یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
داستان روانشناسی که به درمانگر احتیاج دارد

رمان «پاندورا» اثر لیلا رعیت که عاشقانه‌ای بر پایه مسائل روانشناسی است از سوی انتشارات نسل نو‌اندیش راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داستان این رمان در یک آسایشگاه روانی آغاز می‌‏شود. هشت انسان افسرده دور هم جمع شده‌‏اند تا دکتر روانشناسی 38 ساله به نام رامین صبوری از غم رهایی‌‏شان دهد. دکتر رامین در این کار حرفه‌‏ای است، اما درمیان این جمع، بیماری نشسته که کمی برای او آشناست. بیماری که رامین را به گذشته‌‏های دور خود می‏‌برد، دوران دانشجویی، زمانی که برخی مشکلات ریشه‌‏دار زمان کودکی در وجود او سربرآوردند و تقدیرش را تغییر دادند.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«یک بار دیگر به او نگاه انداختم. چیزی معلوم نبود، جز روسری خاکستری افتاده روی مانتوی سیاهش. چنان در خود قوز کرده بود که هیچ چیز نمی‌‏شد دید جز مشتی پارچه. گفتم: «دوست خوبم، یه کم تلاش کن.» از درون آن پارچه‏‌های سیاه و خاکستری، صدایی زنانه و گرفته آمد که: «الان نمی‎تونم... .» صدا عجیب و میخکوب‌‏کننده بود.»
 
رامین نمونه روانشناسی است حاذق و مسلط به انواع روش‌‏های درمانی، از گروه درمانی و شوک درمانی گرفته، تا هیپنوتیزم و تلقین و تشخیص‏‌های دقیق. در خلال داستان با مراجعینی از او روبه‌رو می‏‌شویم که ماجرای هریک غریب و متفاوت است. زنی که از سردی همسرش به ستوه آمده، دختر پنج ساله‌‏ای که خود را در قالب مادر سی ساله‌‏اش می‏‌بیند، پسر جوانی که همواره درکنار خود موجودی موهومی می‌‏بیند و دل به آن موجود باخته، و مادری که وسواس او را از پای درآورده است. هریک در اتاق دکتر پرده از اسرار بیماری خود برمی‌‏دارند و رامین آگاهانه یک به یک آنها را به سوی معالجه هدایت می‏‌کند؛ اما از درمان خود ناتوان است. زندگی او به شدت گره خورده در مشکلاتی که ریشه در دوران کودکی‌‏اش دارد. رامین هم مانند هر روانشناس دیگری به یک درمانگر احتیاج دارد.

بخشی از ماجراهای رمان «پاندورا» در آسایشگاه روانی واقع در نقاط ثروتمندنشین شهر رخ می‌‏دهد، و بخشی دیگر در پرورشگاهی دخترانه واقع در جنوب شهر. تفاوت بین این دو منطقه به رمان «پاندورا» درکنار جنبه روانشناسی، بار اجتماعی بخشیده است.

لیلا رعیت نویسنده رمان «پاندورا» پیشتر نگارش رمان «آذرخش» و ترجمه و تالیف حدود بیست کتاب دیگر در زمینه‌‏های روانشناسی و هنری را در کارنامه خود دارد. «آذرخش» و «پاندورا» هردو عاشقانه‌‏هایی‌ هستند که بر پایه روانشناسی به نگارش در آمده‌اند.

رمان «پاندورا» اثر لیلا رعیت در 352 صفحه، به شمارگان 500 نسخه به بهای 59 هزار و 900 از سوی انتشارات نسل نو اندیش راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها