دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
کتابی برای اعمال یکجانبه دولت‌ها در حقوق بین الملل

جدیدترین کتاب در حوزه منابع حقوق بین‌الملل این هفته از سوی شرکت سهامی انتشار چاپ و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «نظام حقوقی حاکم بر اعمال یکجانبه دولت‌ها» نوشته سیامک کریمی، پژوهشگر آکادمی حقوق لاهه، که بر بخشی از منابع حقوق بین‌الملل یعنی عمل یکجانبه دولت‌ها تمرکز دارد، از ابتدای این هفته در بازار نشر توزیع شد.

نویسنده در این کتاب کوشیده است تا همه مسائل نظری و عملی راجع به اعمال یکجانبه دولت‌ها در حقوق بین‌الملل را از لحظه پیدایش تا خاتمه مورد مطالعه قرار دهد. به همین دلیل تقریبا تمامی چالش‌های مطرح درباره اعمال یکجانبه در این کتاب بررسی شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است که برای مطالعه جامع این اعمال، تمامی رویه دولتی و قضایی بین‌المللی مورد واکاوی قرار گرفته و همچنین مناقشات موجود در میان دکترین حقوقی نیز در هر قسمت از نظر رفته است. از آنجا که کمیسیون حقوق بین‌الملل، یکی از ارکان وابسته به مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای نزدیک به 10 سال موضوع اعمال یکجانبه را مورد مطالعه و بررسی داشته است، این کتاب تمامی اسناد مرتبط کمیسیون حقوق بین‌الملل از جمله شرح مذاکرات اعضا را به دقت مطالعه و دسته‌بندی کرده است.

این کتاب در دو بخش نوشته و هر بخش کار مطالعه یکی از شاخه های اعمال یکجانبه را برعهده داشته است. به این ترتیب بخش نخست کتاب، به مطالعه مباحث نظری اعمال یکجانبه اختصاص داده شده است. نویسنده برای پرتوافکنی کامل بر ابعاد نظری اعمال یکجانبه از جمله این که عمل یکجانبه حقوقی چه تفاوتی با عمل یکجانبه سیاسی دارد، ناچار بوده تا مبنای مطالعاتی خود را جامع‌تر در نظر گیرد. به همین دلیل فصل دوم از بخش نخست این کتاب، مطالعه ای کامل و جامع در حوره منابع حقوق بین‌الملل به شمار می‌آید و به ویژه موضوع بسیار حیاتی و چالش‌برانگیز سلسله مراتب میان منابع حقوق بین‌الملل را بررسی کرده است.

این کتاب همچنین به یکی از جدی‌ترین اعمال یکجانبه مرتبط با ایران یعنی فتوای هسته‌ای مقام معظم رهبری درباره کاربرد سلاح‌های هسته‌ای را در بخش دوم مورد تدقیق قرارداده تا به این سوال پاسخ دهد آیا این فتوا برای دولت جمهوری اسلامی ایران الزام‌آور است یا خیر. براساس این فتوا کاربرد سلاح هسته‌ای حرام اعلام شده است و طی مذاکرات هسته‌ای موسوم به 5+ 1 نیز مکررا از طرف مذاکره کنندگان ایرانی مورد استناد قرار گرفته بود. این کتاب تلاش کرده تا مشخص کند آیا این فتوا می‌تواند از نظر حقوقی مانع کاربرد سلاح اتمی از سوی ایران باشد یا خیر.

کتاب «نظام حقوقی حاکم بر اعمال یکجانبه دولت‌ها» نخستین کتاب به زبان فارسی درباره ابعاد حقوقی اعمال یکجانبه است. سیامک کریمی، نویسنده این کتاب، استاد مدعو پردیس فارابی دانشگاه تهران است که پیشتر نیز آثاری به قلم او در حوزه حقوق بین‌الملل منتشر شده است. شرکت سهامی انتشار این کتاب را در 402 صفحه منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها