چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
پنجمین شماره «شفای دل» منتشر شد

پنجمین شماره دو فصلنامه علمی تخصصی زبان و ادبیات فارسی «شفای دل» به سردبیری فاطمه مدرسی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پنجمین شماره دو فصلنامه علمی تخصصی زبان و ادبیات فارسی «شفای دل» به سردبیری فاطمه مدرسی در بهار و تابستان نودونه منتشر شد.
 
فرهاد براتی، غلامرضا قربانی‌مقدم و علی عزیزی اولین مقاله این دو فصلنامه را با عنوان «گرشاسب در «روایت پهلوی» و دیگر متون زبان پهلوی» نوشته‌ و درآن به روایاتی که در متون پهلوی درباره گشتاسب آمده پرداختند. علواه بر پردازش به پهلوان حماسی گرشاسب‌نامه در روایت پهلوی این پهلوان را در دیگر متون پهلوی نیز بررسی کردند.
 
پنجمین شماره دو فصلنامه علمی تخصصی زبان و ادبیات فارسی «شفای دل» مقالاتی چون «بررسی الگوهای گفتمان نمایشی از منظر فراتاریخ‌نگاری» نوشته فرشته پایدارنوبخت و محمدجعفر یوسفیان‌کناری، «تاثیر عروض قرآن بر اوزان شعر حافظ» اثر زهرا جمشیدی، «مقایسه اسامی خاص باب «بومان و زاغان» در پنچاتنترا، کلیله و دمنه، داستان‌های بیدپای، انوار سهیلی و عیار دانش» نوشته سمیه حدادیان، «بررسی تطبیقی آداب و سلوک عرفانی در دو رساله عوارف‌المعارف سهره وردی و ارشادالمریدین خوارزمی» اثر آذر خانی، «نقش و کارکرد داستانی قهرمانان، شریران و یاریگران در حکایت‌های هزار و یک شب بر اساس نظریه پراپ» نوشته زینب سرمدی و تراب جنگی‌قهرمان، «تحلیل شیوه‌های اثرپذیری از حدیث در شعر نظامی» نوشته لطیفه سلامت‌باویل، «جلوه‌های رمانتیسم، رئالیسم و ناتورالیسم در داستان «سرشک» محمد حجازی» نوشته محمود صادق‌زاده و سعید عابدینی، «سیر تصنیف در شعر فارسی از آغاز تا نهضت مشروطه» اثر شعله عبدالعلی‌پور، «نمایندگی نیلوفر آبی، مضمون مشترک در پهنه جغرافیایی فرهنگی عصر هخامنشی و ساسانی» اثر فطمه غلامپور‌درزی و عبداله علی ‌اسماعیلی، «شخصیت متغیر در مقالات شمس تبریزی» اثر فاطمه مدرسی و سجاد خجسته‌گزافرودی را می‌خوانیم.
 
«بازتاب اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی در اشعار نادر نادرپور» نیز یکی دیگر از مقاله‌های این دو فصلنامه است که توسط احمدرضا نظری‌چروده و معصومه نظری‌چروده نوشته شده است. در بخشی از این مقاله آمده است:

«نادرپور نیز مانند نزارقبانی بارها در اشعار خویش به ستایش معشوق پرداخته و خوبی‌های او را وصف کرده و برای او دعا می‌کند. وی در اغلب اشعارش خصوصیات جسمی و ظاهری زن را در خور ستایش می‌داند، اما گاه در برخی از اشعارش به ویژگی‌های روحی و باطنی معشوق هم توجه می‌کند. به طور مثال در شعر مدیحه پاکی معشوق خود را که با تاریکی و غم بیگانه و با روشنایی و پاکی آشناست، می‌ستاید.» (صفحه 213)
 
پنجمین شماره دو فصلنامه علمی تخصصی زبان و ادبیات فارسی «شفای دل» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی فتانه قملاقی و سردبیری فاطمه مدرسی با قیمت 48000 تومان منتشر شد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها