چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
فهرست پیشنهادی حسین فتاحی

حسین فتاحی، نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان، فهرست پیشنهادی خود را برای خرید از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت‌ماه هرسال میزبان علاقه‌مندان به کتاب بود، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه اعم از ناشران، نویسندگان، مترجمان و علاقه‌مندان را چشم‌براه گذاشت تااینکه بالاخره تصمیم به برگزاری آن به صورت مجازی در بهمن ماه امسال گرفته شد. براین اساس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن‌ماه در وب سایت tehranbookfair.ir آغاز به کار کرد و تا ششم بهمن‌ماه ادامه دارد.
 
اما نکته حائز اهمیت، دست‌آوردهای ما از این نمایشگاه و انتخاب درست کتاب‌هایی است که می‌توانیم تهیه کنیم. به همین دلیل در پرونده «پیشنهاد نویسندگان کودک و نوجوان برای نمایشگاه کتاب تهران» به سراغ اهالی این حوزه رفتیم و از آنها خواستیم تا فهرست کتاب‌های پیشنهادی خود را به مخاطبان ایبنا ارائه دهند.
 
حسین فتاحی، نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان، فهرست پیشنهادی خود را اعلام کرد و گفت: از بین کتاب‌هایی که می‌شود برای خرید در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مخاطبان نوجوان پیشنهاد داد، می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:
 
کتاب «آخرین گودال» نوشته لوییس سکر که با ترجمه حسین ابراهیمی الوند از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است. این کتاب در سال ۱۹۹۹ برنده جایزه نیوبری، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب ویژه شورای کتاب کودک در سال ۱۳۸۰، برگزیده دهمین جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رشته ترجمه و برگزیده نخستین جشنواره کتاب‌های مناسب انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در سال ۱۳۸۵ شده است. «آخرین گودال» علاوه بر اینکه داستان خوبی دارد، خیلی پرکشش است و مضمون عمیقی دارد و حیف است گم‌نام بماند.
 
رمان «مانی و دختران رنگان» نوشته اعظم سبحانیان که از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است. پرداختن به کودکان و نیاز‌های ویژه برخی از آن‌ها، معلولیت‌های جسمی، ایجاد حس اعتماد به نفس و خود باوری یک دیگر از موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. «مانی و دختران رنگان» تخیل بسیار قوی دارد و فداکاری و رویای نوجوانی را بوسیله هنر و بدون شعار در بچه‌ها نهادینه می‌کند.
 
رمان «پاییز مزه خرمالو می‌دهد» نوشته زهرا حیدری که از سوی انتشارات قدیانی برای نوجوانان منتشر شده است. داستان از زبان پسری به نام یونس روایت می‌شود و ماجرای آن در روزهای پیش از انقلاب در یک زندگی ساده روستایی و کشاورزی می‌گذرد. داستان اکشن است و ماجراهای زیادی دارد و به نظر من برای نوجوانان جذاب است.
 
«بچه‌های کارون» نوشته احمد دهقان که از سوی انتشارات سوره مهر برای نوجوانان منتشر شده است و در بین کارهای دفاع مقدسی نگاه متفاوت و تازه‌ای دارد. در این رمان قهرمان قصه پسر نوجوانی در منطقه خرمشهر است که با گروهی از رزمندگان در تدارک حمله برای آزادسازی این شهر است اما در این فضا از شور نوجوانی هم غافل نیست و شیطنت‌های قابل توجهی دارد.
 
کتاب «جام جهانی در جوادیه» نوشته داوود امیریان که از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است. این کتاب طنز زیبایی دارد و پیوند زدن بچه‌های جوادیه با تیم‌های معروف جهانی را به تصویر می‌کشد. در این کتاب روحیه ایرانی، اتکا به خود و خودباوری به خوبی نشان داده شده است و ذهن بچه‌ها را در این روزهای کسالت‌بار کرونایی شاد می‌کند.
 
کتاب «امیرکوچولوی هشتم» نوشته حسین فتاحی که از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است. با توجه به اینکه اخیرا داریم از فضاهای افسانه‌ای- افسانه‌هایی که با نیروی اراده انسان در داستان ظهور می‌کنند- دور می‌شویم مطالعه این کتاب را مخصوصا برای نوجوانان پیشنهاد می‌کنم.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها