سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
داده‌ای که می‌توان بر آن تأمل کرد

زیربنای خودتحلیلی، این توانایی است که اندیشه‌ها اجازه یابند به ذهن برسند، درعین‌حال که از این اندیشه‌ها به‌عنوان داده‌هایی استفاده شود که می‌توان بر آن‌ها تأمل کرد تا دریافت که چه قابلیت‌هایی برای درک خود دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «ایگو؛ محور مداخلات تکنیکی» نوشته دکتر فرد بوش؛ استاد روان‌شناسی ایگو، به قلم سمانه غفوری و سید ابوالقاسم حسام به فارسی ترجمه شده است. این اثر نخستین کتاب فرد بوش و دومین کتابی است که از این روانکاو به فارسی ترجمه می‌شود. وی می‌گوید: «این کتاب، نخستین کتاب منتشرشده من است و مانند بسیاری از اولین‌ها در زندگی، جایگاه ویژه‌ای برای من دارد. این کتاب آغاز همه چیزهایی بوده که از زمان انتشار آن نوشته‌ام، اگرچه ایده‌های جدیدی در مسیر رشد به اندیشه‌ام افزوده شده است. بنیان تفکر من در 35 سال بعدی، در این کتاب است، یعنی چگونه می‌توان به بهترین شکل به بیمار کمک کرد که ذهن روانکاوانه خلق کند.»
 
دکتر آرنولد ویلسون و دکتر آلن سوگرمن نیز در مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته‌اند: «دکتر بوش، سهم بسزایی در روانکاوی ساختاری معاصر داشته است. وی در گسترش چنین راهبرد تکنیکیِ روشن و مشخصی، دیدگاهی از روانکاوی را توسعه می‌دهد که انعکاس وسیعی داشته است. اکنون این امر وابسته به تحلیلگران است که ببینند، چگونه چنین رویکردی با تحلیل‌شونده‌های آنان قابل استفاده است. علاقه مشترک همگی ما، تکامل بیشتر تفکر روانکاوانه مدرن است که این کتاب سهم خطیری را در این مسیر برعهده دارد...

کتاب دکتر بوش، انباشته از نمونه‌های بالینی جالب و مفصلی است تا دیدگاه‌های او را به روشی نشان دهد که برای خواننده قابل درک باشد. بنابراین او نکات موردنظر خودش را توضیح داده و به خواننده این امکان را می‌دهد که کنار او قرار گیرد و از چشم‌انداز او به یک متخصص بالینی در کار نگاه کند. آنچه این مثال‌ها نشان می‌دهند این است که او چیزی به‌جز کاراکتری از تحلیلگر کلاسیک ساکت و کناره‌گیر است. حساسیت و مهارت دکتر بوش در ردیابی نشانه‌های ظریف مقاومت در تحلیل، تمرکز او بر همراهی بیمار به‌عنوان مشارکت‌کننده‌ای فعال با این هدف که فرد بتواند در نهایت بدون کمک تحلیلگر خود را تحلیل کند و همچنین تأکید او بر اینکه مداخلات باید با کلماتی بیان شوند که بیمار آن‌را بشنود و یکپارچه کند، ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود روانکاوی شکلی کاملا متفاوت از کاراکتر معمول آن پیدا کند.»


«تفکر به شیوه‌ای جدید»، «تفسیر «در همسایگی»»، «تداعی آزاد»، «آغاز درمان»، «تحلیل مقاومت»، «کنش و تحلیل»، «میراث گِری»، «سِرل»، «تحلیل مقاومت و نظریه‌ روابط ابژه»، «علم، منطق و مباحثی پیرامون مقاومت‌های ناخودآگاه ایگو» و «مثالی از یک بیمار سوپرویژن»، 11 فصل این کتاب است.

اندیشه به‌مثابه داده
«آنچه روانکاوی انجام می‌دهد، برخلاف سایر مدل‌های درمان، خودتحلیلی است. زیربنای خودتحلیلی، این توانایی است که اندیشه‌ها اجازه یابند به ذهن برسند، درعین‌حال که از این اندیشه‌ها به‌عنوان داده‌هایی استفاده شود که می‌توان بر آن‌ها تأمل کرد تا دریافت که چه قابلیت‌هایی برای درک خود دارند. این هدف به ظاهر ساده، نیاز به ایجاد چارچوبی برای پردازش اندیشه‌ها دارد، روندی که می‌تواند و باید در مرحله آغازین شروع شود.»

تأثیر ایگوی خودآگاه در روند درمان
«با لحاظ کردن ایگوی خودآگاه در مداخلاتمان، بیمار را تشویق می‌کنیم که نقش فعال‌تری در درمان داشته باشد. این رویکرد در تضاد با تفسیرهایی است که در راستای محتوای پنهان هستند و همان‌طور که سِرل نشان می‌دهد، انفعال را به بیمار تحمیل می‌کنند. چنین تفسیرهایی باور به همه‌چیزدانی بیمار را برمی‌انگیزند و باور به تفکر جادویی را تشدید می‌کنند. کار سِرل همچنین نشان می‌دهد که با تفسیر محتوای خارج از آگاهی بیمار، مقاومت‌ها به خودتحلیلی مستقل را نادیده می‌گیریم.»


نخستین چاپ کتاب «ایگو؛ محور مداخلات تکنیکی» در 304 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای  55 هزار تومان از سوی نشر قطره راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها