سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
علیرضا تابش فهرستی از کتاب‌های سینمایی پیشنهاد داد

علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی فهرست پیشنهادی خود را برای خرید کتاب از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کرونا زندگی بشر را در یک سال گذشته تغییر داده است و از این رو بسیاری از امور این روزها به شکل مجازی برگزار می‌شود؛ همه امور حتا نمایشگاه کتاب تهران که هر ساله در اردیبهشت‌ماه میزبان علاقه‌مندان به کتاب بود. به همین دلیل نمایشگاه کتاب امسال در بهمن ماه و به صورت مجازی برگزار می‌شود.
 
ما در پرونده «پیشنهاد اهل فرهنگ برای نمایشگاه کتاب» به سراغ اهالی فرهنگ و هنر رفتیم و از آنها خواستیم تا فهرست کتاب‌های پیشنهادی خود را به مخاطبان ایبنا ارائه دهند.
 
علیرضا تابش فهرست پیشنهادی خود را به شرح زیر اعلام کرد:

کتاب «نیمه‌ی تاریک نابغه» (زندگی‌نامه‌ی آلفرد هیچکاک)
دونالد اسپوتو
ترجمه‌ محسن امیری
نوبت چاپ: اول، 1398
قیمت: 75 هزار تومان
 چاپ اول
کتاب نیمه‌ تاریک نابغه (زندگی‌نامه‌ آلفرد هیچکاک) ترجمه‌ فارسی کتاب The Dark Side of Genius (The Life of Alfred Hitchcock) است که در آن با نگرشی خاص به زندگی و شخصیت آلفرد هیچکاک پرداخته شده است. این کتاب جوایز متعددی را به دست آورده است. نیویورک تایمز مطالعه‌ این کتاب را برای اهالی سینما و علاقه‌مندان به هنر هفتم، واجب دانسته و ورایتی آن را شگفت‌انگیز عنوان کرده است. این کتاب شامل شانزده فصل و  ۸۰۸ صفحه است.
 
 
 
کتاب «فیلمنامه‌نویسی در قرن 21» با عنوان فرعی «راهنمای جامع فیلمنامه‌نویسی برای فیلم‌های فردا»
لیندا آرنسون
ترجمه‌ شاپور عظیمی
نوبت چاپ: دوم، 1398
قیمت: 60 هزار تومان
 
این اثر، راهنمای جامع فیلمنامه‌نویسی برای فیلم‌های فردا است که در ۷۴۳ صفحه تالیف شده است. تا کنون کتاب‌های بسیاری در مورد فیلمنامه‌نویسی ترجمه و منتشر شده است و این گفته اغراق‌آمیز نیست که تحقیقاً همه‌ این آثار براساس رویکرد سنتی فیلمنامه‌نویسی به رشته‌ تحریر درآمده‌اند؛ یعنی همان روش آشنای سه‌پرده‌ای که با ترجمه کتاب‌های سید فیلد بیش از سه دهه رویکرد غالب تدریس فیلمنامه، نه تنها در کشور ما بلکه در سینمای جهان، بوده است. این رویکرد با استقبال بسیاری روبه‌رو شد و کمتر شاهد آن بوده‌ایم که نویسنده‌ای به رویکردهای دیگر پرداخته باشد. در دهه اخیر، با ساخته شدن آثاری در سینمای جهان که از رویکرد سه‌پرده‌ای تبعیت نکرده‌اند و مورد استقبال قرار گرفته‌اند، به‌تدریج، در میان سینمادوستان، رویکردهای دیگری به فیلمنامه مورد توجه قرار گرفت. اکنون دیگر آثاری مانند «۲۱ گرم»، «بابل»، «سه خاکسپاری برای ملکیادس استرادا» و آثاری از این دست، با رویکردهایی ساختارشکنانه، به نمادهای جدید سینمای جهان بدل شدند. بر این اساس، لیندا آرنسون، نویسنده‌ استرالیایی، در حوزه روایت موازی کتابی را به نگارش درآورد که معادلی در میان کتاب‌های سینمایی آموزش فیلمنامه‌نویسی ندارد. او در کتاب حاضر، چندین شیوه در روایت آثار نامتعارف را مطرح کرده و برای هر یک چندین نمونه از فیلم‌های گوناگون عرضه کرده است. کتاب وی، که اکنون ترجمه‌ فارسی آن تقدیم علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی می‌شود، در نوع خود بی‌نظیر است و شاید همین امر مطالعه‌ آن را برای خوانندگان کتاب اندکی دشوار کرده باشد. «آرنسون» اصطلاحات خاص خودش را در این کتاب آفریده و مثال‌هایی ارائه داده که از نظر وی، به تبیین تئوری‌هایش یاری می‌رساند. برای همین، به خوانندگان این کتاب توصیه می‌شود که هر فصل را با دقت دنبال کنند و از همه مهم‌تر، برای شناخت هرچه بیشتر روایت‌های گوناگونی که در کتاب در موردشان بحث شده است، حتماً به نمونه‌هایی که مؤلف اشاره می‌کند رجوع کنند. یافتن برخی از آثاری که، در ظاهر، شاید از نظر ما مهجور باشند اما، در فضای مجازی، به بسیاری از آن‌ها می‌توان دسترسی داشت کلید درک کتاب فیلمنامه‌نویسی در قرن ۲۱ است.
 
کتاب «در مسیر فیلم‌سازی» (مقدمه‌ای بر مهارت کارگردان)
الکساندر مکندریک، ویراستار: پل کرونین
ترجمه‌‌ نفیسه سادات
نوبت چاپ: اول، 1398
قیمت: 40 هزار تومان
 
این کتاب در سه فصل  «ساختار دراماتیک»، «دستورزبان فیلم» و «ضمائم» وارد بازار کتاب شده و در مقدمه مترجم آن آمده است: «مجموعه دروس مکندریک که در این کتاب گردآوری شده است فقط بحث‌های نظری فیلمساز نیست بلکه نوشته‌هایی کاربردی و ملموس است. برای نمونه نکات ظریفی که او در زمینه کار با بازیگر مطرح کرده، برای کسانی که تجربه کار عملی داشته باشند مغتنم است و برای کسانی که تجربه‌ای ندارند، اندوخته‌ای ارزشمند خواهد بود و سبب می‌شود یک مسیر پرپیچ و خم، به مسیری دل‌پذیر و کوتاه تبدیل شود.»
«الکساندر مکندریک» پس از بیست و چند سال فعالیت در صنعت فیلم، از هالیوود روی برگرداند. تا آن زمان فیلمنامه‌نویسی، ویراستاری استوری‌بورد و کارگردانی چند فیلم از جمله «بوی خوش موفقیت» و «قاتلین پیرزن» را برعهده داشت. پس از آن، حرفه جدیدش را در مقام رئیس بنیاد هنر کالیفرنیا آغاز کرد. هدف اصلی درس‌های مکندریک ساده و جذاب است؛ «به فیلمسازان بیاموزیم در دنیای منحصربفرد سینما، برای داستان خود به چه ساختاری نیاز دارند». مواد و مصالحی که مکندریک را به معلمی مشهور تبدیل کرد، در این کتاب گردآوری شده و به دانشجویان و به همان اندازه، به افراد حرفه‌ای این فرصت را می‌دهد تا روش تحلیلی ساخت فیلم را کشف کنند. چاپ اول این کتاب شامل سه فصل و در 439 صفحه توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده است.
 
 
کتاب «چگونه از هر چیزی فیلمنامه اقتباس کنیم؟»
ریچارد کریوولن
ترجمه‌‌ بابک تبرایی
نوبت چاپ: سوم، 1398
قیمت: 20 هزار تومان
 فیلم‌نامه‌نویس‌های جویای نام و نامدار، توجه کنید! این راهنمای واقع‌بینانه، اولین الگویی است که به صورت روشن، فن اقتباسی را توضیح می‌دهد. ریچارد کریوولن فیلم‌نامه‌نویس بر اساس تجربیات و سابقه‌ چهارده ساله ‌تدریس‌اش، فرآیند پنج قدمی خود را برای نگارش فیلم‌نامه‌ اقتباسی از «هر چیزی» ـ از رمان و داستان کوتاه گرفته تا مقاله‌ روزنامه و شعر ـ در اختیار شما می‌گذارد. این فرایند بی‌نقص که از سوی هزاران رمان‌نویس، نمایش‌نویس‌، شاعر و روزنامه‌نگار مورد استفاده قرار گرفته، حاوی دستورالعمل‌هایی درباره‌ چگونگی تجزیه‌ داستان به مؤلفه‌های اصلی‌اش، و نیز بهره‌مند از نمونه‌هایی موردی از اقتباس‌های موفق است. کریوولن همچنین دیدگاه فردی شاغل درون سیستم هالیوود را ارائه می‌دهد. مسائل حقوقی را پوشش می‌دهد، با مسئولان استودیوها درباره‌ این‌که آن‌ها به دنبال چه چیزی هستند مصاحبه می‌کند، و از فیلم‌نامه‌نویسان تثبیت‌شده و متخصص در اقتباس راهنمایی‌هایی می‌‌گیرد. از ویژگی‌هایی این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ترسیم مجموعه مراحلی که به ساختار بخشیدن به داستان شما برای انطباق با ضروریات یک فیلم‌نامه‌ی 120 صفحه‌ای کمک می‌کند.
شرح چگونگی اقتباس از هر چیزی برای هالیوود، از یک ایده‌ای داستانی تک جمله‌ای گرفته تا یک رمان هزار صفحه‌ای.
توصیه‌هایی درباره‌ی موضوع بغرنج میزانی که باید اقتباس‌ها وفادار بمانند.
 
 
کتاب «جعبه‌ابزاری برای فیلم‌ساز» با عنوان فرعی «چگونه با بودجه اندک فیلمی حرفه‌ای بسازیم؟»
جیسن جی توماریک
ترجمه‌ لیدا کاووسی
نوبت چاپ: اول، 1395
قیمت: 27 هزار تومان
 
در این کتاب جیسن جی توماریک در معتبرترین مدارس فیلم‌سازی که به دانشجویان یاد می‌دهند چطور باید فیلمی ۲۰ میلیون دلاری بسازند، تدریس نموده است. کتاب حاضر مجموعه‌ای از تجارب عملی، نکات و ترفندهایی است که نویسنده طی سالیان زیاد آموخته است. وی در این کتاب می‌نویسد؛ وقتی این مطالب را می‌نوشتم، به چیزهایی فکر کردم که دلم می‌خواست ۱۰ سال پیش، زمانی که تازه پا به این صنعت گذاشتم، از آن‌ها مطلع می‌شدم. نیاز داشتم کسی که عملاً فیلمی موفق را با بودجه‌ اندک ساخته تجربیات خود را در اختیار من بگذارد. با در اختیار داشتن منابع، اطلاعات و رهنمودهای درست، می‌توان فیلمی عالی را با بودجه‌ی اندک ساخت. فقط باید بدانید که از کجا باید آغاز کنید. خلاق، پی‌گیر و بلندپرواز باشید. بزرگ بیاندیشید و رویاهایتان را وارد زندگی‌تان کنید و با آن‌ها همراه شوید.
 
 
کتاب «کارگردانی داستان» با عنوان فرعی‌ «داستان‌گویی حرفه‌ای و تکنیک‌های طراحی استوری‌بورد در فیلم زنده و انیمیشن»
فرانسیس گله‌باس
ترجمه‌ داریوش نوروزی، شیوا زنگنه
نوبت چاپ: اول، 1395
قیمت: 28 هزار تومان
 
رانسیس گله‌باس از استادان انیمیشن والت دیزنی است و در ساخت فیلم‌هایی چون علاءالدین، شیرشاه، پوکوهانتز و فانتزیا ۲۰۰۰ با عناوین مختلف همکاری داشته است.
گله‌باس در این کتاب همان‌طور که خودش نیز می‌گوید تمامی شگردهای فیلم‌نامه‌نویسی استوری‌بورد و کارگردانی داستان را که در هالیوود مرسوم است، به زبانی ساده و در عین حال حرفه‌ای آموزش داده و ناگفته‌ها را به روی کاغذ آورده است. کتاب او دوره‌ای کامل و حرفه‌ای برای دانشجویان رشته سینما و انیمیشن است
 
 
کتاب «فیلمنامه‌نویسی پیشرفته»
لیندا سیگر
ترجمه‌ محمد گذرآبادی
نوبت چاپ: دوم، 1397
قیمت: 22 هزار تومان
 
کتاب «فیلمنامه‌نویسی پیشرفته» به تحلیل و بررسی برخی فیلم‌ها می‌پردازد و درباره آن‌ها به سؤالاتی مانند: مؤثر بودن آن‌ها، کارکرد بهتر تکنیک آن‌ها پاسخ می‌دهد. در فصل اول این اثر نیز مؤلف به ساختارهای متفاوت در یک قصه واقع‌گرا پرداخته و در فصل دوم در مورد خلق سکانس، خلق رشته پیوند به کمک ایده، مکان و شی‌ء و درک اطلاعات میان‌برش‌های بحث می‌کند. در فصول بعدی به ترتیب به ساختن صحنه‌های مختلف، چرخش‌ها و عطف‌ها، نظام‌های بصری، هدف درونی، طراحی منحنی تحول، گفت‌وگو و ریتم و... اشاره می‌کند.
 
 
کتاب «در یک چشم به هم زدن»
والتر مرچ
ترجمه‌‌ بهرام دهقانی، با همکاری لیلا کهبدی
نوبت چاپ: سوم، 1398
قیمت: 15هزار تومان
 
کتاب حاضر متن سخنرانی والتر مرچ تدوین‌گر معتبر سینماست که در اکتبر 1988 در سیدنی استرالیا انجام شده است. بخش‌هایی از این سخنرانی توسط باربارا و ریچارد مارکس در کلاس درس تدوین مدرسه سینما، تئاتر و تلویزیون دانشگاه یو سی ال ا  در فوریه 1990 استفاده شده است.
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اول تا ششم بهمن‌ماه در وب سایت tehranbookfair.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها