پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
سیاست خارجی رؤسای جمهور آمریکا از قرن بیستم تاکنون

کتاب «سیاست خارجی آمریكا در عصر جدید»، جدیدترین اثر ابوذر گوهری مقدم عضو هیئت علمی دانشكده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «سیاست خارجی آمریكا در عصر جدید»، جدیدترین اثر در حوزه مطالعات آمریكا است كه بر سیاست خارجی رؤسای جمهور آمریکا در قرن بیستم تمركز كرده است. این اثر به همت ابوذر گوهری مقدم از اساتید علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام نگاشته شده و در بازار نشر دانشگاهی در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

شناخت سیاست‌ها و شیوه عمل مقامات آمریکایی، گام نخستِ سیاست‌گذاری برای مواجهه با این کشور است. در این زمینه آثاری در کشور تولیدشده و هر کدام نیز با رویکردی متفاوت به بررسی سیاست خارجی آمریکا پرداخته است برخی آثار رویکردی نظری و برخی مطالعه موردی هستند اما در مجموع تعداد آثار تولیدشده با توجه به اهمیت مسئله به لحاظ کمی و کیفی قابل‌توجه نبوده است.

علاوه بر این در زمینه سیاست خارجی آمریکا هزاران جلد کتاب به زبان اصلی تالیف شده اما در زبان فارسی مجلدی که به شکل نسبتاً جامع و با رویکردی کلان به توضیح سیاست خارجی رؤسای جمهور آمریکا پرداخته و مقدمه‌ای بر سیاست خارجی دولت‌های آمریکا محسوب شود، وجود نداشت. با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت آثار موجود و نظر به‌ضرورت نگارش آثاری با جامعیت بیشتر، نگارنده تصمیم گرفت تجربیات تدریس در این حوزه را در قالب کتابی با رویکرد مبنایی و دایرة‌المعارفی ارائه کند. در واقع نکته تمرکز و مزیت این کتاب بررسی دائرةالمعارفی رویکردهای رؤسای جمهور آمریکا در قرن بیستم است.

این كتاب در شانزده فصل تدوین و تنظیم شده است. نگارنده در گام نخست به معرفی سازمان‌ها، نهادها و اشخاص تأثیرگذار در سیاست خارجی آمریکا پرداخته و به ‌اجمال نقش و کارکرد هر یک را توضیح می‌ده.در گام دوم رویکردها و راهبردهای کلان نظری در سیاست خارجی آمریکا تشریح شده که طبعاً هر کدام از این رویکردها در سیاست‌های رؤسای جمهور مختلف آمریکا به نحوی قابل رصد است.

نگارنده در این كتاب بر سیاست خارجی رؤسای جمهور آمریکا در قرن بیستم تاکنون تمركز كرده است. از این منظر همه رؤسای جمهوری آمریکا به شکل موردی بررسی‌ شده‌اند. با توجه به فشردگی و گستردگی مطالب،نگارنده سعی كرده صرفاً رویکردهای کلان و البته دقیق سیاست خارجی رؤسای جمهور آمریکا را ارائه كند. لازم به ذكر است برای جلوگیری از انقطاع موضوعی، طی یک ‌فصل سیاست کلی آمریکا در قرن نوزدهم مبتنی بر دکترین انزواگرایی مونرو توضیح داده ‌شده است.

كتاب «سیاست خارجی آمریكا در عصر جدید» در 340 صفحه و با قیمت 50 هزارتومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها