چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
کتاب «سال‌های ماندگار» اثرعکاس مشهور مهابادی چاپ و منتشر شد

انور یوسفی عکاس مشهور مهابادی مجموعه‌‌ای از سوژه‌های اجتماعی شهروندان کورد را در قالب کتاب نفیس سال‌های ماندگار منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، وی در اثر سال‌های ماندگار که مجموعه‌ای از عکس‌های دهه 1350 شمسی در شهرهای مهاباد، پیرانشهر، تکاب و سردشت می‌باشد، در 3 بخش طبیعت و مردم، کودک و جهان کودکی و ازدواج مشروط، زندگی کودکان، زنان روستایی، تاریخ و فرهنگ و زندگی روستائیان و عشایر را ثبت کرده است.

این اثر با 4 ماه تلاش در نیمه دوم سال‌جاری در انتشارات هم‌صدا در 130 صفحه کاغذ، در 3 بخش و در تیراژ 1 هزار نسخه چاپ و منتشر شده است.

یوسفی در بخش اول کتاب تحت عنوان طبیعت و مردم که مشتمل بر 63 قطعه عکس در 66 صفحه است، شیوه زندگی ساده، آداب و رسوم مردمان کورد در شهرهای میاندوآب، مهاباد، سردشت، چادر نشینان لیگبن پیرانشهر و نقده را ثبت کرده است.

این عکاس مشهور مهابادی در بخش کودک و جهان کودکی نیز که مشتمل بر 25 قطعه عکس در 24 صفحه است، نوع پوشش، برخورداری از امکانات و بعد روحی و روانی کودکان به لحاظ فیزیکی را ثبت کرده است.

بخش پایانی این اثر نفیس نیز به ازدواج مشروط ( ژن به ژنه) که اغلب یکی از طرفین ناراضی و به صورت نوعی اجبار بود با 18 قطعه عکس در 19 صفحه اختصاص یافته است.

انور یوسفی متولد 1327 در شهرستان مهاباد است، وی بعد از دبیرستان در عرصه هنر نقاشی فعالیت داشته و از سال 1351 در هنر عکاسی فعالیت خود را در بخش فرهنگی و اجتماعی آغاز کرده است.

وی در سال 1361 اولین آثار خود را در نمایشگاه گروهی هنرهای معاصر در تهران به نمایش گذاشت و نمایشگاه گروهی سال‌های ماندگار این عکاس مشهور در سال 1396 که در آن 100 اثر با موضوعات فرهنگی و اجتماعی را در تالار وحدت مهاباد به نمایش گذاشته شده بود با استقبال گرم علاقمندان روبرو گردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها