سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
کتاب «اخلاق در شبکه‌های اجتماعی» منتشر شد

کتاب «اخلاق در شبکه‌های اجتماعی» به منظور نهادینه‌سازی اخلاق اسلامی، با محوریت خانواده از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بسیاری از اندیشوران عصر کنونی را به حق، «جامعه اطلاعاتی» نامیده‌اند؛ جامعه‌ای که با همه مواهبی که برای بشر به ارمغان آورده، آسیب‌هایی نیز به همراه داشته است.
 
با انقلاب اطلاعات و فناوری در عصر کنونی و همچنین فراگیری شبکه‌های اجتماعی و رشد روزافزون دسترسی به آن‌ها، دغدغه بزرگی از فراگیری استفاده از آن در جامعه شکل گرفته است، تا آنجا که باید گفت که در چند سال اخیر، شبکه‌های اجتماعی بعد از موتورهای جستجوگر در رتبه دوم استفاده قرار گرفته‌اند. درباره دسترسی راحت به آن، همین بس که این شبکه‌ها فقط مختص به رایانه نبوده، در تلفن‌های همراه کاربران به سهولت و با هزینه‌های کم قابل دسترسی هستند و به معنای واقعی، همراه فرد هستند و همین مسئله باعث شده تا کنترل خانواده‌ها در این مورد کمتر شود.
 
شبکه‌های اجتماعی فوایدی از جمله سهولت گفتگو، تبادل اطلاعات، دسترسی آسان و سریع به اطلاعات و اخبار روز، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، اجتماعی‌تر شدن افراد و ....دارد.
 
این شبکه‌ها با وجود داشتن این فواید، مضراتی هم دارند، که می‌توان به خطراتی مثل دزدی اطلاعات یا ویروس‌هایی که روزبه‌روز در حال افزایش هستند اشاره کرد؛ اما بیشترین خطری که کاربران را تهدید می‌کند، تغییر نوع رفتار آن‌ها در این نوع شبکه‌هاست که خود می‌تواند در شخصیت و روابط خانوادگی و اجتماعی فرد تأثیرگذار باشد.
 
این معضل باعث می‌شود در آینده، جامعه‌ای با مشکلات اخلاقی فراوان و آمار رو به افزایش مشکلات خانوادگی و طلاق و نابهنجاری‌های اجتماعی داشته باشیم. از این رو برای حل این مشکلات که صرفاً شخصی نیستند و می‌توانند باعث بروز مشکلات اجتماعی شوند، اخلاق به عنوان یک عامل بازدارنده که با خودکنترلی همراه است، می‌تواند بیش از هر چیز دیگری مؤثر باشد.
 


پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) با عنایت به چارچوب گفته شده، کتاب «اخلاق در شبکه‌های اجتماعی؛ مواجهه‌ای اخلاقی با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی» را منتشر کرده و امیدوار است گامی هر چند کوچک، برای نهادینه‌سازی اخلاق اسلامی، با محوریت خانواده محسوب شود. ایده‌محوری کتاب این است که در جامعه امروزی که اطلاعات از منابع نامتناهی و ناشناخته تولید می‌شوند، کنترل متمرکز از سوی دولت‌ها چندان سودی ندارد؛ اما خانواده‌ها می‌توانند به عنوان هسته مرکزی جامعه، اخلاق اسلامی را نهادینه کنند.
 
این کتاب مشتمل بر چهارفصل است. در فصل اول کتاب به تعریف اصطلاحات، فصل دوم به بررسی آفت‌ها و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و در فصل سوم رابطه آسیب‌ها با اخلاق و در فصل چهار و پایانی به نحوه گذر از آنها پرداخته است.
 
کتاب «اخلاق در شبکه‌های اجتماعی؛ مواجهه‌ای اخلاقی با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی» توسط حجت‌الاسلام کریم خان‌محمدی و علی‌اکبر شاملی در 208 صفحه به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات باقرالعلوم(ع) به زیور طبع آراسته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها