یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
کتاب «در روشنای دانش»؛ گذری بر احوال علیرضا ذکاوتی ‌قراگزلو

کتاب «در روشنای دانش» بیست‌ویکمین اثر مکتوب دانشنامه استان همدان، با موضوع زندگی‌نامه، آثار و احوال علیرضا ذکاوتی قراگزلو، فرهیخته همدانی به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه هنری استان همدان، معاون فرهنگی حوزه هنری استان همدان با اشاره به شخصیت ممتاز و چندوجهی استاد ذکاوتی، وی را از سرمایه‌های ارزشمند استان دانست و گفت: نگاه انتقادی استاد، برجستگی خاصی به آثار و آرای وی بخشیده؛ از جمله نقد استاد بر اشعار حافظ و آرای نویسندگان و اندیشمندان بزرگ که به دور از تعصب مطرح شده است. حیطه‌‌های کمتر شناخته‌شده نظیر آنچه درباره نُقطَویان و حروفیه گفته‌، از علاقه‌مندی‌های استاد است که در این کتاب نیز بدان پرداخته‌ شده.

تیمور آقامحمدی با اشاره به حافظه قدرتمند استاد ذکاوتی در یادآوری خاطرات، تبیین نظرات و آرا گفت: کتاب «در روشنای دانش» در چهار فصل تنظیم شده است؛ بخش اول «زیست‌نامه» که به زندگی، تحصیل و شرح احوال خاندان استاد ذکاوتی اختصاص دارد؛ بخش دوم «آثار» که به معرفی تألیف و ترجمه‌های ارزشمند استاد اختصاص یافته و نکات ارزنده‌ای را درباره انگیزه تألیف یا ترجمه و محتوای آثار در بر دارد. بخش سوم «دیدگاه‌ها و نکته‌ها» که در پنج بخش شامل: مباحث قرآنی، حدیثی، فرق و مذاهب و اندیشه‌ورزان، مباحث فقهی و ادبی و تاریخی- اجتماعی و بالاخره کتاب و پژوهش تدوین شده است و در بخش چهارم «خاطرات استاد» از همدان قدیم و ایام انقلاب و مسائل دیگر را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کتاب «در روشنای دانش» به سیره پیامبر اسلام (پیامبر رحمت و مهربانی) در ابعاد مختلف مانند احترام به والدین، گذشت حتی نسبت به دشمنان، احترام به ادیان دیگر در زمان حکومتشان، اخذ تصمیم‌های مشورتی و... پرداخته است افزود: در کتاب آمده است که فتوحات اسلام بعد از رحلت ایشان بوده است و از جنگ‌های پیامبر جداست. در زمان حضرت محمد(ص) سی و هفت جنگ به وقوع می‌پیوندد که سی غزوه آن دفاعی بوده و پیامبر مورد حمله قرار گرفته است.

آقامحمدی کتاب «در روشنای دانش» را تصویری واضح از استاد ذکاوتی، آثار و آرای ایشان با تنوع موضوعی بالا دانست و افزود: کتاب حاوی ضمائم ارزشمندی از جمله سخنرانی علیرضا ذکاوتی در جلسۀ بزرگداشت مرحوم آیت‌ الله آخوند ملاعلی است و همچنین کارنامه علمی و ادبی استاد به همراه فهرست آثار وی  نیز در این بخش درج شده است.

دبیر دانشنامه استان همدان، جواد محقق و علیرضا کمری را بازخوان‌های نهایی این اثر اعلام کرد و افزود: کتاب «در روشنای دانش» از مجموعه دانشنامه همدان، به همت حوزه هنری استان به چاپ رسیده است که مصاحبه‌ها و گردآوری مطالب را سعید پورعظیمی و ویراستاری اثر را مصطفی قهرمانی ارشد عهده‌دار بوده‌اند و محمد قنبری نیز موضوع‌بندی (تدوین دوباره و نهایی تمام کتاب براساس موضوعات) و نگارش پانویس‌ها را انجام داده است.

این کتاب در 512 صفحه در قطع وزیری با جلد سخت و صحافی دوخت، چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها