سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
جلوه‌های ویژه‌ای از خدامحوری در قیام امام حسین(ع) در «آئینه تمام‌نما»

نویسنده در آئینه تمام نما ابتدا با پرداختن به بینش و بصیرت حسینی، گستره معرفتی عاشورا و مقام والای امام حسین(ع) را به مخاطب معرفی کرده و جلوه‌های ویژه‌ای از بصیرت و خدامحوری در قیام امام حسین(ع) را بیان کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ حرکت و نهضت بی بدیل امام حسین (ع) قرن‌هاست به عنوان تاثیرگذارترین دانشگاه و پرورنده آزادگان و ظلم‌ستیزان عالم در بعد از خودش گشته است به گونه‌ای که در گوشه و کنار عالم حرکت‌های متعدد آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه از این نهضت الهام گرفته‌اند.

آزادی‌خواهان و جویندگان حقیقت پرورش‌یافتگان آموزه‌های این نهضت بی بدیل تاریخی هستند و با الهام از حرکت امام این نهضت از جان و مال می‌گذرند تا آرمان‌هایشان را محقق کنند.

از این رو شاید بی تردید بی‌راه نیست اگر بگوییم چنانچه کسی بخواهد آزاده باشد باید آموزه‌های حسین علیه السلام را بیاموزد منتها مهم و قابل توجه در این راه این است که باید بداند و واقف باشد که چطور از این دانشگاه آزاده پرور کسب معرف کند، و باز بی تردید راهش این است که باید سراغ رود زلالی رود که از سرچشمه این خوب‌ها نشات می‌گیرد باید سراغ آنان رود بیش از دیگران در این سرچشمه ممحض بوده و بهره‌ها برده است. از جمله افرادی که از سرچشمه بی کران معارف حسینی و عاشورایی بهره‌ها جسته حضرت آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی (رحمه الله)، فقیه با بصیرت و استاد ارجمند و برجسته اخلاق حوزه‌های علمیه است، همچنان که زهد و تقوای او نشان می‌دهد، از مکتب و نهضت اهل بیت علیهم السلام و مخصوصا حضرت سید شهدا و نیز حرکت تاریخی آن کمال بهره ممکن را برده است.   

از این رو نوشته‌ها و آثارش خیر و بهره منتشر است تا تشنگان معرفت حسینی از این چشمه لایزال به قدر کفایت و البته لیاقت بچشند. از جمله آثار ایشان که مخصوصا موضوعش سیدالشهدا و ارزش‌ها و آرمان‌هایش می‌باشد از جمله آثار فاخر و ارزنده، جامع و کاملی‌ست که به قلم مرحوم آیت الله حائری شیرازی به رشته تحریر در آمده است. نویسنده در این اثر با نگاه به زوایای مختلف و متعدد نهضت عاشورا سعی کرده ناگفته‌ای معرفتی، علمی و ادبی را در خصوص این نهضت و حرکت امام حسین علیه السلام باقی نگذارد، هرچند این نهضت دریای‌ست که هرکس به قدر توان از آن می‌چشد.

در میان آثار منتشر شده در رابطه با نهضت و قیام امام حسین و نیز عزاداری برای آن امام همام، برخی از آثار تنها از یک جنبه و منظر مورد بررسی قرار گرفتند اما مرحوم آیت الله حائری در آیینه تمام‌نما در فصول متعدد، جنبه‌های معرفتی، تاریخی، بصیرت‌زا و عاشقانه قیام امام حسین را درهم آمیخت و حتی از پرداختن به آداب عزاداری و اثرات آن نیز غافل نشده است.

نویسنده در آئینه تمام نما ابتدا با پرداختن به بینش و بصیرت حسینی، گستره معرفتی عاشورا و مقام والای امام حسین(ع) را به مخاطب معرفی کرده و جلوه‌های ویژه‌ای از بصیرت و خدامحوری در قیام امام حسین(ع) را بیان کرده است. در همین راستا نگاهی نیز به جلوه‌های بصیرت در صلح امام حسن(ع) و زمینه‌سازی ایشان برای قیام عاشورا داشته است.

نویسنده بخشی مهم و ویژه از این کتاب را به درس‌های عاشورا با عناوین متعدد و متنوع اختصاص داده است.
همیشه دو مورد در تحلیل عاشورا مهم بوده اول اینکه چه چیزی عامل به وجود آمدن این حرکت یا این اتفاق مهم تاریخی گشته و دوم اینکه این اتفاق بنا به هر دلیلی که بوده چه پیامد و یا دست آوردی داشته است بیان و توضیح دقیق این دو نکته دیگر ویژگی منحصر به فرد این اثر است هم به عوامل پرداخته و هم پیامدها را مورد بررسی دقیق قرار داده است.

دیگر ویژگی کتاب دو نگاه کارکردگرایانه نویسنده به این نهضت است، اول اینکه : امام حسین، عاشورا و عزاداری از بعد از شهادت حضرت تا به امروز موضوعیت داشته و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست نویسنده در آیینه تمام نما به این موضوع پرداخته و درباره کیفیت، آداب و چکونگی عزاداری و نیز کارکرد آن بر افراد، جامعه و دنیا و آخرتشان سخن گفته است.

دوم به هم پیوستگی، پیوند و تاثیر عاشورا بر تحولات و اتفاقات روز جامعه است از منظر نویسنده عاشورا صرفا امری تاریخی نیست بلکه باید در زندگی روزمره و جامعه معاصر جاری و ساری باشد همان‌طور که بسیاری از نهضت‌های معاصر متاثر از آن هستند.

 مستند به منابع دسته اول متون دینی دیگر ویژگی این اثر عاشورایی است در لابه‌لای مباحث اثر هیچ وقت خالی از مستندات روائی و قرآنی نیست.

کتاب «آئینه تمام‌نما» با تألیف حضرت آیت‌الله مرحوم محی الدین حائری شیرازی توسط نشر معارف در 228صفحه به بهای 30هزار تومان منتشر شده است این کتاب در فروشگاه‌های پاتوق کتاب و دیگر فروشگاه‌های جبهه فرهنگی انقلاب قابل تهیه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها