دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
آپارتمان‌نشینی و مصائب آن

نویسنده کتاب «جامعه‌شناختی مسائل آپارتمان‌نشینی در ایران» به موضوعات و مسائل آپارتمان‌نشینی پرداخته و تجارب مخاطبان شورای حل اختلاف را در پژوهش لحاظ کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مطالعه فرهنگ آپارتمان‌نشینی به لحاظ اعتبار، دانش است و شاید به اعتقاد گروهی گفتمان ادبی است. بازنمایی تصویری از کارنامه آپارتمان‌های آشفته با توجه به نگرش‌های موجود و تعاملات اجتماعی ساکنان آن برای مدیریت شهری بسیار کمک‌کننده است. آپارتمان‌نشینی از حمایت جدی متولیان امور آپارتمان  و مدیریت شهری برخوردار نیست و شهروندان برای رسیدگی به امور ساختمان با مشکلات متعدد روبه‌رو هستند. آپارتمان‌های آشفته در کشور ما همچون سایر جوامع، دغدغه بسیاری از مردمان است.

این کتاب به جنبه‌های اجتماعی موضوعات آپارتمان‌نشینی می‌پردازد و علاوه بر ارائه دیدگاه جامعه‌شناختی مسائل و مشکلات مربوط به مجتمع‌های مسکونی با درنظر گرفتن برخی از شاخص‌ها و متغیرها، به نمونه‌هایی از دعاوی آپارتمان و مصادیق اجتماعی قابل مطرح در شورای حل اختلاف اشاره می‌کند.

همچنین نویسنده در کتاب به عوامل اجتماعی موثر در انتخاب آپارتمان برای سکونت و استراحت اشاره کرده است. هدف دیگر این کتاب بررسی و مطالعه رفتارهای چالش‌زا و غیر مدنی در میان برخی از ساکنان مجتمع‌های مسکونی، علل آن و ایجاد بستر مناسب برای پژوهشگران به منظور ارائه راهکارهای مدیریتی در حوزه جامعه‌شناختی مسائل آپارتمان‌نشینی است. مولف کتاب با استفاده از پرسش‌نامه، جست‌وجوی رایانه‌ای، منابع و کتب با کلید واژه‌هایی مانند رفتارهای بزهکارانه، برخی افراد آپارتمان‌نشین متون را به دست آورده است و با اجتناب از تئوری‌پردازی، مفاهیم و معانی پیچیده جامعه‌شناسی با زبان ساده با مخاطبانش ارتباط برقرار کند.

مشکلات پیش روی آپارتمان‌نشین‌ها
زندگی شهری مشکلات فراوانی پیش رو داشته و آپارتمان‌نشینی و مصایب آن یکی از این مشکلات است. با توجه به رویکرد فزاینده زندگی در آپارتمان‌های مسکونی، لزوم توجه به مناسبات برخورد و رفتار ساکنان در تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور ساختمان‌ها ضروری به نظر می‌رسد. به علاوه یکی از مشکلاتی که در دنیای امروز مشاهده می‌شود شیوه تعامل افراد در مجتمع‌های مسکونی و محل سکونت است.


مردم در آپارتمان‌های حادثه‌ساز با مشکلات فراوانی مواجه هستند. گاهی دیده می‌شود که برقراری تعامل سازنده میان ساکنان مجتمع‌های مسکونی با اعمال روش‌های نظارتی و کنترل امکان می‌یابد. گروهی بر این عقیده هستند که دستگاه‌های نظارتی وظیفه دارند بر تردد افراد در داخل مجتمع‌های مسکونی، تردد افراد نامربوط در آپارتمان حادثه‌آفرین، نظارت مستمر داشته باشند. از منظر جامعه‌شناسی، مسائل اجتماعی به هیچ‌وجه از بین نمی‌روند. فقط می‌توان از شدت آن کاست و یا از تبدیل شدن آن به بحران اجتماعی جلوگیری کرد. جامعه‌شناسی خبر از بقا و استمرار مسائل اجتماعی آپارتمان‌ها می‌دهد. وجود چنین امری به لحاظ انسان کنشگر و موانع زیست محیطی مورد تایید قرار می‌گیرد.

چیستی و چرایی رفتار فرد در آپارتمان
جامعه‌شناسی مردم‌مدار به مسائل خرد جامعه می‌پردازد و بسیاری از روان‌شناسان و جامعه‌شناسان در صدد هستند به حل معضلات آن بپردازند. فرهنگ آپارتمان‌نشینی در سال‌های اخیر یکی از این موضوعات است.

 مسائلی مثل مسائل آپارتمان‌نشینی و هزاران مسئله دیگر نیاز به فرمی از جامعه‌شناسی دارد تا بتواند دانش و فرهنگ اجتماعی را در بین سطوح متفاوت جامعه گسترش دهد. این نوع فرم جامعه‌شناسی استحکام اجتماعی پدید آورد و ارزش‌های اجتماعی را به طور ساختارمند در ایران نهادینه کند.

این فرم جامعه‌شناسی می‌تواند در قلمرو مددکاران اجتماعی، تسهیل‌گران اجماعی که به گونه مشخص و انضمامی دانش اجتماعی و جامعه‌شناسان خود را در راستای استحکام اجتماعی و قوام اجتماعی به کار می‌برند، قوام و گسترش یابد. این فرم از جامعه‌شناسی را می‌توان جامعه‌شناسی رزمنده‌ای گفت که می‌کوشد خط و مرز خود را با خطابه و روان‌شناسی و فرمی از جامعه‌شناسی که همه چیز را به آسیب اجتماعی تقلیل می‌دهد، روشن کند.

کتاب «جامعه‌شناختی مسائل آپارتمان‌نشینی در ایران (با نگاهی گذرا بر قواعد، اسلوب و نقش شورا در حل اختلاف)» نوشته لطیف رضوی در 220 صفحه از سوی موسسه انتشارات بعثت به بهای 32 هزار تومان منتشر شده است.
                                                                         
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها