سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
بازی‌درمانی مبتنی بر نظریه کارل گوستاو یونگ

کتاب «بازی درمانی یونگی» سعی دارد برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌­ها اهمیت تفکر نمادین و فهم و کشف معانی نمادها را که حاوی احساسات و رموز راهگشا هستند، بیان کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «بازی درمانی یونگی» با عنوان فرعی روانشناسی تحلیلی نوشته اریک جی گرین به ترجمه فائزه جمشیدی از سوی نشر اندیشه احسان به تازگی منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه مترجم می‌خوانیم: «کودک دریچه امید به آینده و بهبود زندگی است و خانواده اصیل­ترین پناهگاه بشر. در زمانه‌ای که گسترش تکنولوژی، فراگیری رسانه‌های ارتباط جمعی و در پی آن شکسته شدن قواعد زمان و مکان، ارزش­‌های پیشین زندگی بشر را تغییر داده است و جهان بیش از هر مقطع تاریخی دیگری ناملایمات و بحران‌های عظیمی را به خود دیده است، بلوغ روانی، حفظ بنیان خانواده، بهبود سلامت روان اعضااعضاء و برقراری آرامش خانه گامی بزرگ در جهت مقابله با ترس­ها و تردیدها محسوب می‌شود.

در زمانه‌ای که انسان در کشاکش تضادهای درونی و بیرونی و در میان سلطه تعابیر لذت­گرایانه، جهل و پوچی، معنا و درک کودک و همچنین روح حقیقت­جو را به فراموشی سپرده ‌است، بی‌شک توجه به دنیای درون و رشد روانی فرزندان، از اهمیتی اساسی برخوردار است. این کتاب را از آن روآن‌رو برای ترجمه و نشر انتخاب کردم که ضمن دست اول و جدید بودن مطالب آن، یک راهنمای کاربردی است که می‌تواند علاوه بر روانشناسان و درمانگران، مورد استفاده خانواده‌هایی قرار گیرد که بحران‌ها و اتفاقات دردناکی را پشت سر گذاشته‌ و به‌ویژه فرزندانشان از آن آسیب دیده‌اند. آنچه در مورد این کتاب اهمیت دارد، ارج نهادن به خوددرمانی و خلاقیت به‌وسیله روش‌­های هنری مانند نقاشی­، سفال، رنگ‌آمیزی ماندالا، موسیقی و خواندن داستان و افسانه‌هاست که به دنبالبه‌دنبال کشف گوهر وجودی است و توجه به فردیت و یگانگی افراد را تشویق و تقویت می­‌کند.

علاوه بر آن، کتاب پیشِ رو سعی دارد برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌­ها اهمیت تفکر نمادین و فهم و کشف معانی نمادها را که حاوی احساسات و رموز راهگشا هستند، بیان کند. به همین جهت نمادها را از طریق بازی و فعالیت­‌های هنری تعریف و تفسیر می‌­کند و با استفاده از اساطیر و نمادها به کودک می‌آموزد که برای خودشکوفایی و عبور از سختی‌­ها و زخم­‌ها باید راه ­حل‌­های خلاقانه و کارآمد بیابد. زبانی غیرمستقیم که جهان درونی کودک را غنی ساخته و روح او را پرورش می­‌دهد تا در دنیای بزرگسالی در برابر مسئولیت‌­ها و مشکلات بسان یک قهرمان بیاندیشد و آنها آ‌ن‌ها را خردمندانه حل کند.»

کتاب حاضر درباره بازی‌درمانی مبتنی بر نظریه کارل گوستاو یونگ(روان‌شناسی روانشناسی تحلیلی) است. این کتاب برای بسیاری از درمانگران، دانشجویان و فعالان حوزه روان‌شناسی به‌ویژه علاقمندان روان‌شناسی تحلیلی بسیار مفید و مؤثر خواهد بود. با تکیه بر چهارچوب، قاعده و مفاهیم نظریه یونگ، به‌عنوان ابزاری کارآمد، دغدغه خود را حفظ بهداشت روانی و زندگی معنوی درون قرار داده است.

برخی از واژه‌های تخصصی که در این کتاب آمده برای علاقمندان و دانشجویان روان‌شناسی تحلیلی آشنا و قابل فهم است؛ اما برای سایر خوانندگان ممکن است مبهم و پیچیده باشد. لذا برای درک بهتر در بخش فرهنگ مفاهیم روان‌شناسی تحلیلی توضیحات مرتبط پیوست شده است.
 
مولف کتاب نیز در مقدمه‌ای بر این اثر می‌نویسد: «از آن دسته از شما که برای یافتن راه خود این کتاب را مطالعه می­‌کنید، صمیمانه دعوت می­کنم به من بپیوندید. به‌عنوان یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مشاوره، روان‌شناسی، یا مشاور دبستان مقدماتی / راهنمایی یا دبیرستان، یا یک پزشک خصوصی یا یک سازمان غیرانتفاعی، ممکن است به دنبال  رویکرد عمیق یا راه‌­های جدیدی برای کار با کودکان و خانواده­‌ها باشید.

هدف اصلی نوشتن این کتاب برای شما، پرداختن به بهداشت روانی کودک است تا ضمن آنکه دسترسی فکری و عاطفی بی‌نظیری به نظریه، تکنیک و کاربرد تحلیلی داشته باشید، بتوانید این مفاهیم را ترکیب کنید و تکنیک­‌ها را در کار بالینی خود عملیاتی کنید.

برای مدت زمان طولانی، یک فهم ضمنی، هرچند گمراه‌کننده وجود داشته است. روان‌شناسی یونگ برای یک روان‌شناس معمولی پیچیده و دشوار است، یا نیازمند سال‌­ها آموزش گران در یک منطقه دورافتاده جهان (زوریخ، سوئیس) است.

استدلال من این است که در این تکنیک­‌ها و برنامه‌­های کاربردی برای اکثر روان‌شناسان منطق کافی وجود دارد تا روند تقویت سبک و رویکردهای بالینی خود را با موفقیت شروع کنند تا نگرش تحلیلی، اصول نظری و کاربردهای عملی موجود در این کتاب را استفاده کنند. هر کسی که با دنیای درون یا نمادین خود رابطه داشته باشد یا حداقل مدرک کارشناسی ارشد را در یک زمینه بهداشت روانی و مجوز بهداشت روان داشته باشد، می­‌تواند بدون استفاده از آموزش رسمی و گران قیمت مبتنی بر روان‌شناسی یونگ و تحلیل شخصی، از این تکنیک­‌های عملی استفاده کند.

دورا کالف، زنی که اصطلاح شن بازی ‌درمانی را بیان کرد، یک درمانگر درخشان بود و بعضی اوقات فرزندانش با کودکان یونگ بازی می­کردند. او زمانی که یونگ خواسته بود زیر نظر مارگارت لاونفیلد تحصیل کند، تحصیلات رسمی نداشت؛ اما این تکنیک غنی استفاده از شن و طراحی در یک ظرف شنی را برای پرورش دنیای درونی و روانی فرد فراهم کرد.

تلاش شما برای ترکیب رویکردهای بازی‌درمانی، از جمله ‌شن‌بازی و رنگ‌آمیزی ماندالاها، پس از خواندن این کتاب پایان نخواهد یافت. در عوض، خواندن این کتاب ممکن است آغاز مسیر باشد. من شما را تشویق می­‌کنم تا پایان زندگی خود هرگز از یادگیری و فهم درمان­‌های روانی و عمق­بخش دست نکشید. این کتاب به شیوه‌­ای ساده سازماندهی شده تا خواننده بتواند پویایی بین یک درمانگر و کودک را به حداکثر برساند.

فصل اول در مورد بازی‌درمانی تحلیلی، پس از پایان دوره تحصیلات تکمیلی، برای اکثر روان‌شناسان سطح کارشناسی ارشد و دکترا کاربردی خواهد بود. من اطلاعات ویژه‌­ای را درمورد بازی‌درمانی تحلیلی درج کرده­‌ام تا کاملاً بتوانم از آنچه که این نظریه (همان‌طور که برای کودکان استفاده می‌شود) مفید و کاربردی است، به‌طور کامل بیان کنم. من به جابه‌جای استفاده از یک فصل متراکم برای ساختارشکنی برخی از اصطلاحات گیج‌کننده و اغلب متناقض که در برخی از نوشته­‌های یونگ می­‌یابیم، مفاهیم نظری را در تمام فصل­ها گنجانده‌­ام.

با توضیحات ارائه شده، در قسمت اول کتاب پایه و اساس دانش مورد توجه قرار می­‌گیرد. بخش دوم، این مفاهیم را در قالب رویکردها و تکنیک­‌هایی که ممکن است برای کودکان در مدارس ابتدایی و راهنمایی، مراکز درمانی و خصوصی مورد استفاده شودباشد، اعمال می­‌کند. بخش سوم، بر دو بخش اول بنا شده است تا دانش و مهارت­های لازم را در مورد جمعیت بالینی متنوع ارائه دهد. این بخش برای خواننده گنجانده شده است تا بین تمرین روان‌درمانی و برنامه‌­های کاربردی در بازی‌درمانی تحلیلی ارتباط معناداری برقرار کند.

در هر فصل کمی از نکات اساسی نظریه روان‌شناسی تحلیلی در رابطه با نمادهای کودکان در بازی‌درمانی کودکان بیان می­‌شود. سپس، فصل­‌های بعدی تکنیک‌­های عملی را برای درمانگران ارائه می­‌دهند تا در کار خود بگنجانند. سرانجام، مطالعات موردی واضح و آسان برای درک برنامه کاربردی بازی‌درمانی تحلیلی برای افراد مختلف در مدارس ابتدایی و راهنمایی، مراکز درمانی و اقدامات خصوصی ارائه شده است. تمام مطالعات موردی که در این کتاب ارائه شده، ناشی از فعالیت پاره‌وقت روان‌درمانی کودک و خانواده، طی چند سال گذشته و کار قبلی من به‌عنوان مشاور مدرسه ابتدایی و به‌عنوان یک مشاور سلامت روانی است. کلیه اطلاعات شناسایی مراجعین در مطالعات موردی برای محافظت از آن­ها آ‌ن‌ها تغییر یافته و پنهان شده است.

چشم‌انداز ارائه شده در سراسر این کتاب، نشان‌دهنده برخی از مکاتب کلاسیک فکری یونگ، همچنین ادغام تفکر پس از یونگ، مانند روان‌شناسیکهن‌الگویی است؛ که مورد حمایت فوردهام و ماریاسولدی و مدرن‌سازی آن توسط جان آلن است. در این کتاب تأکید شده که خودشفابخشی یا تفرد می­‌تواند از دوران کودکی تحت شرایطی فارغ از هرگونه قضاوت و پیش­داوری، همراه با شفقت و مهربانی اتفاق بیفتد. این گفته، برای برخی از خوانندگان، ممکن است شبیه به ادعاهای درمانی باشد که در بازی‌درمانی کودک‌محور یا غیر مستقیم انجام می­‌شود. 
 
 یكی از اهداف من در نگارش این كتاب ارائه مروری واضح و مختصر از بازی‌درمانی یونگ است؛ تا درمانگران بتوانند فنون عملی در در ارتباط با تئوری یونگ، به یك رویكرد عمیق در مدل­‌های موجود برای بهبود کار درمان دست یابند؛ که این هدف از الگوی مکمل بازی‌درمانی غیرمستقیم ناشی می‌­شود. قسمت سوم كتاب (تقریباً 50٪ از آن) را به برنامه‌­های خاص یونگ به كودكان اختصاص داده‌­ام، به گونه‌­ای كه خواننده تصویری روشن از چگونگی تفاوت این روش و رویکرد­های غیرمستقیم و سایر مدل­های مهم نظری داشته باشد.»

کتاب «بازی درمانی یونگی» با عنوان فرعی روانشناسی تحلیلی نوشته اریک جی گرین به ترجمه فائزه جمشیدی با شمارگان در 242 صفحه به بهای 48 هزار تومان از سوی نشر اندیشه احسان به تازگی منتشر شده است.
 
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها