یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کتابی که فراموشکاری‌های روزمره را تشریح می‌کند

کتاب روانشناسی «یادم تو را فراموش» با موضوع فراموشکاری‌های روزمره از انتشارات شمعدونی منتشر شد. این کتاب نوشته ژان پیر دانژان روانپزشک فرانسوی و ترجمه مریم سونی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «یادم تو را فراموش» به موضوع فراموشی و تاثیر مسائل مختلف مثل اضطراب و مشغله فکری، بالارفتن سن، بیماری‌های مختلف و حوادث متفاوت بر آن می‌پردازد و سعی دربررسی مغز و عملکرد آن در قدرت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت دارد.

این کتاب با آزمون‌های متنوع و راهکارهای متفاوت به ماکمک می‌کند که ذهن خود را فعال نگه داریم و حافظه‌مان را تقویت کنیم و بهبود بخشیم. تفاوت این کتاب با کتاب‌هایی که دراین حوزه به چاپ رسیده است دراین است که این کتاب با معرفی قدم به قدم انواع حافظه، عملکرد مغز، تاثیر عوامل خارجی بر مغز و حافظه و دلایل بروز ناگهانی و یا تدریجی فراموشی و نیز راهکارهای پیشگیری از آن، عوامل نوین مقابله با ناتوانی ذهنی ناشی از فراموشی را به طور جامع بازبانی قابل درک و ساده معرفی می‌کند و مخاطب را در مواجهه با این موضوع همراهی می‌کند.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «دستگاه عابربانک از شما رمز می‌خواهد، اما رمزی که هر روز وارد می‌کردید را فراموش کرده‌اید؟ یادتان هست که به کسی تلفن بزنید، حتی چهره‌اش یادتان است، اما نامش را به خاطر نمی‌آورید! رستوران خوبی رفته بودید، حتی می‌دانید، حوالی کدام خیابان بوده است، اما نشانی‌اش را از یاد برده‌اید! چه اتفاقی افتاده است؟ سریع به خود می‌گویید نکند آلزایمر گرفته‌ام؟ اگر کمی پا به سن گذاشته‌ باشید یا میانسال باشید به سرعت آن را به عوارض پیری ربط می‌دهید، اما خاطره‌ای لذت بخش از سفری که سی سال پیش داشته‌اید را با جزییات به یاد دارید. آیا دچار حواس‌پرتی شده اید؟ فرق حواس‌پرتی با فراموشی چیست؟ آیا فراموشکاری و حواس‌پرتی ضعف یا نقضی هستند که باید برطرف شوند؟ آیا فراموشکاری‌های ما نشانِ تضعیف حافظه‌ یا حتی بدتر از آن، ناشی از نوعی بیماری مغزی است؟ در این میان، نقش خستگی، مشغله‌ زیاد و احساسات در بروز این فراموشی‌های جزئی که در زندگی روزمره ما رخ می‌دهند، چیست؟ آیا فراموش‌کردن تاریخ تولد نزدیکان یا رمز کارت بانکی نیز به همان معناست؟ شاید تعجب کنید اما باید بدانید که برخی از فراموشکاری‌ها برای انسان مفید است! آیا می‌دانید کدامیک از فراموشکاری‌ها برای ما مفید است؟ در چه شرایطی فراموشی نشانه‌ بیماری تلقی می‌شود و برای پیشگیری یا سازگاری با آن باید چه اقداماتی انجام داد؟ چطور می‌توان حافظه پویا و فعالی داشت؟ آیا تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی در دوران پیری ممکن است؟ اینها موضوعاتی است که در کتاب «یادم تو را فراموش» به آنها می‌پردازیم.»

مصطفی قوانلو قاجار مدیر مسئول انتشارات شمعدونی در یادداشت ناشر این کتاب نوشته است: «زندگی مدرن، استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و رایانه سبب شده تا بیش از هر زمان دیگری به فناوری‌ها؛ محتاج و وابسته باشیم. تصور این که بخواهیم با دوستان و آشنایان تماس بگیریم، اما نگاهی به فهرست ذخیره تلفن همراه خود نیندازیم، تقریبا محال است. هر یک از ما انبوهی رمزعبور، برای ورود به سایت ها داریم که سعی کرده‌ایم یا در یک جایی این پسوردها را ذخیره کنیم و یا آنها را به طریقی حفظ کنیم. ما گاهی اوقات چیزهایی را که باید به یاد بیاوریم، فراموش می‌کنیم، این فراموشکاری به ویژه در زمان‌های حساس، باعث نگرانی و اضطراب ما می‌شود. به سرعت به فکر فرو می‌رویم که چرا فراموش کرده‌ایم؟ نکند دچار آلزایمر شده‌ایم؟ در هر سن و سالی که باشیم فراموشی یا فراموشکاری برای ما نگران کننده است. ما تفاوت میان فراموشی‌های روزمره را با بیماری‌های مرتبط به فراموشی نمی‌دانیم و مهمتر از همه نمی‌دانیم که گاهی اوقات فراموشی، یکی از بهترین راه حل‌ها و اقدامات برای تروماها و مشکلات روانی است.

این کتاب بیش از هرچیز ما را با ساختار پیچیده مغز انسان آشنا می‌کند. حواس پرتی یا فراموشکاری‌های روزمره را توضیح می‌دهد. عملکردهای مختلف حافظه را تشریح می‌کند. آزمون‌ها و تست‌های مفیدی برای بررسی حافظه ارائه می‌دهد و شما می‌توانید عملکرد حافظه خودتان را بدون نیاز به پزشک بررسی کنید. سپس بخش‌هایی بسیار کاربردی از کتاب نکاتی، در مورد تقویت حافظه، جلوگیری از فراموشی زودرس و ترفندهایی برای بهبود حافظه ارائه می‌دهد. این کتاب می‌تواند برای بسیاری از کسانی که نگران عملکرد حافظه خود هستند، مفید باشد. همچنین می تواند برای همه کسانی که دوست دارند حافظه قو‌ی‌تر و بهتری داشته باشند، بسیار مفید است.»

این کتاب از مجموعه کتاب‌های «زندگی بهتر» است که زیر نظر فردیک فانژه روانپزشک مشهور فرانسوی منتشر می‌شود و دارای موضوعاتی کاربردی برای زندگی است. «یادم تو رافراموش» در تیراژ 1000 نسخه با قیمت 33 هزارتومان منتشر شده و بر روی پیشخان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها