شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵

کتاب دوجلدی «ارشاد الاذهان» ملا عبدالله بهابادی یزدی به‌همت دبیرخانه کنگره بین‌الملی علامه ملا عبدالله بهابادی به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، کتاب دوجلدی «ارشادالاذهان» حاشیه و تعلیقاتی است که علامه ملا عبدالله بر کتاب «ارشاد الاذهان» به رشته تحریر در آورده است. تالیف این حاشیه، آن گونه که ملا عبدالله خود در انتهای کتاب ذکر کرده است، در روز سه‌شنبه 17 ذی‌القعده سال 1100 هجری قمری در شهر مقدس مشهد به اتمام رسیده است. علاوه بر حاشیه «ارشادالاذهان» چند اثر فقهی دیگر از علامه ملا عبدالله به جای مانده که از آن میان می‎توان به «شرح‌القواعد فی‌الفقه» اشاره کرد که در آن به تبیین استدالالی مسایل فقهی پرداخته و درباره تشریع هر یک از احکام شرع ادله‌ای ارائه کرده است.
 
این کتاب از جهات متعددی حائز اهمیت فراوان است. اولین دلیل اهمیت آن کمکی است که این مجموعه فقهی به پیشبرد علم فقه و دانش شریعت در میان شیعیان کرده است. نگارش شروح متعدد و از جمله حاشیه ملا عبدالله بر آن - که به اعتراف خبرگان و اهل فن یکی از بهترین شروح و حواشی نگاشته شده بر ارشاد علامه است - توانسته به نحو چشمگیری بر غنای موسوعه فقهی شیعه بیفزاید. این حاشیه، برخلاف متن اصلی «ارشاد الاذهان»، دربردارنده یک دوره فقه استدلالی است و سعی کرده است احکام شرعی را با بیان دلایل استنباطی و فقهی آن بیان کند.
 
در مقدمه این کتاب به نقل از دبیرخانه کنگره بین المللی ملا عبدالله بهابادی یزدی آمده است: «ملا نجم الدین عبدالله بن شهاب الدین حسین بهابادی یزدی معروف به صاحب حاشیه از جمله علمای بلند مرتبه و جلیل القدر امامیه است که در اوایل قرن دهم هجری در بهاباد از توابع شهر یزد به دنیا آمد و توانست با نبوغ مثال زدنی خود به عالمی جامع الاطراف در میان علماء شیعه بدل گردد. آن جناب با تسلط فراوان بر علومی مانند منطق و فلسفه سرآمد هم قطاران و شهره روزگار خود شد اما این تنها بعدی از ابعاد و جنبه‌ای از جوانب کثیره وجودی و شخصیتی آن عالم ربانی بود. عالم عارف بهابادی علاوه بر اهل منطق بودن، فیلسوف، متکلم، فقیه، مفسر و البته عارفی بزرگ نیز بود.»
 
دلیل اشتهار ملا عبدالله به صاحب حاشیه نگارش حاشیه‌ای پر محتوا و عمیق بر کتاب «تهذیب المنطق» تفتازانی است به نام «الحاشیه علی تهذیب المنطق التفتازانی» است. علاوه بر این کتاب گرانسنگ، از این عالم جلیل القدر حدود بیست کتاب دیگر به دو زبان عربی و فارسی بر جای مانده است. این کتب در زمینه‌های گوناگون و حوزه‌های علوم دینی مختلف مانند فقه، اصول فقه، منطق، فلسفه و سایر معارف اسلامی و الهی مانند تفسیر قرآن مجید تالیف شده‌اند.
 
کتاب دوجلدی «ارشاد الاذهان» ملا عبدالله بهابادی یزدی در 1000 نسخه توسط انتشارات تفکر طلایی انتشار و کلیه حقوق مادی و معنوی اثر متعلق به دبیرخانه کنگره بین الملی علامه  ملا عبدالله بهابادی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها