شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
12 پژوهشگر ایرانی از تأثیرگذارترین‌های جهان در پیشرفت علوم

طبق گزارش سال 2019 میلادی موسسه «کلاریویت آنالیتیکس»، 12 پژوهشگر ایرانی از میان 6 هزار پژوهشگر در 21 رشته علمی، از تأثیرگذارترین‌ها در پیشرفت علوم شناسایی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «نمای 2019؛ جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان» تألیف بهروز رسولی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، در هفت فصل جایگاه پژوهشگران، جایگاه نشریه‌های علمی، جایگاه موسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی، جایگاه موسسه‌ها در نظام‌های موضوعی رتبه‌بندی، جایگاه موسسه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی وبگاه‌ها، جایگاه ایران در نمایه‌نامه‌های استنادی و جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری و نوآوری را تحلیل و مورد بررسی قرار می‌دهد.
 

12 پژوهشگر ایرانی در بین برترین‌ها
«بر پایه گزارش سال 2019 میلادی موسسه «کلاریویت آنالیتیکس» درباره پژوهشگران پراستناد جهان، 12 پژوهشگر وابسته به موسسه‌های ایرانی از تأثیرگذارترین‌ها در پیشرفت علوم شناسایی شده‌اند. موسسه «کلاریویت آنالیتیکس» در سال 2019 نام بیش از شش هزار پژوهشگر را در 21 زمینه علمی در سیاهه پژوهشگران پراستناد جای داده است. این پژوهشگران نماینده بیش از 1200 موسسه از بیش از 60 کشور جهان هستند. پیرامون چهار هزار پژوهشگر در زمینه‌های علمی ویژه و بیش از دو هزار پژوهشگر در میان‌رشته دسته‌بندی شده‌اند.»
 

نوشیروانی بابل، برترین دانشگاه ایران در سال 2019
«موسسه آموزش عالی «تایمز»، در ویرایش 2020 خود که در سال 2019 منتشر شده، نام 40 موسسه ایرانی را در سیاهه موسسه‌های برتر جهان منتشر کرده است. بر پایه این گزارش، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، در جایگاه نخست ملی و 351-400 جهانی است. در ویرایش 2020 نظام رتبه‌بندی «تایمز»، روی‌هم‌رفته 1396 موسسه از کشورهای گوناگون ارزیابی و رتبه‌بندی شده‌اند. رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی «تایمز»، موسسه‌های پیشرو جهان را در پنج حوزه آموزش، چشم‌انداز جهانی، پژوهش، استنادها و درآمدهای صنعتی، بر پایه 13 سنجه کمی ارزیابی می‌کند.»


جایگاه شانزدهم ایران در رتبه‌بندی علمی کشورهای جهان
«آزمایشگاه «سکیمگو» از مراکز علم‌سنجی جهان است که بر پایه شاخص‌های گوناگون به ارزیابی توان علمی کشورها می‌پردازد. سنجه‌هایی چون شمار انتشارات، شمار انتشارات استنادپذیر، شمار استنادها، شمار خوداستنادی‌ها، سرانه استناد به هر اثر و شاخص «اچ» ازجمله سنجه‌های «سکیمگو» برای رتبه‌بندی کشورها هستند. بر پایه گزارش این موسسه در سال 2019 میلادی که در آن داده‌های سال 2018 میلادی تحلیل شده‌اند، ایران در جایگاه 16 جهان از نظر شمار انتشارات علمی است. در این نظام رتبه‌‌بندی، ایران جایگاه نخست (بر پایه شمار انتشارات) را میان کشورهای منطقه دارد.»
 
نخستین چاپ کتاب «نمای 2019؛ جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان» در 143 صفحه با شمارگان 200 نسخه از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها