دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
تأثیر همه‌گیری بحران کرونا بر سیاست بین‌الملل

کتاب «فهم سیاست بین‌الملل پساکرونا: چالش‌ها، مسائل و چشم‌اندازها» به اهتمام مهدی جاودانی مقدم عضو هیئت‌علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی و امیرمحمد اسماعیلی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «فهم سیاست بین‌الملل پساکرونا: چالش‌ها، مسائل و چشم‌اندازها» در بیست‌وچهار فصل به بررسی تأثیر همه‌گیری کرونا بر سیاست بین‌الملل می‌پردازد. این کتاب که مجموعه مقالاتی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف جهان است، در راستای مرجعیت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و با هدف مطرح ساختن اندیشه‌های پژوهشگران ایرانی-اسلامی در کنار سایر اندیشمندان مطرح در عرصه بین‌الملل، تدوین شده است.

همه‌گیری کرونا، یکی از وقایع و فرآیندهای مهم و تأثیرگذار در عرصه جهانی در قرن بیست‌ویک است. این بیماری در مدت کوتاهی توانست مرز کشورها را درنوردد و خود را به‌عنوان چالشی فرا سرزمینی مطرح سازد. این بیماری، تأثیرات گسترده‌ای بر ابعاد مختلف زندگی و به‌ویژه در سیاست بین‌الملل گذاشته است. در این میان، دیدگاه‌های مختلفی در مورد کرونا و سیاست جهانی مطرح شده است.

کتاب «فهم سیاست بین‌الملل پساکرونا: چالش‌ها، مسائل و چشم‌اندازها» یک اثر بین‌المللی با مشارکت 24 پژوهشگر و استاد مطرح و برجسته روابط بین‌الملل است که با تدوین مهدی جاودانی مقدم و امیرمحمد اسماعیلی به نگارش درآمده تا به تبادل افکار در مورد این بحران جهانی بپردازد و آرا و نظرات مختلف آن‌ها را در یک اثر گردآورد. در میان نویسندگان، چهار استاد از دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) حضور دارند.

اصغر افتخاری، ابوذر گوهری مقدم، مهدی جاودانی مقدم، روح‌الامین سعیدی و امیرمحمد اسماعیلی از مشارکت‌کنندگان دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی در این اثر بین‌المللی هستند که هر یک فصلی را در حوزه پژوهشی خود نوشته‌اند.

درواقع هر اندیشمند از زاویه دید خود به طرح مسئله پرداخته و سعی شده انواع دیدگاه‌ها مطرح شود و حتی خواننده می‌تواند شاهد دیدگاه‌های بعضاً مخالف و متضادی در طول مطالعه این کتاب باشد. مطالعه همه این دیدگاه‌ها، امکان درک درست‌تر و دقیق‌تری از ابعاد این همه‌گیری نوظهور و فرامرزی بر سیاست بین‌الملل و تحولات منتج از آن را فراهم می‌کند.

هدف پژوهش حاضر، تبادل فکری دیدگاه‌های متنوع در مورد بحران کرونا و سیاست جهانی، چالش‌های آن و چشم‌اندازها است. این هدف با گردآمدن پژوهشگران، اساتید و نویسندگان سیاست بین‌الملل از مناطق جغرافیایی مختلف و با حوزه‌های پژوهشی متفاوت توانسته تا حد زیادی جامه عمل بپوشد. 

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اثر حاضر، بررسی دیدگاه کشورها در مورد این بحران و اقدامات آن‌ها و تأثیراتی است که بر مناطق مختلف یا کشورهای جهان برجای می‌گذارد. به همین دلیل است که نویسندگان از کشورهای مختلفی از ایران، چین، آمریکا، بریتانیا، هلند، ترکیه، اتریش، روسیه، لبنان، اندونزی و ایتالیا برای نگارش این اثر پژوهشی انتخاب شده‌اند. بنابراین خواننده می‌تواند در خلال مطالعه این کتاب، با دیدگاه اندیشمندان کشورهای مختلف در مواجهه با این همه‌گیری جهانی، بیش‌ازپیش آشنا شود و نحوه مواجهه کشورها با این بحران و آینده جهان پساکرونا را از زبان اندیشمندان روابط بین‌الملل متعلق به این مناطق مورد ارزیابی قرار دهد.

کتاب «فهم سیاست بین‌الملل پساکرونا: چالش‌ها، مسائل و چشم‌اندازها» در قطع رقعی در  362صفحه و با قیمت 50000هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران مطالعات علوم سیاسی و روابط بین الملل قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها