جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
هوش مصنوعی یک راهکار جادویی نیست

هوش مصنوعی، دارای مزایای مشخصی است که باعث می‌شود در بعضی از سناریو‌ها موفق‌تر و در بعضی مواقع اصلا کار نکند. اما بیشتر مدیرانی که فاقد پیشینه فنی هستند، تمایل دارند همه فناوری‌های هوش مصنوعی را با هم جمع کنند و آن‌را به‌عنوان یک راهکار جادویی درنظر گیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ربات‌ها فکر و تصور می‌کنند که منظور از هوش مصنوعی، همان ربات‌های بی‌احساسی هستند که برای انجام راحت‌تر کارها طراحی شده‌اند و قرار است در آینده جای انسان‌ها را بگیرند. مسئول این نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم‌های علمی و تخیلی است، اما واقعیت با آنچه که تصور می‌شود، تفاوت دارد. هوش مصنوعی که امروزه از آن یاد می‌شود در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به‌عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.
 
امروزه شاید هوش مصنوعی به آن شکلی که تصور می‌کنیم وجود نداشته باشد، اما باز هم بسیاری از کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم، مانند جستجوی اینترنت یا گشت‌وگذار در صفحات شبکه‌های اجتماعی، همه متأثر از هوش مصنوعی است و در حقیقت در این مواقع داریم از آن استفاده می‌کنیم. آنقدر این استفاده ناملموس است و به آن عادت کرده‌ایم که در آن لحظه حس نمی‌کنیم که داریم از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم. دلیل اصلی آن این است که نمی‌دانیم هوش مصنوعی واقعا چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟ از آنجایی که آینده از آنِ هوش مصنوعی خواهد بود، بهتر است به‌جای نگران بودن در مورد هوش مصنوعی، یاد بگیریم که چه کارهایی را می‌توانیم با آن انجام دهیم و اطلاعات‌مان را در این زمینه بیشتر کنیم.
 

کتاب «هوش مصنوعی کاربردی برای رهبران کاروکسب» تألیف ماریا یائو، مارلین جیا و آدلین ژائو با ترجمه مشترک محمدحسین رئیسی، نیما پیشوا و علی نیک‌سرشت راهی بازار نشر شده است. این اثر که به‌عنوان کتاب سال تکنولوژی نمایشگاه بین‌المللی CES و از کتاب‌های برتر و پرفروش سایت آمازون است در سه بخش «آنچه رهبران کاروکسب در مورد هوش مصنوعی باید بدانند»، «نحوه تدوین استراتژی‌های هوش مصنوعی سازمانی» و «هوش مصنوعی در عملکردهای سازمانی» را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
وعده‌‌های هوش مصنوعی
«وعده‌های هوش مصنوعی، فراتر از چالش‌های سیلیکون وَلی و وال‌استریت می‌باشد. فناوری‌های نوپا مانند یادگیری عمیق و رابط‌های مکالمه و محاوره‌ای ما را قادر ساخته، پا را از فکر کردن به کلیک‌های تبلیغاتی، افزایش فروش و افزایش سود شرکتی، فراتر بگذاریم. در سرتاسر جهان، کارآفرینان و مدیران اجرایی، داده‌ها را با یادگیری ماشینی تلفیق می‌کنند تا با جرائم و بی‌عدالتی‌های اجتماعی مبارزه کنند، به بحران‌های بشردوستانه و بهداشتی توجه کنند، مشکلات مبرم اجتماعی را حل کنند و به میزان قابل ملاحظه‌ای کیفیت زندگی را برای عموم جامعه بهبود بخشند.»
 

هوش مصنوعی مخرب
«لازم نیست صبر کنیم تا هوش مصنوعی خودش قدرت درک و فهم پیدا کند و طغیان کند و به بشر آسیب برساند و از طرفی احتمال اینکه افراد بداندیش از این اتوماسیون هوشمند برای اهداف مخرب و شرورانه خود استفاده کنند، بسیار بیشتر است. لذا هرچقدر هوش ماشینی قدرتمندتر، فراگیرتر، توانایی اتصال، ارتباط و به‌کارگیری هوش مصنوعی در همه دستگاه‌های محاسباتی شخصی و صنعتی انسان‌ها بیشتر بشود، می‌تواند خطر حمله به زیرساخت‌های امنیتی که از منابع و جوامع ما حمایت می‌کنند را بیشتر کند...

علاوه بر این، هوش مصنوعی با افزایش راندمان خود، صحت و توانایی عدم ردیابی در حملات سایبری، می‌تواند حوزه و عرصه این نوع حملات را به‌صورت اساسی تغییر دهد. همچنین این حملات ممکن است با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری سیستم‌های هوش مصنوعی ایمن و بی‌خطر، آن‌ها را نیز مورد هدف قرار دهند. یکی از احتمالات ناخوشایند، مستقر کردن سلاح‌های کاملا خودمختار، مانند پهبادها است که با استفاده از فناوری تشخیص چهره، هدف را شناسایی کرده و به‌راحتی می‌توانند در حضور جمعیت و مکان‌های شلوغ به آن‌ها شلیک کنند.»


هوش مصنوعی، جادو نیست
«یادگیری ماشینی، ابزاری قدرتمند است، اما برای همه‌چیز مناسب نیست. مانند هر فناوری دیگر، در برخی موارد استفاده از هوش مصنوعی مزیت بیشتری نسبت به سایر موارد دارد. هر الگوریتم دارای مزایای مشخصی است که باعث می‌شود در بعضی از سناریو‌ها موفق‌تر شود و در بعضی مواقع اصلا کار نکند. کارشناسان و مهندسین هوش مصنوعی به این جزئیات به‌خوبی آگاهی دارند، اما بیشتر مدیرانی که فاقد پیشینه فنی هستند، تمایل دارند همه فناوری‌های هوش مصنوعی را با هم جمع کنند و آن‌را به‌عنوان یک راهکار جادویی درنظر گیرند.»
 
نخستین چاپ کتاب «هوش مصنوعی کاربردی برای رهبران کاروکسب» در 215 صفحه با شمارگان 200 نسخه به بهای 38 هزار تومان از سوی انتشارات بازاریابی راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها