سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
شناخت گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی؛ لازمه حرکت در مسیر خودسازی و جامعه‌پردازی

کتاب «هندسه گفتمان تمدن‌ساز» به بیان مؤلفه‌ها و شاخص‌های گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی پرداخته و شناخت این مؤلفه‌ها را لازمه حرکت در مسیر خودسازی و جامعه‌پردازی عنوان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروز در حالی انقلاب اسلامی چهل سالگی خود را پشت سر می‌گذارد و وارد دومین مرحله خود می‌شود که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، این انقلاب پرشکوه ملت ایران، بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید است. تنها انقلابی است که یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسد از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است.
 
کتاب «هندسه گفتمان تمدن‌ساز» بر آن است که به بیان شاخص‌های اصلی گفتمان انقلاب اسلامی به مثابه گفتمان تمدن‌ساز با تکیه بر فرمایشات امامین انقلاب اسلامی بپردازد و سپس به بخشی از مستندات این گفتمان در قرآن و نهج‌البلاغه اشاره کند. در بخشی از این کتاب نیز به «غیریت»، یعنی گفتمان غیر تمدن‌ساز اسلامی پرداخته شده است، گفتمانی که دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال طرح آن هستند تا از گفتمان اصیل و ناب اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی جلوگیری کنند. مشخصه‌های آن نیز از دیگر موضوعاتی است که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است. چراکه شناخت دشمن و روش‌ها و ابزارهای دشمنی، ضرورت انکارناپذیر حرکت به سوی اهداف متعالی و آرمان‌هاست.
 
پژوهش حاضر بر توجه به محورهای مطرح شده در گام دوم انقلاب در راستای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان تأکید دارد، زیرا دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند تا با ابزارهای بروز شده خصوصاً فضای مجازی و اقتضائات آن، جنگ روانی گسترده‌ای را علیه نظام جمهوری اسلامی که شکل حاکمیت انقلاب اسلامی است، سامان دهند و گفتمان شیطانی را ترویج کنند و بدین وسیله بر افتخار عمومی و گرایش‌ها و خواست‌های آنان و همچنین بر تصمیم‌سازان تصمیم‌گیران و تغییر دستگاه محاسباتی آنان تأثیرگذاری کنند.
 
بدیهی است که برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی و حرکت در مسیر «خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی»، تنها منظومه و گفتمانی می‌تواند این وظیفه را بر عهده بگیرد که توانایی انجام آن را با تکیه بر مبانی، ارزش‌ها و باورهای انقلاب اسلامی داشته باشد. از آنجا که در بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب اسلامی مهمترین نقش و وظیفه را جهت حفظ و حراست از انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید عظمی ولایت بر عهده جوانان قرار داده‌اند، شناخت گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی برای جوانان ضروری است و در این زمینه کتاب «هندسه گفتمان تمدن‌ساز»، از جمله پژوهش‌هایی است که می‌تواند این هدف را تأمین کند.
 
از آنجایی که مهمترین هدف در گام دوم انقلاب اسلامی، خودسازی، جامعه‌پردازی، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است، لذا برای تحقق این گام، نیازمند منظومه و گفتمان فکری و عملی هستیم. گفتمانی که توانایی این مهم را داشته باشد. بر اساس آنچه در کتاب «هندسه گفتمان تمدن‌ساز» آمده است، تنها گفتمانی که توانایی لازم برای پاسخگویی به نیازهای بشر امروز را با تکیه بر نظام اعتقادی، تربیتی، آموزشی، سیاسی، اجتماعی و ... داراست، گفتمان انقلاب اسلامی یا همان گفتمان اسلام ناب محمدی(ص) است.
 
نویسنده این کتاب معتقد است که این گفتمان دارای رهبری الهی، حکیم و اندیشمند بوده و هست و می‌تواند زیست عمومی عصر حاضر را به بهترین شکل، نه تنها برای مسلمانان که برای انسان‌های آزاده عالم تأمین کند و در یک کلام تمدن نوین اسلامی را ایجاد کرده و زمینه‌ساز طلوع خورشید عظمای ولایت باشد. لذا در این پژوهش سعی شده تا به بیان شاخص‌های این گفتمان پرداخته شود و تلاش شده است با استناد به فرمایشات امامین انقلاب اسلامی به عنوان رهبران و طراحان این گفتمان و استناد به قرآن کریم و نهج‌البلاغه این پژوهش پی‌گیری شود.
 


«حاکمیت الله» دال مرکزی در گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی
در بخشی از این کتاب به اتکا به اسلام ناب محمدی(ص) به عنوان یکی از مؤلفه‌های گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی اشاره شده و آمده است: «گفتمان اسلام ناب محمدی(ص) در بیان امامین انقلاب اسلامی دارای مفهوم و ویژگی‌های مخصوص به خود است که از هر گفتمان دیگری بازشناخته می‌شود. این گفتمان با تکیه بر اصولی نظیر توحید و خداباوری، برائت از مشرکین، حفظ اسلام و دفاع از کیان اسلامی، تبعیت از مکتب اهل بیت(ع)، حفظ استقلال و آزادی، مردم‌سالاری دینی، عدالت‌خواهی، ایستادگی، وحدت و عزت اسلامی و در یک کلام جامعیت دین مبین اسلام و دخالت در همه شئون زندگی اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در صدد تحقق تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) است.»

دانش و پژوهش
یکی دیگر از مؤلفه‌ها و شاخص‌های گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته، علم و پژوهش است. امام خمینی(ره) در مورد علم و پژوهش می‌فرمایند: «علم یک حقیقت غیر متناهی است و انسان اگر در تمام عمر هم تحصیل علم را بکند باز به آخر نرسانده است. و لهذا سزاوار است که انسان در تمام مراحل عمر مشغول تحصیل علم باشد. یعنی همه محتاجیم به اینکه از یکدیگر چیز یاد بگیریم. همه محتاج به تعلیم و تربیت علمی هستیم.»
 
عزت‌مداری اسلامی
عزت اسلامی نیز به عنوان یکی دیگر از شاخصه‌های گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه می‌فرمایند: «ما عزت خود را که به وسیله اسلام و نظام اسلامی و حرکت انقلابی و نگاه انقلابی و آرمان‌های انقلابی به دست آورده‌ایم، از دست نخواهیم داد. امروز دشمنان مشغول چالش هستند و هر روزی یک جور چالشی را در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهند؛ ما ابایی نداریم، ما بیمی نداریم».
 
اگر بخواهیم به یک جمع‌بندی کلی بپردازیم، باید اشاره کنیم که تنها راه تحقق کامل مراحل پنج‌گانه مورد نظر امامین انقلاب اسلامی بویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، یعنی انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و امت اسلامی و تحقق نوین اسلامی و سرانجام ظهور منجی عالم بشریت حضرت امام مهدی(عج)، تحقق مؤلفه‌های گفتمان انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی(ص) است. به عبارت دیگر تنها گفتمان و منظومه فکری که می‌تواند ما را به تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید عظمی ولایت برساند، گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) است ولاغیر.
 
کتاب «هندسه گفتمان تمدن‌ساز»، تألیف مجتبی دولتی و حسن زرقانی در 227 صفحه، شمارگان 1000 نسخه از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی ـ هنری قدر ولایت روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها