دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
نیل یانگ سینمایی‌ترین چهره‌ در دنیای موسیقی!

«موسیقی برای صلح، لوریس چکناواریان» نام پرونده‌ای‌ در صدوهفتادونهمین شماره مجله «هنر موسیقی» است که علاوه بر آن به ابوالحسن خوشرو، هوشنگ ظریف و نیل یانگ از هنرمندان برجسته موسیقی ایران و جهان پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «موسیقی برای صلح، لوریس چکناواریان» نام پرونده‌ای‌ در صدوهفتادونهمین شماره مجله فرهنگی، هنری، اجتماعی «هنر موسیقی» است که به زندگی، هنر موسیقایی و آهنگسازی این هنرمند پرداخته است.
 
«در کوره‌راه کرونا» نام سرمقاله این شماره از مجله «هنر موسیقی» است که مهدی ستایشگر،‌ صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر این مجله نوشته است و در آن از کرونا و محدودیت‌ها و خلاقیت‌هایی که در این ایام و به واسطه حضور این بیماری ایجاد شده سخن گفته است؛ همچنین به هنرمندان عرصه موسیقی که در روزهای کرونایی از دنیا رفتند نیز اشاره‌ای کرده است. در بخشی از سرمقاله این شماره می‌خوانیم: «چهره دوست‌داشتنی چکناواریان که از صفای باطن او سخن می‌گوید موید تایید ارتباط بین روح و جسم این هنرمند است. «دوست داشتن» مصدرمرکبی است که عامل اجرایی نمی‌خواهد مگر دلی صاف که گرداننده روح بزرگ هنری است. جالب است که همه چکناواریان را دوست دارند؛ وقتی صحبت از چکناواریان است، نوجوان دفتر مجله «هنر موسیقی» نیز نام و چهره این استاد را با دل می‌شناسد.»
 
«روال‌های مشابه و منابع سه گانه در آهنگ‌سازی لوریس چکناواریان» نوشته آروین صداقت‌کیش اولین مقاله پروند «موسیقی برای صلح، لوریس چکناواریان» است که در آن به هنر و سرچشمه موسیقایی چکناواریان پرداخته شده است. «موسیقی، عشق و آزادی‌خواهی» مقاله دیگری در این پرونده است که محمدجواد صحافی در آن به بررسی زندگی لوریس چکناوریان پرداخته و از کودکی و نوجوانی تا میانسالی این هنرمند را از نظر گذرانده است.
 
یارتا یاران نیز متنی در ستایش لوریس چکناواریان با عنوان «بخش پنهان» نوشته است. پس از آن نیز تصاویری از لوریس چکناویان با دیگر هنرمندان همانند کیهان کلهر و مجید انتظامی آمده است.
 
همچنین در این شماره مجله «هنر موسیقی» رامتین نظری‌جو بخشی را با عنوان «برگردانی از گفت‌وگوهای قدیمی؛ پای صحبت‌های عبدالله دوامی و اسماعیل ادیب‌خوانساری» گردآوری کرده است. سجاد پورقناد نیز یادداشتی به بهانه درگذشت هوشنگ ظریف تحت عنوان «مسئولیت هوشنگ ظریف بودن» نوشته و به ستایش این هنرمند و هنر، منش و اخلاق او پرداخته است. تعدادی از عکس‌های ظریف را نیز می‌توانید در ادامه این یادداشت مشاهده کنید.
 
از دیگر مقالات شماره 179 مجله «هنر موسیقی» می‌توان به «بررسی اجمالی چگونگی پیوند شعر و موسیقی در زبان و موسیقی بلوچستان؛ مطالعه موردی: لالایی بلوچی «لولی لول دیان لعلء را» نوشته بنیامین فسائی، «نگاهی به فعالیت‌های هنری ابوالحسن خشرو؛ به پاس نیم قرن فعالیت موسیقایی» اثر میلاد محمودی نوسر، «مقایسه تطبیقی شباهت‌های ساختاری میان موسیقی قدیم ایران و مجارستان» نوشته سارا زاویه، «بازیابی فلسفه «رنج» داستایوفسکی در زندگی و آثار مالر» نوشته بهرام عرفانیان تقوایی، «حفظ میراث و نگاه به آینده نگاهی به کتاب جویبار جوشنده؛ شرح و تحلیل آثار و احوال مرتضی نی‌داوود» اثر سید شاهین محسنی، «جامعه شناسی موسیقی؛ بخش دوم: پایه‌گذاران تفکر جامعه‌شناختی درباره موسیقی» نوشته محمد خلیلیان و «بررسی پداگوگیک پارامترهای تولید صدا در نوازندگی ساز ویلن» اثر میثم ترکیان و علی باستانی‌نژاد اشاره کرد.
 
آخرین مبحث این شماره از مجله «هنر موسیقی» نیز به نیل یانگ اختصاص دارد؛ محسن گلتاش در مقاله‌ای با عنوان «نگاهی به زندگی هنری نیل یانگ» به فعالیت‌ها و آثار این هنرمند پرداخته است. در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «نیل یانگ سینمایی‌ترین چهره‌ای است که در دنیای موسیقی توانستم به حساب آورم. او سینمایی می‌نویسد، فکر می‌کند و راه می‌رود. آهنگ‌های او و ژست‌هایش هر بار متفاوت است و من در جایگاه فیلمساز او را دوست دارم و وی را تحسین می‌کنم.»
 
صدوهفتادونهمین شماره مجله فرهنگی، هنری، اجتماعی «هنر موسیقی» به‌ سردبیری مهدی ستایشگر در 112 صفحه و با قیمت 25 هزارتومان منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها