یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
نارسانویسی اختلالی شایع با ریشه‌های متعدد

مشکلات ادراکی ناشی از دستگاه‌های بینایی، شنوایی و لامسه از مواردی است که در ناتوانی‌های یادگیری ازجمله اختلال نوشتن تأثیر دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اختلال نوشتاری یا نارسانویسی، یکی از انواع اختلالات رایج یادگیری دانش‌آموزان است که به نقص جدی در مهارت‌های مربوط به نوشتن که شامل مهارت‌های مکانیکی (ضربه‌زنی، هجی کردن و نقطه‌گذاری)، مهارت‌های زبانی (درک معنای کلمه‌ها و دستور زبان) و مهارت‌های تفکر (مانند سازمان‌دهی و برقراری ارتباط میان مطالب) منجر می‌شود. این اختلال اغلب با سایر اختلالات یادگیری و مشکلات ذهنی مرتبط است که این همزمانی تشخیص اختلال نوشتن را سخت‌تر می‌کند.
 
گاه اختلال نوشتن و خواندن، به علت وجود مشکل نامحسوس در شنوایی یا بینایی رخ می‌دهد. مشکلات نوشتن در بین کودکان با صدمات مغزی، کودکان با آسیب‌های خفیف مغزی و کودکان با نارسایی‌های ویژه در یادگیری زیاد دیده می‌شود. اصطلاح «دیس‌گرافی» نیز برای کودکانی به‌کار می‌رود که علی‌رغم هوش طبیعی، بسیار بد می‌نویسند. این کودکان معمولا آینه‌نویسی یا وارونه‌نویسی می‌کنند یا بسیار بد خط می‌نویسند.
 
در کتاب «تمرینات حرکتی و اختلال نوشتن» تألیف روناک غفوری و ایوب نافعی، تمامی تمرینات حرکتی از ساده تا مشکل و همچنین جلسات تمرینی برای کودکان دارای اختلال نوشتاری براساس جدیدترین یافته‌های و پژوهش‌های این حوزه، ارائه می‌شود.


نوشتن، ابزاری دائمی در فرایند یادگیری دانش‌آموزان
«مطالعات انجام شده در زمینه دست‌خط نشان می‌دهد که این مهارت از مراحل رشدیِ خاصی پیروی می‌کند و در هر سن، قابلیت و مهارت کودک به پایه و مرحله‌ای می‌رسد. معمولا پیش از شش‌سالگی بدن از نظر زیست‌شناسی برای نوشتن آمادگی کامل ندارد. مطالعات روانشناسی نشان می‌دهد که مهارت‌های لازم در نوشتن تا سن 12 سالگی تکمیل می‌شود و پیشرفت این مهارت بعد از این سن کم است. بررسی‌ها نشان داده، خوش‌خطی یا داشتن خط خوب، یکی از کلیدهای موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان به‌شمار می‌رود، چراکه نوشتن یکی از ابزارهای دائمی و مهم دانش‌آموزان برای تکمیل فرایند یاددهی-یادگیری است. بنابراین درک صحیح مکانیسم‌ها و عواملی که می‌توانند باعث مشکلات دست‌خط شوند، ضروری به‌نظر می‌رسد.


تأثیر مشکلات ادراکی بر نوشتن
«مشکلات ادراکی از مواردی است که در رابطه با ناتوانی‌های یادگیری ازجمله اختلال نوشتن مطالعه شده است. این مشکلات از دستگاه‌های بینایی، شنوایی و لامسه ناشی می‌شوند. وجود مشکل در ادراک بینایی، رابطه نزدیکی با اختلال دست‌نویسی دارد. گروهی از افراد با ناتوانی یادگیری، محرک‌های بینایی را به‌صورت بخش‌های نامرتبط می‌بینند. آن‌ها محرک‌ها را به‌طور یکپارچه درک نمی‌کنند. یکی دیگر از مشکلات ادراکی،‌ تمایز بین شکل و زمینه است. عدم توانایی تمایز شکل و زمینه موجب می‌شود که فرد نتواند بین محرک‌هایی که مشاهده می‌کند و زمینه‌ای که شکل در آن موجود است، تمیز ایجاد کند. این مشکل موجب می‌شود که دانش‌آموز نتواند روی یک کلمه یا چند جمله در متن متمرکز شود، بنابراین در انجام تکالیف مدرسه با مشکل مواجه می‌شود.
 
مشکلات ادراک شنیداری نیز با ناتوانی‌های یادگیری رابطه دارد. برخی از کودکان نمی‌توانند میان صداهای کلمات مختلف و سیلاب‌ها و یا حتی صداهای موجود در محیط تمایز برقرار کنند. این مشکلات از نقایص موجود در تمیز شنیداری ناشی می‌شوند. افراد با ناتوانی یادگیری در ترکیب شنیداری،‌ حافظه شنیداری و تداعی شنیداری مشکل دارند. ترکیب شنیداری، توانایی افراد در تلفیق اطلاعات شنیداری به همان‌گونه‌ای است که شنیده می‌شوند. افرادی که در این زمینه مشکل دارند، نمی‌توانند بخش‌های مختلف کلماتی را که می‌شنوند به‌طور یکپارچه با یکدیگر تلفیق کنند. برخی از دانش‌آموزان در حافظه شنیداری مشکل دارند، به‌عبارتی دیگر نمی‌توانند اطلاعاتی را که از طریق شنوایی دریافت می‌کنند به خاطر بسپارند.»
 
نخستین چاپ کتاب «تمرینات حرکتی و اختلال نوشتن» در 82 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات ارشدان راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها