سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
انتشار دو کتاب نمایشنامه از سعید نیکورزم

نمایشنامه‌های «میهمانی روشنفکری» و «معصومه» اثر سعید نیکورزم از سوی انتشارات طراحان تین راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سعید نیکورزم، کارگردان تئاتر، نمایشنامه‌نویس و مدرس دانشگاه به تازگی دست به انتشار دو کتاب نمایشنامه به نام‌های «میهمانی روشنفکری» و «معصومه» زده است که هر دو اثر از سوی انتشارات طراحان تین راهی بازار نشر شده است.
 
کتاب «‌ميهمانی روشنفکری» (کمدی در ده صحنه) یک کمدی درباره رابطه میان سه قشر منتقد، نویسنده و ناشر است. نویسنده روابط این سه را در قالب مهر و کین و با زبانی کمیک به تصویر کشیده است.

در این بین رابطه میان اقتصاد و فرهنگ و تاثیر هر یک بر دیگری موضوعی است که نویسنده ضمن پرداخت به آن، بر اهمیت فرهنگ به عنوان زیربنای هرگونه ساختار اقتصادی در جامعه تاکید کرده است. «میهمانی روشنفکری» همانطور که از اسمش برمی‌آید، یک میهمانی است میان سه روشنفکر که هر یک بخشی از بار و مسئولیت فرهنگی این جامعه را بر عهده دارند. در این اثر شما شاهد مهر و کینه‌ای هستید که میان ناشر، نویسنده و منتقد همیشه وجود داشته و وجود خواهد داشت.

کتاب «ميهماني روشنفکري» اثر سعيد نيکورزم در 82 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به‌‌ بهای 20هزارتومان از سوی انتشارات طراحان تين منتشر شده است.
 
کتاب «‌معصومه» نمايشنامه در چهار پرده روايت، داستان جنگ است و به نوعی به جنگ و مفقودين جنگ می‌پردازد و به داستان و حکايت‌های بعد از آن اشاره دارد. کما اينکه نيکورزم در ابتدای کتاب اينگونه می‌نويسد: «در سترونیِ روزهای ملال‌آور این سرزمین عقیم، در میان مردمی همیشه چشم به راه، معصومیتی را دیدم، در پیکر زنی جوان که پیمانه‌ی وجودش هر دم پُر تر می‌شد و چون پُر شد، بشکست!»
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«حاج موسی: غلط کردن! این دختره، عروسم، معصومه هفت ساله چشم به راهه. می‌دونی هفت سال انتظار یعنی چی؟ امانت یوسفه. به‌غیر از منم که کسی رو نداره. دلش خوشه پدرشوهرش دودهنه دوکون انداخته پشت قبالش. اما سهیلا مرد بالا سرشه، دختر خودمو می‌گم. مرد که چه عرض کنم، اگه مرد بود این الم‌شنگه رو به پا نمی‌کرد، ناجنس!»

کتاب «معصومه» به قلم سعيد نيکورزم در 96 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به‌‌ بهای 22 هزار تومان از سوی انتشارات طراحان تين منتشر شده است.
 
سعيد نيکورزم متولد 1365 کارشناس ادبیات نمایشی، کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر، مدرس دانشگاه و عضو انجمن منتقدان خانه تئاتر و خانه سينما است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها