پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
حجاب؛ تردیدها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها

فرقه‏‌هاى انحرافى همواره شبهه‏‌ها و ترديدهايى را عليه حجاب طرح مى‏‌كنند. در كتاب «حجاب چرا؟»، به طرح كلى آن‏ها پرداخته شده و با نگاهى به آموزه‏‌هاى دينى، تلاش شده پاسخ‏‌هاى مناسبى داده شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) انگيزه‌‏هاى حمله به معارف دينى و تخريب آن، در لايه‌‏هاى مختلفى نظير پوشش‌‏هاى دينى، فرقه‌‏اى و افراد و جريان‌‏هاى مختلف بروز مى‌‏يابد؛ لذا شناخت عيار بازشناسى معارف حق از باطل ضرورت دارد. اگر مؤمنان ساده‏‌انديش و غافل باشند، گرفتار حمله به دين مى‏‌شوند و قصه دردناك اين است كه زمين مى‌‏خورند، زخمى مى‌‏شوند يا رفتار جديد را مى‌‏پذيرند، اما از همكارى خود با جبهه كفر بى‏‌خبرند و نظم و نظام معارف خود را خدشه‌‏دار مى‌‏كنند.

يكى از خواسته‌‏هاى الهى زيبا كه با فطرت انسان‌‏ها نيز هم‌‏آهنگ است، رعايت پوشش است و باتوجه به طبيعت ظريف و لطيف زنان، از آنان رعايت بيشترى خواسته شده است. «هر كه بامش بيش، برفش بيشتر». ارزش، زيبايى و ظرافت بيشتر، حجاب و پوششى كامل‏تر مى‌‏طلبد.
 
فرقه‌‏هاى انحرافى كه با كم رنگ شدن معنويت در زندگى و همكارى دشمنان دين و انقلاب به فعاليت‌‏هاى زيادى پرداخته‌‏اند، همواره شبهه‏‌ها و ترديدهايى را عليه حجاب طرح مى‌‏كنند. تمام اين شبهه‌‏ها، هم‏‌آهنگى مفهومى و خاستگاه مشتركى دارند؛ در كتاب «حجاب چرا؟»، به طرح كلى آن‏ها پرداخته شده و با نگاهى به آموزه‌‏هاى دينى، تلاش شده پاسخ‏‌هاى مناسبى داده شود.
 
مولف کتاب حاضر معتقد است: «بيشتر انگيزه‌‏هاى مخالف حجاب، ناشى از تسلط نداشتن بر مفاهيم دينى است، نه از نپذيرفتن آن. امروز، فضاى استدلال فراهم است. بايد پاسخ‏گوى مؤمنانى باشيم كه دين را پذيرفته‏‌اند و ترديدها و سؤال‌‏هايى در مورد مفاهيم و آداب دينى دارند. در ضمن برخوردهاى بد با آن‏ها لجاجت به بار مى‌‏آورد. به نظر مى‌‏رسد، در فضاى رويارويى استدلال‌‏ها و بيان حكمت‌‏هاى خواسته‌‏هاى اسلام، جريان‌‏هاى مقابل، توانايى خود را از دست مى‌‏دهند و از ميدان رقابت كنار گذاشته مى‌‏شوند، چون اسلام دين متناسب با فطرت‌هاست.»
 


پاسخ به تردیدها
در فصل اول کتاب به برخی تردیدها مانند اینکه «چرا در جامعه ما به بحث حجاب، نگاهى امنيتى مى‏‌شود؟ آيا اين نگاه درست است»، «حجاب مسئله‌‏اى خصوصى است و دخالت حكومت در اين امر، دخالت در امور شخصى است... »، «حجاب نشانه خوبى يا بدى افراد نيست، دل انسان بايد پاك باشد...»، «مسئله حجاب قديمى شده و مربوط به 1400 سال پيش است و امروز ضرورتى ندارد كه به آن پاى‏بند باشيم...»، «در تفسير آيه حجاب گفته مى‌‏شود كه منظور پرده‏‌اى بوده كه بين پيامبر(ص) و زنان قرار مى‌‏دادند و مراد از آن، حجاب زنان نيست...»، «در زمان‌‏ها و مكان‌‏هاى مختلف، حجاب متفاوت است. گاهى حجاب، لباس، شهرت و ... موجب جلب توجه ديگران مى‌‏شود»، «پوشش بد و بى‌‏حجابى در شرايط امروزى نوعى اعتراض به محدوديت‌‏هاى كشور است...»، «تأكيد بر مسئله حجاب در جامعه، حساسيت‌‏ها را به مسائل جنسى افزايش مى‌‏دهد...»، «حجاب نوعى تبعيض ميان زن و مرد است...»، «بدحجابى در كشور ما نسبت به ديگر كشورهاى مسلمان كه حكومت در نوع پوشش افراد دخالت نمى‌‏كند، بيشتر است...» و غیره پاسخ داده شده است.
 
در پاسخ به برخی از این تردیدها آمده است: «مجموعه آداب دينى از هدف نهايى دين جدا نيست. پس، نبايد با سليقه، اهداف و باورهاى خود، احكام دين را بررسى كنيم. پسنديده نيست كه صرفاً با عينك علاقه و عقايد خود، آداب دينى را مشاهده كنيم. نبايد براى دين، «هر كسى از ظن خود شد يار من» باشيم. حجاب مسئله‏‌اى اجتماعى است. همچنین فردى كه تصميم به رعايت پوشش اسلامى مى‌‏گيرد، اين پوشش را براى ورود به اجتماع مى‌‏خواهد و اسلام نيز چون مى‌‏خواهد زن وارد اجتماع شود، به حجاب توصيه كرده است، و گرنه اين مسئله در داخل خانه و در مقابل اعضاى خانواده (شوهر) مطرح نيست. اگر حجاب خصوصى بود و به جامعه ربطى نداشت، شايد نيازى نبود كه اين قدر خداوند در مورد آن سفارش كند. پس، حجاب مسئله‌‏اى اجتماعى و براى محفوظ ماندن زنان و مردان آمده است.
 
دين اسلام دينى كامل و براى همه زمان‌هاست و با گذشت زمان كهنه نمى‌‏شود. اين قوانين را خداى متعال وضع كرده كه خود، عاقل‏ترين عاقل‌هاست و همه دوره‌‏ها در احاطه اوست و اساساً گذشت زمان در مورد ما معنا مى‏‌يابد، نه درباره خداى تبارك و تعالى. ملاك براى بودن يا نبودن حجاب حكومت‌‏ها نيستند. حجاب قانونى الهى است. اساساً حكومت دينى براى به پا داشتن دستورهاى الهى تشكيل شده و مى‌‏خواهد شرايط جامعه را به ‏گونه‌‏اى رقم بزند كه دين‏دارى مردم حفظ شود. بيشتر اين حكومت‏‌ها سياست را از ديانت جدا مى‌‏دانند و اجازه ورود نظريات دينى به فضاى سياسى و اجتماعى جامعه را نمى‌‏دهند. آن‏ها دين را امرى شخصى مى‏‌دانند. به عبارت ديگر، كشورهاى اسلامى منطقه، فاصله بسيارى تا اسلام واقعى و اجراى آن در جامعه‌‏شان دارند. كشور ايران با كشورهاى همسايه فرق دارد، چون در ايران، نظام اسلامى حاكم است و نوع حكومت در قانون اساسى آمده و به تأييد مردم نيز در همه‌‏پرسى دوازدهم فروردين سال پنجاه و هشت رسيده است.»
 
پاسخ به سؤالات حجاب
در فصل دوم کتاب به سؤالاتی مانند اینکه «حجاب و پوشش از چه زمانى بين انسان‌‏ها وجود داشته است؟···»، «واقعيت حجاب چيست؟»، «ارتباط حجاب با آرامش روانى چيست؟»، «آيا حجاب پيوند زناشويى را تقويت مى‏‌كند؟ چگونه؟»، «كشانيدن بى‏‌بند و بارى‌‏هاى جنسى به جامعه چه پیامدهايى دارد؟»، «آيا زنان به پيامبران و امامان محرم‏‌اند؟»، «در مورد پوشش اسلامى و ارتباط آن با طرز صحبت كردن، خنديدن و آرايش كردن توضيح دهيد. چرا پوشش زنان بيشتر از مردان است؟»، «آيا غريزه جنسى بد است و بايد آن را سركوب كرد؟»، «عده‏‌اى قائل به رها كردن بى‌‏حد و مرز غريزه جنسى هستند و به تعبيرى، بى‏‌بند و بارى جنسى را مد نظر قرار مى‌‏دهند. آيا اين صحيح است؟»، «رعايت حجاب چه ارتباطى با امنيت زن دارد؟»، «حقوق شخصى زن چه مى‏‌شود و اساساً، حجاب تأثيرى بر آن دارد؟»، «ارزش و كرامت زنان تا كجاست؟» و ··· پاسخ داده شده است.
 
در پاسخ به برخی از این سؤالات آمده است: «پديد آمدن لباس، امرى تصادفى يا خواستى فردى نبوده است. حجاب و پوشش انسان، تاريخى به درازاى عمر و تاريخ خود انسان دارد. جامعه اسلامى به سمت الهى شدن و ترويج اخلاق بندگى و عبوديت خـداى متعال در حركت است؛ لذا، بخش‌‏هاى سياسى، فرهنگى، اقتصادى و نيز رفتارهاى اجتماعى بايد زمينه‌‏ساز متعالى شدن جامعه دينى و افرادش باشد. حجاب يكى از آن عوامل و رفتارهايى است كه نقش مهمى را در جامعه ايفا مى‏‌كند.
 
تساوى حقوق يك مطلب است و تشابه حقوق مطلب ديگر. برابرى حقوق زن و مرد از نظر ارزش‌‏هاى مادى و معنوى يك چيزاست و همانندى و هم شكلى و هم‏سانى چيز ديگر. در اين نهضت، عمدا يا سهوا «تساوى» به جاى «تشابه» به كار رفت و «برابرى» با «همانندى» يكى شمرده شد... كارخانه‏‌داران براى اين‏كه زن را از خانه به كارخانه بكشند و از نيروى اقتصادى او بهره‏‌كشى كنند، حقوق زن، استقلال اقتصادى زن، آزادى زن، تساوى حقوق زن با مرد را عنوان كردند.» اسلام بزرگ‏ترين خدمت‏‌ها را نسبت به جنس زن انجام داد. خدمت اسلام به زن تنها در ناحيه سلب اختياردارى مطلق پدران نبود. به‏‌طور كلى، به او حريت داد، شخصيت داد، استقلال فكر و نظر داد، حقوق طبيعى او را به رسميت شناخت. اما گامى كه اسلام در طريق حقوق زن برداشت، با آن‏چه در مغرب زمين مى‏‌گذرد و ديگران از آن‏ها تقليد مى‏‌كنند دو تفاوت اساسى دارد: اول، در ناحيه روان‏شناسى زن و مرد. اسلام در اين زمينه اعجاز كرده است. تفاوت دوم در اين است كه اسلام در عين آن‏كه زنان را به حقوق انسانى‏‌شان آشنا كرد و به آن‏ها شخصيت و حريت و استقلال داد، هرگز آن‏ها را به تمرد و عصيان و طغيان و بدبينى نسبت به جنس مرد وادار نكرد.»
 
کتاب «حجاب چرا؟»، تألیف امین کشوری، در 176 صفحه با شمارگان 1000 نسخه، از سوی انتشارات بوستان کتاب قم روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها