چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
فهرست پیشنهادی مصطفی خرامان

مصطفی خرامان، نویسنده حوزه کودک و نوجوان و از داوران جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه شهید حبیب غنی‌پور، فهرست پیشنهادی خود را برای خرید از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت‌ماه هرسال میزبان علاقه‌مندان به کتاب بود، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه اعم از ناشران، نویسندگان، مترجمان و علاقه‌مندان را چشم‌براه گذاشت تااینکه بالاخره تصمیم به برگزاری آن به صورت مجازی در بهمن ماه امسال گرفته شد. براین اساس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن‌ماه در وب سایت tehranbookfair.ir آغاز به کار کرد و تا ششم بهمن‌ماه ادامه دارد.
 
اما نکته حائز اهمیت، دست‌آوردهای ما از این نمایشگاه و انتخاب درست کتاب‌هایی است که می‌توانیم تهیه کنیم. به همین دلیل در پرونده «پیشنهاد نویسندگان کودک و نوجوان برای نمایشگاه کتاب تهران» به سراغ اهالی این حوزه رفتیم و از آنها خواستیم تا فهرست کتاب‌های پیشنهادی خود را به مخاطبان ایبنا ارائه دهند.
 
مصطفی خرامان، نویسنده حوزه کودک و نوجوان و از داوران جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه شهید حبیب غنی‌پور، فهرست پیشنهادی خود را اعلام کرد و گفت: از بین کتاب‌هایی که می‌شود برای خرید در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مخاطبان نوجوان پیشنهاد داد، می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

مجموعه «دروازه مردگان» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی که از سوی نشر افق منتشر شده است. در «دروازه مردگان» وقایع اصلی داستان‌‌ها در دوره قاجار می‌گذرد و در آنها جزئیاتی از تاریخ تهران قدیم و آدم‌های آن دوران برای خوانندگان روایت می‌شود. این مجموعه هم ژانر وحشت است، هم نگاه تاریخی به وقایع دارد و هم از نظر داستانی برای نوجوانان جذاب است.
 
کتاب «آن سوی دریای مردگان» نوشته معصومه میرابوطالبی که از سوی نشر طوطی منتشر شده است. این کتاب در مقایسه با سایر آثاری که سال گذشته در ژانر وحشت منتشر شده، ازجمله کتاب‌های خوب بود. «آن سوی دریای مردگان» درباره‌ داستان دو دنيا، موجوداتی فراواقعی و و خطرهايی است که قهرمانان داستان با آن دست‌ به‌گريبانند و می‌تواند برای نوجوانان علاقه‌مند به داستان‌های فانتزی جذابیت داشته باشد.
 
رمان «عکس یادگاری بگیریم» نوشته محمدرضا یوسفی که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده ازجمله کتاب‌هایی است که نگاهی که در آن به کودکان کار، طلاق و به طورکلی کودکانی می‌پردازد که در مراکز اصلاح و تربیت زندگی می‌کنند و برای مطالعه خوب است.
 
داستان «برادر مزاحم من» نوشته بابک صابری که از سوی نشر طوطی برای گروه سنی کودک منتشر شده است و یک‌داستان مکتوب و تصویری را شامل می‌شود که تصویرگری‌اش را مهسا هدایتی انجام داده است. «برادر مزاحم من» درباره دو برادر است که در یک‌خانه با پدر و مادرشان زندگی می‌کنند. داستان از زاویه دید برادر کوچک‌تر روایت می‌شود که برادر بزرگ‌تر را مزاحم می‌داند و معتقد است جای او را تنگ می‌کند.
 
کتاب «تو یک جهانگردی» نوشته شهرزاد شهرجردی که از سوی نشر طوطی منتشر شده و  قصه‌ خواهر و برادری است که مجبور به مهاجرت می‌شوند و در این راه برایشان اتفاق‌های گوناگونی می‌افتد تا به جایی برسند که زندگی مطابق خواسته‌شان پیش برود.

کتاب «هفت دقیقه به شلیک» نوشته مصطفی خرامان که از سوی نتشارات مدرسه منتشر شده و فایل صوتی ان هم در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. این کتاب شامل داستانی اجتماعی است ضمن اینکه تم پلیسی هم دارد. در این کتاب دو داستان با هم پیش می‌روند و می‌تواند برای نوجوانان علاقه‌مند به داستان‌های پلیسی جذاب باشد. 

کتاب «برف و آفتاب» اثر فرهاد حسن‌زاده که از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی (کتاب طوطی) منتشر شده و بازآفرینی داستان «بیژن و منیژه» از شاهنامه است و کتاب خوبی برای مطالعه است.
 
کتاب «طعم سیب زرد» نوشته ناصر یوسفی که از سوی انتشارات پیدایش منتشر شده است و داستان پسر نوجوانی را مطرح می‌کند که با مادرش زندگی می‌کند و از زمانی که پدرش آن‌ها را رها کرده، یعنی سال‌ها پیش که او کودکی بیش نبوده دچار مشکلات روحی و جسمی ناخوشایندی شده که هنوز هم او را رها نکرده اند. او به طور مرتب به پزشک معالجش مراجعه می‌کند، هرچند اصلا از محیط آنجا و لحظاتی که باید در آن سپری کند دل خوشی ندارد، اما باید از تنش، اضطراب و زندگی دروغینی که برای خودش دست و پا کرده است رها شود تا بتواند زندگی آرامی را تجربه کند.
 
کتاب «چرخ‌های پنچر» نوشته مصطفی خرامان که از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده و شامل ماجراهایی است که در انتها به داستان انقلاب وصل می‌شوند و فکر می‌کنم برای مخاطبان نوجوان جذاب باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها