دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کمک فضای مجازی به شعر

قربان ولیئی با اعلام انتشار مجموعه شعر جدید خود با عنوان «فقط تویی که منم» می‌گوید: رسانه‌های مجازی به شعر کمک می‌کند و این فضا باعث شده شعر عرضه و خوانده شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این شاعر درباره مجموعه شعر جدید خود که در انتشارات کتاب نیستان منتشر می‌شود، به ایسنا گفت: مجموعه «فقط تویی که منم» شامل شعرهای کوتاه من است؛ ۱۲۰ قطعه شعر کوتاه و حتی شعر کوتاه کوتاه که به لحاظ فرمیک در وزن نیمایی هستند و به لحاظ محتوایی و درون‌مایه بیشترشان در گونه‌ ادبی مناجات و نیایش قرار دارند. او با بیان این‌که این مجموعه نخستین مجموعه شعر نیمایی اوست، گفت: پیش‌تر مجموعه شعرهایی که منتشر کرده بودم شامل شعرهای کلاسیک، غزل و مثنوی بودند. از سه‌ چهار سال پیش شرایط سرودن شعر نیمایی در من فراهم شد و برای سرودن این نوع شعر میل پیدا کردم، به شکل طبیعی اتفاق افتاد و ادامه پیدا کرد. 

ولیئی درباره این‌که گفته می‌شود «شعر مخاطب ندارد»، اظهار کرد: به طور کلی شعر هیچ‌گاه مخاطب عام نداشته است. مگر در دوره مشروطه که شعر وارد ساحت شعار شده و به سلاحی برای مبارزه سیاسی تبدیل شد. شعر رسانه‌ای ویژه با مخاطب خاص بوده است و می‌توان گفت در  روزگار ما شکل ارائه‌اش متفاوت شده است.

او با بیان‌ این‌که رسانه‌های مجازی به شعر کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: تا چند سال پیش مخاطب شعر کاهش پیدا کرده بود اما در سال‌های اخیر به خاطر رشد فضای مجازی اتفاق مبارکی که افتاده، شعر عرضه و خوانده می‌شود و به‌نظرم با توجه به این‌که شعر رسانه خاصی است، مخاطب کمی ندارد.

این شاعر سپس بیان کرد: من این دیدگاه را ندارم که مخاطب شعر کم شده باشد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که حوصله مردم کاهش پیدا کرده و دنیا، دنیای فست‌فودی شده است. از طرف دیگر سرعت رسانگی در شعر مهم است. فکر می‌کنم کوتاه بودن شعر می‌تواند به گسترش آن کمک کند که شاید از اقتضائات روزگار ما باشد. البته من قصدی نداشتم که شعر کوتاه بگویم و به صورت طبیعی حاصل شد. 

 قربان ولیئی متولد ۱۳۴۹ در شهرستان صحنه کرمانشاه است. او دکترای زبان و ادبیات فارسی دارد و هم‌اکنون به عنوان دانشیار در دانشگاه زنجان مشغول تدریس است. «گزیده ادبیات معاصر شماره ٨٣»، «گفتم به لحظه نام تو را، جاودانه شد»، «ترنم داوودی سکوت»، «باید نوشت نام تو را با پرنده‌‏ها»، «با دو چشم دچار یکتایی»، «جوان شدن جاودانگی»، «ضربات ذات»، «درخت در خودش راه می‌رود»، «موسیقی نواحی جان» و «لحظه جهان» از آثار او هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها