شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
شنا، محرکی ارزشمند برای بالا بردن سلامت روان و جسم

شنا کردن، اثرات مهمی بر سیستم ریوی دارد که بر اثر انتقال خون به عروق قفسه سینه و نیز متراکم‌سازی مستقیم قفسه سینه توسط فشار هیدرواستاتیک انجام می‌شود. محیط آبی، فرصتی ارزشمند را برای توانبخشی و مهارت تنفسی (به‌ویژه بهبود و مهارت عضلات دمی) فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شواهد نشان می‌دهند که قدمت شنا و شنا کردن به دو هزار و 600 سال قبل از میلاد مسیح در تمدن مصر و بعد از آن در تمدن‌های آشور و یونان و روم باستان بازمی‌گردد. آنچه از گذشته آموزش شنا می‌دانیم براساس یافته‌هایی است که از حروف تصویری هیروگلیف مصریان به‌دست آورده‌ایم. یونانی‌های باستان و رومی‌ها شنا را جزو برنامه‌های مهم آموزش نظامی خود قرار داده بودند. شنا در شرق به قرن اول قبل از میلاد بازمی‌گردد. ژاپن جایی است که شواهد و مدارکی از مسابقات شنا در آن وجود دارد. در دین اسلام نیز بر فواید این ورزش تأکید و یادگیری آن توصیه شده است.
 
امروزه شنا که به‌عنوان یکی از ورزش‌های مادر محسوب می‌شود، جزو رشته‌های اصلی در مسابقات المپیک و همچنین رویدادهای مهم بین‌المللی است. از فواید و مزایای شنا برای سلامتی، می‌توان به این موارد اشاره کرد که شنا، فشار را از روی ستون فقراتتان برمی‌دارد، بیشتر عضلات بدن شما را به حرکت می‌اندازد، قلبتان را آموزش و راه صحیح تنفس را به شما یاد خواهد داد و به استقامت بدن و قلبتان می‌افزاید، به شما کمک می‌کند تا به‌خوبی به بدن خود شکل دهید، از مفاصل شما محافظت کرده تا کمتر دچار صدمات مفصلی شوید، انرژی مثبت شما را افزایش می‌دهد و استرس را از جسمتان دور می‌کند، کمک می‌کند تا فشار خونتان را کنترل کنید، باعث می‌شود تا دستگاه تنفسی‌تان سالم بماند.

کتاب «مزایای شنا برای سلامتی و تندرستی» به سفارش کمیته شنا و سلامت انگلستان به ریاست پروفسور لان کامینگ تدوین شده و ناهید طالبی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد تهران و مجتبی عزیزی زارچ؛ کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی آن‌را به فارسی ترجمه کرده‌اند.
 
این کتاب در هشت فصل ابتدا، مزایای شنا در سلامت جسمانی فردی و مزایای شنا برای سلامتی را مطرح کرده و در ادامه اثرات فیزیولوژیک شنا، مزایای سلامتی شنا برای جوامع، مزایای سلامت عمومی شنا، شنا به‌عنوان یک ورزش، شنا برای سلامتی و تندرستی و مراقبت‌‌های پزشکی برای شناگران را تشریح می‌کند.

اثرات شنا بر سلامت ریوی
شنا به‌عنوان یک ورزش استقامتی و هوازی، تأثیر بالایی بر سلامت دستگاه تنفسی بدن انسان دارد. در این‌باره در کتاب حاضر می‌خوانیم: «غوطه‌وری در آب (حداقل تا سطح سینه) دارای پیامدهای مهمی برای سیستم ریوی است که توسط انتقال خون به عروق قفسه سینه و نیز متراکم‌سازی مستقیم قفسه سینه توسط فشار هیدرواستاتیک انجام می‌شود. نتیجه اثر که کاهش 6 الی 9 درصدی در ظرفیت حیاتی و افزایش در کار تنفس است، بیانگر این است که احتمالا محیط آبی می‌تواند فرصتی ارزشمند را برای توانبخشی و مهارت تنفسی (به‌ویژه بهبود و مهارت عضلات دمی) فراهم کند...
 
از موارد خاصی که در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است، اثر مداخلات شنا بر روی کودکان مبتلا به آسم است. آسم، شایع‌ترین بیماری مزمن در میان جمعیت کودکان است و در بسیاری از نقاط جهان، میزان شیوع آن روبه افزایش است. شنا عموما به این دلیل که این محیط (آبی)، گرما و فشار هیدرواستاتیک کمتری را در برابر دیواره قفسه سینه ارائه می‌دهد و این عوامل کار تنفس همراه با بازدم را ساده‌تر می‌کنند، به‌عنوان نوعی از فعالیت بدنی برای این جمعیت توصیه می‌شود.»


شنا در دوران بارداری
«شنا، فعالیت ورزشی آبی، یکی از شایع‌ترین شیوه‌های فعالیت بدنی انتخابی توسط زنان باردار بریتانیایی است. اعتقاد بر این است که فعالیت ورزشی آبی گزینه‌ای ایمن را ایجاد می‌کند، زیرا محیط آبی احتمال افزایش حرارت شدید را کاهش می‌دهد و در طول انجام فعالیت ورزشی، گسترش حجم خون مرکزی ممکن است برای گردش خون رحمی مفید باشد... کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان توصیه می‌کند: فعالیت بدنی در دوران بارداری، دارای  حداقل خطرات است و مشخص شده که برای بیشتر زنان مفید است. برخی از تعدیلات در روندهای همیشگی ورزشی ممکن است به دلیل تغییرات طبیعی آناتومیک و فیزیولوژیک و الزامات چنین، ضروری باشد، اما زنان با حاملگی بدون عارضه باید در قبل، بعد و در طی بارداری، برای شرکت در تمرینات هوازی و آمادگی - قدرت، تشویق شوند.»
 

اثر شنا بر افراد مبتلا به فلج مغزی
«کودکان مبتلا به فلج مغزی، اغلب دارای برخی تغییرات پیش‌رونده حرکتی هستند که می‌تواند کیفیت زندگی و سلامت آن‌ها را مختل کند. علاوه بر این، پیشرفت فلج مغزی در بزرگسالی، می‌تواند عملکرد، تحرک و تعامل اجتماعی را کاهش دهد. بنابراین شنا به‌ویژه در دوران کودکی، برای این گروه‌ها به منظور سلامت فرد و تعاملات اجتماعی مهم است. شنا و فعالیت ورزشی آبی می‌تواند عملکرد تنفسی و احتمالا فعالیت در کودکان مبتلا به اختلالات نوروئیدی (عمدتا فلج مغزی) را بهبود بخشد. همچنین فعالیت ورزشی آبی، می‌تواند مهارت‌های حرکتی ماند سرعت پیاده‌روی را بهبود بخشد.» 
 
نخستین چاپ کتاب «مزایای شنا برای سلامتی و تندرستی» در 330 صفحه با شمارگان 100 نسخه به بهای 60 هزار تومان از سوی انتشارات آوای ظهور راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها