چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
ارائه اطلاعات دست اول از آگاهی ایرانیان باستان در «جاماسپی»

کتاب «جاماسپی»، یادگاری بازمانده از هزاره‌ها، با گردانش و گزارش «بزرگمهر لقمان»، برای نخستین بار، از سوی نشر «شورآفرین»، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «جاماسپی»، یادگاری بازمانده از هزاره‌ها، با گردانش و گزارش «بزرگمهر لقمان»، برای نخستین بار، از سوی نشر «شورآفرین»، منتشر شد.

جاماسپی که به نام های «یادگار جاماسپ» و «جاماسپ‌نامه» نیز شناخته می‌شود از آنِ جاماسپ، فرزانه‌ ایران باستان و جانشین زردشت، دانسته شده است؛ کسی که پیشگویی های او در این کتاب شهرتی جهانی دارد.

در جاماسپی، جدا از پیشگویی آینده‌ ایران و جهان، از آگاهی ایرانیان باستان در زمینه‌‌های هستی‌شناسی، یزدان‌شناسی، فلسفه‌ی آفرینش، گیتی‌شناسی، مردم‌شناسی (درباره‌ی هندیها، چینی‌ها، عربها، ترک‌ها، بربرها و ...)، اسطوره‌شناسی، تاریخ و دیگر دانش ها اطلاعاتی دست اول داده شده است.
 
بزرگمهر لقمان، خود، درباره‌ جاماسپی نوشته است: «جاماسپی به دیروز و امروز و فردای ایران پردازد، و گذشته و کنون و آینده‌ی آریاییان را برنماید.

جاماسپی از خون گذشته تا به ما رسیده است، چه دانیم که شاه عباس به بهانه‌ جاماسپ‌نامه دست‌نبشته ای پرشمار از اوستایی و پارسیگ (پهلوی) نابود کرد. «منوچهر سیاوخش»، ۲۲ سال پس از کشتار شاه عباس، ازبهر یافتن و نابود کردن جاماسپی، در نامه‌‌ای به «بُرزو کامدین» نوشته است: «در زمان ... شاه عباس، آن قدر آزار و جفا و زيان به دستوران ايران رسيد که شرح آن به قلم و به زبان بيان نمی‌توان کرد و کار به جايی رسيد که دو نفر از مايان کشته و ضايع شدند و از جهت طلب کتابهای دين چند و نسخه‌ی چند که از جاماسپ‌نامه بود گرفتند و باز طلب‌جوی زيادتی می‌کردند و نبود.»

جاماسپی نمایانگر پاسخ‌های جاماسپ بِدَخش به گشتاسپ‌شاه است و به ساختار کنونی‌اش به روزگار پس از ساسانیان باز‌گردد؛ هر چند پاره‌هایی از آن به روشنی از جاماسپی ساسانی رونویسی شده‌اند، و پاره‌هایی دگر نیز به زمانهایی بس کهن‌تر و شاید به بُن گفتار جاماسپ (همان که «پیشگوییهای گشتاسپ» نیز برگرفته از آن بوده است) بازگردند، که گردآورنده یا گردآورندگان جاماسپی این پاره‌ها را با رخدادهای تازه‌ی برآمده از تازش تازیان سازگار کرده‌ است یا کرده‌اند.»
 
جاماسپی، پس از «گویایی ارستو» از پاول پارسی (فیلسوف ایران باستان)، «دیباچه‌ای بر فلسفه‌ تاریخ ایران» و «زبان پارسیگ (پهلوی): دستور زبان، واژه‌سازی و واج‌شناسی»، چهارمین کتاب از مجموعه‌ی «خردنامگ» است.

چاپ نخست جاماسپی را نشر «شورآفرین» در ۳۴۰ صفحه، با جلد سخت و به بهای ۱۶۰ هزار تومان در دسترس استادان، پژوهندگان، دانشجویان و دوستداران فرهنگ و زبانهای ایرانی قرار داده است.
 
 
 
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    بر این مژده گر جان فشانم رواست!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها