحیی نیازی مربوط به دوران جنگ تحمیلی است. او از رزمندگانی است که زمانی طولانی از حضورش در جنگ مأمور بوده است. او توانسته تولید استراتژیک و اساسی متوقف شده را از نو راه بیندازد، درحالی‌ که از یک سو حمله‌‌های مستقیم دشمن سد راه وی و از سوی دیگر عدم دسترسی به اسرار تولید - که در انحصار مالکان غیرایرانی صنعت بوده_ مانع دیگری بوده است.
 
یحیی نیازی - که روایت آقای زرگر را در این کتاب نوشته است- از رزمندگان دوران جنگ تحمیلی، دانش‌‌آموخته علوم تربیتی و مدیریت آموزشی و نیز از پژوهشگران مرکز مطالعات و اسناد دفاع مقدس است. او روایت‌نگاری جنگ تحمیلی را در انتشارات روایت فتح آغاز کرده و نخستین مدیرگروه بررسی‌های جامعه‌محور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است. او مؤلف کتاب‌‌های مختلفی در زمینه دفاع مقدس بوده و در تألیف بعضی دیگر از کتاب‌‌های این حوزه نقش سرپرستی و هدایت را به عهده داشته است.
 
کتاب «اینجا خط مقدم است»، شرح بیداری جوانانی است که در بحبوحه جنگ تحمیلی، در شرایطی که کشور به تولید مواد اولیه نظیر کربن در پالایشگاه‌ها نیاز دارد، با توکل به خدا و توسل به اهل بیت(ع) و با تکیه بر دانش و تخصص فردی و گروهی خود، سبب رونق گرفتن تولید مواد مورد نیاز در پالایشگاه شدند. این کتاب شرح مجاهدت‌هایی است که کمتر به آن پرداخته شده است. شرح ماجرایی که کمتر در آن از تیر و تفنگ حرف به میان می‌آید و بیشتر به پشتیبانی استراتژیک در این برهه خاص تاریخی می‌پردازد.
 


«اینجا خط مقدم است» از زمانی می‎گوید که دامنه‌ جنگ با تمام سختی‌هایش هر روز بیشتر وسعت می‌یافت. موضوع جنگ و گسترش آن با نبودن یک سازمان واحد برای حل بحران جنگ و همچنین کشمکش‌های سیاسی در سطح جامعه، مسئولان و مدیران کشور و جریان‌های سیاسی، شرکت کربن را خیلی زود با چند موضوع بسيار جدی و بحرانی روبه‌رو کرد. توقف ورود ماده اوليه در پی انهدام بخشی از پالايشگاه آبادان و ازکارافتادن کاميون‌های مخصوص حمل ماده اوليه در پالايشگاه آبادان، موجودی ماده اوليه در مخازن کارخانه را به صفر نزدیک کرده بود.
 
آری اینجا، درست همین جا که قبل از آتش توپ و تانک دشمن در هوای شرجی خوزستان دارد می‌سوزد، درست زمانی که کشور به فراورده‌های نفتی مانند کربن احتیاج داشت، درست در همین لحظه عده‌ای «یا علی» گفتند و روی پای خود ایستادند و به توان و قدرت اعتقاد ممزوج با دانش نیروهای داخلی، به این جوانان اعتماد کردند. دیگر وقتش شده بود تا همه بفهمند که اینجا، خط مقدم است.
 
وقتی به زندگی محمود زرگر در دوره انقلاب و جنگ نگاه می‌کنی، رد شخصیتی را می‌بینی که در روزهای متلاطم پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی با کارهای ساده اما پرثمرش توانسته دشواری‌ها و سختی‌های روزگارش را خسته و با پشتکار و صبوری، انتخاب‌هایش را اجرایی و ماندگار کند.
 
او با سختی‌های زندگی جنگیده تا چرخ تولید را در شرایط حساس کشور به حرکت درآورد و در این مسیر بارها و بارها موفق شده است! البته شکست هم جزئی از زندگی است که بدون چشیدن مزه آن نمی‌توان شیرینی موفقیت را درک کرد. روزگار او را که وامی‌کاوی، روحیه سازماندهی‌اش به خوبی به رخ کشیده می‌شود و هیچ‌گاه از انجام کارهای جدید غافل نبوده است. یکی از سرنوشت‌سازترین اتفاق‌های زندگی‌اش در دوران دفاع مقدس و اولیت روزهای شروع جنگی تمام‌عیار علیه کشورش رقم می‌خورد. او که ابتدا برای تحصیل در سال‌های پیش و پس از پیروزی انقلاب راهی دانشگاه‌های هندوستان شده بود، از نیمه راه باز می‌گردد و دوباره می‌رود و بازمی‌گردد تا تلاشش را برای مبارزه با بیکاری جوان‌هایی مثل خودش و رونق تولید در بحرانی‌ترین روزهای کشور آغاز کند.
 
او آن قدر برای تولید و کارآفرینی عطش دارد که سال 58 و در شرایط دشوار و پرهیجان روزهای آغازین پیروزی انقلاب با طرحی نو به مقابله با بیکاری جوانان استان خوزستان برمی‌خیزد و با عملی کردن طرحش به اشتغال زایی جوانان و استان کمکی ماندگار می‌کند.
 
کتاب «رونق تولید در دفاع مقدس» روایتی کوتاه و خودمانی از زبان اوست که حالا و در میانه 60 سالگی‌اش، بنا دارد تا با بازگو کردن وقایع آن دوره پرتلاطم، به سرزمین خوبی‌ها نقیبی بزند و برای جوان‌ترها چراغ راه باشد.
 
کتاب «اینجا خط مقدم است» در ۲۴۰ صفحه مصور و با تیراژ یک هزار و صد نسخه با قیمت ۲۹ هزار تومان از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها