یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
دانش و تکنیک استفاده از داده‌ها، کلید موفقیت سازمان

سازمان‌ها برای کسب موفقیت واقعی، باید تمرکزشان را به پنج مولفه مهم فضای داده معطوف کنند: کیفیت داده، ابزارهایی برای کسب درآمد از داده، ظرفیت‌های سازمانی، فناوری‌هایی برای ارائه محصول در مقیاس بالا و با هزینه پایین و محافظت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اکنون شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ از علم تجزیه و تحلیل به شیوه اختصاصی‌تری استفاده می‌کنند و به مفهومی به نام «تجزیه و تحلیل استراتژیک» روی آورده‌اند. ازجمله کاربردهای این نوع از تجزیه و تحلیل، می‌توان به پیش‌بینی محصولاتی که ممکن است مشتری‌ آن‌ها را خریداری کند، تعطیل کردن فروشگاه‌ها، شعبه‌ها و خطوط تولیدی که سودآوری پایینی دارند و توسعه خدمات جدید اشاره کرد. این قبیل اقدامات باعث شده عملکرد شرکت‌ها به شکل قابل‌توجهی ارتقا پیدا کند.
 
فناوری‌های جدید در حال ظهورند، داده‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شوند و یادگیری ماشین و هوش مصنوعی روبه پیشرفت هستند. تمامی این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا سطح علم تجزیه و تحلیل بالا برود. شرکت‌ها نیز برای آموزش الگوریتم‌هایشان از داده‌های خارجی استفاده می‌کنند تا بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند. آن‌ها همچنین از داده‌های داخلی استفاده می‌کنند تا کارایی کارمندانشان را بهبود ببخشند.
 
کتاب «تحلیل استراتژیک» اثر مشترک اریک سیگل، ادوارد گلاسر، کازی کوزیرکو و توماس اچ داونپورت به‌تازگی با نظارت مینا والی به فارسی ترجمه شده است.

 
این کتاب در 13 فصل ابتدا «پنج مولفه اساسی برای کسب موفقیت در کار با داده» را مورد بررسی قرار می‌دهد و در ادامه به «آشنایی با انوع داده و روش به‌دست آوردن آن‌ها»، «روش صحیح به‌کارگیری آنالیتیکس پیشگویانه»، «تحلیلگران معتبر داده، چه کارهایی انجام می‌دهند؟»، «داده برای چه کاری خوب است و برای چه کاری خوب نیست؟»، «به آن دسته از مهارت‌های داده‌ای که شرکت شما نیاز دارد، اولویت بدهید»، «چگونه یک شرکت آلمانی توانست آزمایشگاه آنالیتیکس خودش را راه بیندازد؟»، «رایانش ابری به شرکت‌های جدیدتر و کوچک‌تر کمک می‌کند تا کامل‌تر شوند»، «علم داده و هنر متقاعدسازی»، «وینیارد واینز چگونه از آنالیتیکس برای جذب مشتری استفاده می‌کند؟»، «چگونه از داده کارمندان به شکل مسئولانه استفاده کنیم؟»، «تصمیم‌گیری هوش مصنوعی‌محور چگونه است؟» و «شرکت‌ها چگونه می‌توانند از داده در راستای پیشرفت رفاه عمومی استفاده کنند؟» می‌پردازد.
 
توجه به پنج مولفه مهم فضای داده
«شرکت‌ها زمان، انرژی و منابع‌شان را روی استراتژی‌های داده سرمایه‌گذاری می‌کنند، ولی تنها تعداد اندکی از آن‌ها می‌توانند در سایه این تلاش‌ها به سود دست یابند. برای کسب موفقیت واقعی، سازمان‌ها باید تمرکزشان را به پنج مولفه مهم فضای داده معطوف کنند. کیفیت داده، ابزارهایی برای کسب درآمد از داده، ظرفیت‌های سازمانی، فناوری‌هایی برای ارائه محصول در مقیاس بالا و با هزینه پایین و محافظت.»


علم آنالیتیکس برای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
«متخصصان یادگیری ماشین، مجموعه‌هایی از داده‌های بالقوه را در الگوریتم‌ها وارد می‌کنند، تنظیماتش را دستکاری می‌کنند و آن‌قدر تکرار می‌‌کنند که در نهایت، خروجی مطلوب به‌دست‌ بیاید. شاید در نگاه اول، به‌نظر برسد در این فرایند جایی برای تجزیه و تحلیل وجود ندارد، ولی در عمل یک کسب‌وکار، مواد اولیه بالقوه خیلی زیادی دارد و می‌تواند همه آن‌ها را یکباره وارد ماشین مخلوط‌کن کند. یکی از روش‌های فیلتر کردن داده‌ها و رسیدن به مجموعه‌ای از ورودی‌هایی که ارزش امتحان کردن دارند، این است که از تخصص حوزه کاری کمک بگیریم. به این معنا که از فردی که آشنایی و درک بیشتری در مورد نحوه انجام کارها دارد، بخواهیم در انتخاب داده‌ها کمک‌مان کند. یک روش دیگر، استفاده از آنالیتیکس است.
 
یک مهندس یادگیری ماشین، با گشتن در یک آشپزخانه، به‌خوبی می‌تواند روش‌های مختلف آشپزی را با هم مقایسه کند؛ ولی در مرحله فعلی، شرایط شبیه به این است که مهندسان یادگیری ماشین در برابر یک انبار تاریک و پر از مواد اولیه ایستاده‌اند و دو راه برایشان وجود دارد؛ یا باید به شکل تصادفی هر ماده اولیه‌ای که به‌دستشان می‌رسد را بردارند و به آشپزخانه برگردند یا باید به‌دست یک فرد ماهر و زیرک، چراغ‌قوه‌ای بدهند و بخواهند به انبار برود و مواد اولیه لازم را انتخاب کند. تحلیلگر شما، همان فرد ماهر و زیرک است. تحلیلگر در کمترین زمان، چشم شما را به دیدن نکات مهم باز کرده و کمک‌تان می‌کند تا این نکات را خلاصه کنید. چنین قابلیتی، برای فرایند شما یک ابرقدرت به‌حساب می‌آید.»
 
نخستین چاپ کتاب «تحلیل استراتژیک» در 138 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 48 هزار تومان از سوی انتشارات راه‌پرداخت راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها