شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
جلد دوم «کتیبه‌های تیموری در خراسان» منتشر شد

جلد دوم کتاب «کتیبه‌های تیموری در خراسان» به‌همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، در جلد دوم کتاب «کتیبه‌های تیموری در خراسان» 22 اثر برجای مانده در خراسان کنونی مورد بررسی قرار گرفته که 11 مسجد، 7 آرامگاه و 4 مدرسه را دربرمی‌گیرد.

خطوط به کار رفته در کتیبه‌ها شامل ثلث، کوفی و بنایی است و جنس آن‌ها سنگ، گچبری، کاشی و کتیبه‌نگاری بر روی گچ است؛ کتیبه‌های بررسی شده در جلد دوم از نظر مضمون شامل کتیبه‌های قرآنی، حدیث، اسماء الهی، اسماء پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع)، دعا، اشعار عارفانه فارسی و مشخصات بانی و معمار بناها است.

کتاب حاضر یکی از آثاری است که جلوه‌هایی هر چند اندک از رنگ و نقش به کار گرفته شده توسط هنرمندان و خطاطان عصر تیموری را پیش روی خواننده قرار می‌دهد.

مدرسه بالاسر، مدرسه دودر، مدرسه پریزاد، مسجد گوهرشاد، سنگ مزار آرزو ملک،کتیبه گنبد اوپک میرزا، سنگ مزار کمال الدین حسین قلی، مسجد جامع نیشابور، مسجد جامع رشتخوار، مسجد ازغد، مسجد شاه مشهد، مسجد قاین، مسجد زین الدین تایبادی و... برخی از آثار بر جای مانده در خراسان کنونی است که در این اثر معرفی شده است.

این کتاب به قلم سیدمحسن حسینی نگاشته شده است و در شمارگان 500 نسخه در قطع رحلی به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها