دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان

کتاب خوب در سال‌های آغازین زندگی و در دوره‌ پرهیاهوی نوجوانی، جهان‌بینی و بینشی به کودک و نوجوان هدیه می‌دهد تا درک بهتر و عمیق‌تری نسبت به مسائل پیدا کند و با قدرت پذیرش بیشتری با چالش‌ها رو‌به‌رو شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛  گزاره‌ای‌ست که می‌گوید: «هیچ‌ جایگزینی برای کتاب در زندگی یک کودک یا نوجوان وجود ندارد.». واقعیت این است کتاب خوب در سال‌های آغازین زندگی و در دوره‌ پرهیاهوی نوجوانی، جهان‌بینی و بینشی به کودک و نوجوان هدیه می‌دهد تا درک بهتر و عمیق‌تری نسبت به مسائل پیدا کند و با قدرت پذیرش بیشتری با چالش‌ها رو‌به‌رو شود.

 در این میان انتشارات پرتقال همیشه در تلاش بوده تا بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان جهان را به بچه‌های فارسی‌زبان ارائه کند. از این رو در گزینش کتاب‌ها همیشه مسائل اخلاقی، عاطفی، روحی و روانی کودک و نوجوان را در نظر داشته است. از این رو پرتقال را می‌توان در لیست بهترین انتشارات کتاب کودک جای داد.

در میان آثاری که نشر پرتقال برای مخاطبان کودک و نوجوان منتشر کرده است، کتاب‌ها و داستان‌هایی وجود دارند که با زبانی شیرین به قصه‌درمانی می‌پردازند و به مخاطب کودک یا نوجوان قدرت حل مسائل‌اش را می‌بخشد.
 
 در مقاله‌ بهترین کتاب های کودک و نوجوان ۲۰۱۹ به بررسی کتاب‌هایی پرداختیم که از میان بهترین آثار گزینش و منتشر شده‌اند که نشریه‌ نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۹ به عنوان بهترین کتاب‌های منتشرشده در حوزه‌ی کودک و نوجوان معرفی کرده است. در این یادداشت به بررسی تعدادی از بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان جهان و ابعاد روان‌شناختی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.
 
گفتنی‌ست آثاری که در ادامه‌ این مقاله به تحلیل و بررسی آن‌ها می‌پردازیم، به سی و دومین فهرست لاک‌پشت پرنده نیز راه یافته‌اند و هر کدام برنده‌ چند نشان لاک‌پشت پرنده هستند.( لاک‌پشت پرنده فهرستی از بهترین کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان است که با همکاری مشترک موسسه‌ شهرکتاب و فصلنامه‌ تخصصی پژوهشنامه‌ ادبیات کودک و نوجوان هر فصل تهیه می‌شود.)
 
 
خواهر عروسکی روایتی تکان‌دهنده از یک کودک اوتیسمی
 
کتاب خواهر عروسکی اثر بنجمین لادویگ با ترجمه‌ بهناز پیری در انتشارات پرتقال منتشر شده است. این رمان که برای گروه سنی بالای چهارده سال مناسب است از زبان نوجوانی به نام جینی روایت می‌شود که به اوتیسم مبتلاست. گلوریا، مادر جینی با او رابطه‌ خوبی ندارد و شرایط بیماری او را درک نمی‌کند و کتک‌اش می‌زند. جینی یک خواهر نوزاد دارد که خاله کاترین گفته او عروسک جینی‌ست و هیچ‌وقت بزرگ نمی‌شود. جینی حرف خاله کاترین را باور کرده و قول داده مراقب عروسکش باشد. یک شب پلیس و مددکاران از راه می‌رسند و مادر جینی را دستگیر می‌کنند. جینی از ترس، عروسکش را توی چمدان می‌گذارد و زیر تخت پنهانش می‌کند. مددکاران جینی را با خود می‌برند و او را از گلوریا دور می‌کنند. پس از آن، جینی از خانه‌ای به خانه‌ دیگر فرستاده می‌شود، اما همیشه دنبال راهی است که بفهمد چه اتفاقی برای عروسکش افتاده...

خواهر عروسکی رمانی سرشار از احساس و عاطفه و در عین حال تلخ است که از زبان کودکی اوتیسمی روایت می‌شود. همین زاویه دید باعث می‌شود که مخاطب با احساسات و رنج‌های این بیماران آشنا شود و با آنان احساس همدلی کند. بنجمین لادویگ در رمان خواهر عروسکی با هنرمندی، سختی زندگی بیماران اوتیسمی را به تصویر می‌کشد و به زیبایی واکنش‌هایی که اطرافیان‌شان نشان می‌دهند روایت می‌کند. مخاطب نوجوان در این کتاب به اهمیت خانواده و مورد محبت و توجه‌ قرارگرفتن از سوی خانواده و اجتماع پی می‌برد و درک‌ بهتر و درست‌تری نسبت به قشری از جامعه پیدا می‌کند که توانایی‌های محدود‌تری دارند...
برای خرید اینترنتی کتاب کودک، خواهر عروسکی می‌توانید به سایت پرتقال سر بزنید.
 
 
 

آخرین روز خانم بیکسبی رمانی در ستایش عشق و دوستی
 
رمان آخرین روز خانم بیکسبی که در ژانر رئال نوشته شده، از زبان سه شخصیت اصلی به نام‌های کریستوفر (که او را توفر صدا می‌کنند)، استیو و برند روایت می‌شود. معلم این سه دوست که خانم بیکسبی نام دارد، از آن معلم «خوب‌هاست». از همان معلم‌هایی که مدرسه را قابل تحمل می‌کنند. او معلمی‌ست که تاثیر بزرگی در زندگی هر کدام از آن‌ها گذاشته است.

او از آن دسته معلم‌هایی است که از یاد نمی‌روند. ولی حالا او سرطان گرفته و دیگر نمی‌تواند به مدرسه برود. حتی هفته‌ آخر کارش را هم از دست می‌دهد. ولی این سه نفر راضی نمی‌شوند که سال تحصیلی را بدون خداحافظی تمام کنند. آن‌ها تصمیم دارند که یک روز به‌یادماندنی برای او بسازند. در طول داستان با ماجرای زندگی این سه دوست که شخصیت‌های خیلی متفاوتی دارند و تاثیری که خانم بیکسبی روی هر کدام گذاشته بیشتر آشنا می‌شویم...
برای خرید کتاب کودک آخرین روز خانم بیکسبی می‌توانید به سایت پرتقال سر بزنید.
 
 
 
کی گفته من بداخلاقم داستانی درباره کنترل خشم
 
کتاب تصویری کی گفته من بداخلاقم درباره‌ جیم، میمونی‌‌ست که از خواب بیدار می‌شود و بدجوری کج‌ خلق است. دوستش سعی می‌کند به او بفهماند که بدخلق شده اما او زیر بار نمی‌رود. هر کسی به او می‌رسد این را می‌گوید. یکی به او می‌گوید اخم کرده‌ای پس حتما کج‌خلقی. آن یکی می‌گوید قوز کرده‌ای پس حتما کج‌خلقی. هر بار هم جیم سعی می‌کند ظاهرش را درست کند. بالاخره هم کار به جایی می‌رسد که جیم در ظاهر خوشحال است ولی در دلش احساس خوبی ندارد. دوستش سعی می‌کند او را شاد کند. به او می‌گوید که باید بالا و پایین بپرد، برقصد، آواز بخواند و بخندد و خیلی چیزهای دیگر؛ ولی جیم حوصله‌ هیچ‌کدام از این کارها را ندارد...
کتاب تصویری کی گفته من بداخلاقم اثر سوزان لانگ سرشار از مفاهیم مختلف انسانی و اجتماعی‌ست. لانگ در این اثر در خلال داستانی دوست‌داشتنی و با شخصیت بامزه‌ای به مخاطب کودک می‌آموزد چطور خشم‌اش را کنترل کند. علاوه‌براین به او جهان‌بینی‌ و نگرشی می‌بخشد که اگر زیباترین پدیده‌های اطراف‌مان زشت به نظر می‌رسند و حال‌مان را بد می‌کنند، ریشه در نوع نگرش و حال درونی ما دارد. با تغییر نگرش و ارتقای حال روحی‌مان، جهان‌بینی‌مان نیز دچار تحول می‌شود.
برای خرید اینترنتی کتاب کی گفته من بداخلاقم می‌توانید به سایت نشر پرتقال سر بزنید.
 
 
 
پترا داستانی درباره‌ هویت و خودشناسی
 
کتاب تصویری پترا اثر ماریانا کوپو داستان بامزه‌ یک سنگ کوچک تخم‌مرغی‌ست که خودش را چیزهای مختلفی می‌بیند. پترا تصور می‌کند کوه بزرگ و استواری است که هیچ‌چیز نمی‌تواند تکانش بدهد. به خیالش آنقدر بزرگ است که می‌شود رویش خانه ساخت و به آن تکیه کرد. اما سگ بزرگی می‌آید و او را به دهان می‌گیرد و پیش صاحبش می‌برد. صاحب بازیگوشِ سگ، سنگ را با تیرکمان به هوا پرت می‌کند و پترا می‌افتد توی لانه‌ یک پرنده و کنار تخم‌های آن جا می‌گیرد. با این اتفاق پترا تصور می‌کند شاید قرار است به چیز دیگری تبدیل شود. شاید یک اژدها که از دهانش آتش بیرون می‌دهد؛ شاید هم یک پرنده...

داستان تصویری پترا با زبانی شیرین به مفهوم هویت و خودشناسی می‌پردازد. نویسنده در این کتاب با تصویرسازیِ سنگی که می‌تواند قابلیت‌های متفاوتی داشته باشد، هویت او را به چالش می‌کشد و این سوال را در ذهن مخاطب خود به وجود می‌آورد: «به راستی من چه کسی‌ام؟»
برای خرید اینترنتی کتاب پترا می‌توانید به سایت انتشارات پرتقال سر بزنید.
 
 
 از لیست کتاب‌های مخصوص کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
  • رمان این کتاب را ممنوع کنید اثر الن گرتز با ترجمه‌ سارا عاشوری (گروه سنی ۱۲+)
    رمان اتفاقات کم اهمیت زندگی یک کاکتوس اثر داستی بولینگ ترجمه‌ آیدا عباسی (گروه سنی ۱۰+)
    کتاب داس مرگ اثر نیل شوسترمن ترجمه‌ آرزو مقدس (گروه سنی ۱۲+)
    رمان پیاده روی با خانم میلی اثر تامارا باندی ترجمه‌ آزاده حسنی (گروه سنی ۱۲+)
    کتاب تصویری قوطی کبریت خاطرات اثر پل فلایشمن با ترجمه‌ آزاده کامیار (گروه سنی ۵+)
    کتاب تصویری قورباغه‌ی بداخلاق اثر اد ویر با ترجمه‌ شیدا رنجبر (گروه سنی ۳+)
    کتاب تصویری حرف‌های رنگی اثر مین لِی با ترجمه‌ میترا امیری (گروه سنی ۵+)
برای خرید اینترنتی کتاب کودک می‌توانید به سایت انتشارات پرتقال سر بزنید.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها