سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
رمانی از آن ویازمسکی با ترجمه قاسم روبین منتشر شد

بر اساس این رمان «تمام این قول‌های زیبا»ی او فیلمی هم به همین نام به کارگردانی ژان پل سیویراک ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) یک سال بعد عنوان کتابی نوشته آن ویازمسکی با ترجمه قاسم روبین است که به تازگی از سوی نشر مرکز منتشر شده است.

ویازمسکی که در زمان مرگ ۷۰ سال سن داشت نخستین بار در فیلم «ناگهان بالتازار» به کارگردانی روبرت برسون نقش آفرینی کرده بود. یک سال بعد او با ژان لوک‌گدار، کارگردان شهیر فرانسوی آشنا شد. آن‌ها در جریان فیلمبرداری فیلم «چینی» در سال ۱۹۶۷ با هم ازدواج کردند. ویازمیسکی در این فیلم نقش یکی از اعضای گروه دانشجوی مائوئیست‌ را بازی می‌کرد.

پدبزرگ آن ویازمسکی، فرانسوا موریاک،نویسنده شهیر برنده نوبل ادبیات مخالف ازدواج او با کارگردان مشهور«از نفس افتاده» و «تحقیر» بود که ۱۷ سال از او بزرگ‌تر بود. اما خیزش دانشجویی و اعتصابات ماه می ۱۹۶۸ میلادی که گدار در آن نقش بزرگی داشت، بر رابطه آن‌ها سایه افکند.


ویازمسکی کتاب «یک سال بعد» را درباره رابطه کوتاه‌مدت خود با ژان لوک‌گدار نوشت. امسال یک فیلم کمدی به نام «موحش» به کارگردانی میشل آزاناویسوس  براساس این کتاب ساخته شد. او در بیش از ۳۵ فیلم بازی کرد که در بین آن‌ها بازی در فیلم «قضیه» به کارگردانی پازولینی بیشتر در یادها مانده است.

ویازمسکی در این رمان روسیه در آستانه انقلاب اکتبر را دست مایه قرار داده و سرگذشت خانواده‌ای اشرافی را در آن دوره حساس و مهم از تاریخ روسیه روایت می کند. رمان با نامه‌ای از شخصی به نام واسیلی واسیلی اف به زنی به نام ماری آغاز می‌شود. واسیلی اف که این نامه را از مسکو به پاریس، جایی که ماری در آن زندگی می‌کند، فرستاده است در آن از دفتر خاطراتی سخن می‌گوید که از زن عموی پدر ماری به جا مانده و در آن تصویری از «گذران روزمره یک ملک و صعود بلشویسم» به دست داده شده است. واسیلی در نامه‌اش نوشته است که در روسیه این نوع خاطره نویسی را «کتاب سرنوشت ها» می‌نامند. واسیلی اگرچه از خویشاوندان دور ماری است، اما این دو هیچ آشنایی قبلی‌ای با یکدیگر ندارند. نامه او به ماری در دهه ۹۰ میلادی نوشته شده است، یعنی سال‌ها پس از رویدادهایی که در «کتاب سرنوشت‌ها» ثبت شده‌اند. در فصل دوم رمان، خود ماری رشته روایت را به دست می‌گیرد. در فصل سوم با واسیلی که «کتاب سرنوشت‌ها» را برای او آورده ملاقات می‌کند و آن گاه گذشته پیش روی ماری گشوده می‌شود. گذشته خانواده‌ای اشرافی که اعضای آن با وقوع انقلاب اکتبر مهاجرت کرده و بازماندگان آن اکنون در گوشه وکنار جهان پراکنده‌اند. آن ویازمسکی در سال ۱۹۹۸ جایزه بزرگ رمان از آکادمی فرانسه را برای رمان «یک مشت آدم» گرفته است. 

رمان‌های «کشتی زیبای من»، «ماریمه»، «کانین»، «سینما برای عشق» و «تمام این قول‌های زیبا» از دیگر رمان‌های آن ویازمسکی هستند. بر اساس رمان «تمام این قول‌های زیبا»ی او فیلمی هم به همین نام به کارگردانی ژان پل سیویراک ساخته شده است.

کتاب «یک سال بعد» نوشته آن ویازمسکی با ترجمه قاسم روبین در نشر مرکز به قیمت 36900 تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها