چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
معرفی کتاب‌های انگیزشی و الهام بخش که روایتی داستانی دارند

در این مقاله با چهار اثر داستانی بسیار پرفروش و الهام بخش آشنا خواهید شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ هر انسانی برای دوام آوردن در شرایط سخت به انگیزه نیاز دارد؛ انگیزه‌ای که لزوما بیرونی نیست و با آگاهی و بعضی روش‌ها می‎‌توان آن را در درون ایجاد کرد. بخشی از انگیزه را می‌توان با خواندن کتاب‌هایی به دست آورد که روایت‌های داستانی جذابی دارند و در عین حال درس‌های بزرگی به خواننده می‌دهند. در این مقاله با چهار اثر داستانی بسیار پرفروش و الهام بخش آشنا خواهید شد.
سانتیاگو چوپانی است که با بقیه چوپان‌ها فرق دارد. او عاشق کتاب است، مطالعه زیادی دارد و در عین حال گوسفندانش را می‌چراند و از آن‌ها مراقبت می‌کند. زندگی او به گله داری و سفر می‌گذرد تا اینکه یک خواب را برای دومین بار متوالی می‌بیند. در هر دو خواب کودکی به سراغ او می‌آید که دستانش را می‌گیرد و تا اهرام مصر می‌برد. کودک به چوپان می‌گوید در اینجا گنجی وجود دارد و موقعی که می‌خواهد جای گنج را نشان دهد، از خواب می‌پرد. سانتیاگو که در حال آماده شدن برای سفری به شهر دیگر و دیدن دختری است که سال گذشته در فصل پشم چینی گوسفندان او را به خود علاقمند کرده، در مسیر سری به پیرزنی می‌زند که تعبیر خواب می‌داند. پیرزن بعد از شنیدن خواب پولی از سانتیاگو نمی‌گیرد؛ در عوض از او می‌خواهد که قسم بخورد که یک دهم گنجش را به او دهد. سانتیاگو خوشحال از اینکه پولی پرداخت نمی‌کند، قسم می‌خورد؛ غافل از اینکه زندگی قرار است او را در مسیر تازه‌ای قرار دهد.

مقدمه بالا شرح کوچکی از کتاب کیمیاگر نوشته پائولو کوئلیو است. کوئیلو در این کتاب از رویاها می‌گوید که وقتی تکرار می‌شوند پیام خدا هستند با زبان زمینی، از لزوم دنبال کردن آن‌ها می‌گوید و از اهمیت جدی گرفتن نشانه‌ها. تمام این موارد باعث می‌شود ناگهان به خودتان بیایید و ببینید شمای قبل از خواندن کتاب با بعد از آن تفاوت دارید و دریچه‌های تازه‌ای به رویتان گشوده شده است. پیشنهاد می‌کنیم خواندن کتاب کیمیاگر را با کتاب صوتی آن شروع کنید؛ کتابی که محسن نامجو با صدای خاصش آن را خوانده و فضایی بسیار زیبا به وجود آورده است. این کتاب را دانلود کنید و از آن لذت ببرید.
 

دنیای سوفی

یوستین گردر، نویسنده کتاب بسیار پر فروش دنیای سوفی این کتاب را به این نیت نوشت تا بتواند پاسخ سوال‌های فلسفی نوجوانان را به زبانی ساده بدهد؛ اما خیلی زود متوجه شد که بزرگسالان نیز با توضیحات مفید او ارتباط برقرار کرده‌اند و کتاب او را در فهرست خواندنی‌هایشان قرار داده‌اند.

دنیای سوفی، روایت زندگی دختر 15 ساله‌ای به نام سوفی است که یوستین گردر او را با ترکیبی از دانش فلسفه به دلیل معلم بودنش و علاقه‌اش به نویسندگی خلق کرد. سوفی یوستین گردر ذهنی روشن و کنجکاو دارد و سوال‌هایی اساسی می‌پرسد؛ سوال‌هایی که به نظر نمی‌رسد بتواند جوابی برای آن‌ها پیدا کند؛ تا اینکه روزی نامه‌ای از یک شخص ناشناس پیدا می‌کند که در آن تنها این جمله نوشته شده است: «تو چه کسی هستی؟» سوالی که به شدت فکر سوفی را درگیر می‌کند. این نامه شروعی است برای نامه‌های دیگری که یکی یکی به دست سوفی می‌رسند و رفته رفته مضامین بیشتری را در خودشان جا می‌دهند؛ مضامینی مثل اینکه جهان چگونه به وجود آمده است. نویسنده از طریق این نامه‌ها شروع به آموزش مبانی فسلفی جهان و نظریان فلاسفه بزرگ دنیا به سوفی می‌کند و با زبانی شیرین به او آموزش فلسفه می‌دهد.

کتاب دنیای سوفی نسبتا حجیم است؛ اما از آنجایی که داستانی روان دارد و توضیحاتی شفاف، معمولا خواننده برای خواندنش دچار خستگی نمی‌شود. ضمن این که کتاب صوتی دنیای سوفی هم به فارسی تولید شده است تا کسانی که وقت یا حوصله کافی برای خواندن این حجم را ندارند، بتوانند نسخه صوتی را دانلود کنند و از شنیدن آن لذت ببرند. خواندن یا شنیدن این کتاب را به بزرگسالان و نوجوانان توصیه می‌کنیم.

من پیش از تو
دو شخصیت به ظاهر متضاد بر اثر حادثه‌ای سر راه هم قرار می‌گیرند؛ لوییزا و ویلیام. لوییزا که دختری سرشار از زندگی است، بعد از اینکه کارش را در کافه از دست می‌دهد به دلیل نیاز خانواده‌اش به حمایت مالی به دنبال شغل دیگری می‌گردد تا نهایتا با یک آگهی رو به رو می‌شود که برای پرستاری از یک بیمار حقوق خوبی را پیشنهاد داده است؛ این بیمار ویلیام (ویل) ترینر است؛ جوانی که بر اثر یک تصادف از گردن به پایین فلج شده، بسیار بد قلق است و از لحظه اول با لوییزا سر ناسازگاری می‌گذارد؛ طوری که لوییزا بارها تصمیم می‌گیرد کارش را ترک کند؛ اما به دلیل احتیاج به پول آن دست نگه می‌دارد. این صبوری‌ها و بروز بعضی اتفاقات در داستان کم‌کم ویل را به لوییزا تبدیل می‌کند و به مرور آن‌ها را به دوستان جدایی ناپذیر تبدیل می‌کند که مقدمه‌های یک علاقه شدید بین آن‌ها در حال شکل گیری است؛ تا اینکه روزی وکیل ویل به ملاقات او می‌آید و لوییزا متوجه می‌شود ویل به یک مرکز درمانی در کشوری دیگر درخواست داده تا زندگی او را از او بگیرند و او را از رنجی که می‌برد، خلاص کنند. لوییزا دست به کار می‌شود تا زندگی را به ویل برگرداند.

بخشی که خواندید، خلاصه‌ای بود از رمان عاشقانه و بسیار پر فروش «من پیش از تو» نوشته جوجو مویز. این رمان با وجود عاشقانه بودن، سرشار از یادآوری ارزش زندگی و اهمیت استفاده از موقعیت‌ها و لحظات آن است. داستانی که جاهایی اشک در چشمانتان می‌آورد؛ اما به شما یادآوری می‌کند که باید از تک‌تک لحظات زندگی‌تان استفاده کنید و روحیه‌تان را از دست ندهید.
 

 
انسان در جستجوی معنی
 
اگر پیگیر تاریخ باشید، احتمالا نام اردوگاه کار اجباری آشویتس را شنیده‌اید؛ قتلگاهی که هیتلر برای قتل عام یهودی‌ها و پاکسازی نژادی از آن استفاده می‌کرد؛ محیطی وحشتناک که تعداد بازماندگان آن به مراتب کمتر از کشته شدگان آن است. ویکتور فرانکل، نویسنده کتاب انسان در جستجوی معنی، یکی از این بازماندگان است.
فرانکل در آشویتس جهنم را تجربه می‌کند، اعضای خانواده‌اش را از دست می‌دهد و شاهد رنج و مرگ اطرافیانش است؛ اما تصمیم می‌گیرد که زنده بماند و زندگی کند. او در کتاب «انسان در جستجوی معنی» در حین اینکه سرگذشت خود را تعریف می‌کند، روش‌هایی را به خواننده آموزش می‌دهد تا در شرایط سخت دوام بیاورد. او معتقد است هر انسانی در زندگی برای ادامه دادن به معنی نیاز دارد و این معنی از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. فرانکل معنای زندگی خودش را یافته و در کتابش کمک می‌کند بقیه نیز معنای زندگی‌شان را پیدا کنند. این کتاب به شدت خواندنی، آموزنده و الهام بخش را به هیچ وجه از دست ندهید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها