شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
کتاب «شیوه طراحی ذهنی» به چاپ نهم رسید

چاپ نهم کتاب «شیوه طراحی ذهنی» تألیف ناصر پلنگی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سروش؛ «شیوه طراحی ذهنـی» که در مقـابل شیـوه طراحی عینـی قرار دارد و می‌بـایـد قدم‌به‌قدم با آن تدریس شود، شیوه‌ای است که عملکرد نیروهای ذهنی را در طراحی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این شیـوه قوای ذهنی هنرجویان را فعـال می‌کند و با روش‌ها و اصول و قواعد خاصی عینیت را از ذهن عبور می‌دهد. حاصل کار نه تکرار و تقلید عینیست، بلکه طرحی است که ذهنیت هنرجو آن را سـاخته و پرداخته است.

این کتاب قواعد طراحی ذهنی همـراه با روش‌های مختلف آن در کنار کاربرد هریک در بیـان تصویری را تشـریح می‌کند، و هر قـاعده را با ارائه کلیدهای تصـویری، و نمونه‌ای با استنـاد به کلیدها می‌آورد. نمونه‌های تاریخی نیز به‌عنوان شاهد مستند قواعد عرضه می‌شوند.
 
امید است این کتاب که توسط یکی از هنرمنـدان و مدرسـان هنر کشـورمان بر اساس دروس و تمرین‌های درسی فراوان تکامل یافته و تدوین و عرضه شده، به تدریس طراحی در مراکز آموزش هنری کشورمان یاری رساند.
 
این کتاب حاصل ده سال تدریس طرّاحی و مبانی هنرهای تجسمی در دانشکده‌های هنری است. مؤلف که معتقد است در دانشگاه‌های معتبر امروز جهان هر دو شیوه طراحی عینی و طراحی ذهنی پابه‌پای هم تدریس می‌شوند، در این کتاب سعی کرده است تا اصول و قواعد طرّاحی ذهنی را همراه با روش‌های مختلف این شیوه در کنار کاربرد هر یک از این روش‌ها در بیان تصویری تدوین کند. نیز هر اصل و قاعده را با ارائه کلیدهای تصویری و ارائه نمونه‌هایی از کارهای هنرجویان که با استناد به کلیدها ارائه شده‌اند، اثبات کند. همچنین نمونه‌های تاریخی و تصاویر هنری را برای اثبات مدعای خویش به کار گرفته است. کتاب شامل نمودارهای روش تدریس پایه و اصول طراحی ذهنی، آغاز شیوه طراحی ذهنی، اصل تصرّف و اصل تغییر و اصل ترکیب (به‌عنوان سه اصل طراحی ذهنی)، و نتیجه‌گیری است. مؤلف معتقد است که در فرهنگ ما که با جهان دل سروکار دارد و شهود و عرفان را می‌شناسد، هنر تمثیلی و ذهنی و هدف غـایی این هنر با غرب معاصـر فرق می‌کند و در کنار دو شیوه مذکور، شیوه طراحی عرفانی را هم باید آموخت. این کتاب برای دانشجویان طراحی، نقاشی، گرافیک، عکاسی و حتی تئاتر بسیار مفید است.
 
چاپ نهم این اثر در 287 صفحه خشتی مصور، شمارگان 1.000 نسخه و با قیمت 43هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها