شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
سفری برای زن‌ها از صفر خراب‌آباد تا تکامل

شارون بلکی در کتاب «زنانی که از ریشه می‌رویند» خواننده را با خود وارد پویشی برای پیدا کردن ریشه‌های اصیل خود می‌کند تا جایگاهی حقیقی خود در اجتماع بیابند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نویسنده در این کتاب در واقع سفر شخصی خود را از نقطه صفر خراب‌آباد شروع می‌کند. او از وضعیت خود در جهان راضی نیست پس به این نارضایتی گوش می‌دهد و پا در مسیر تحول می‌گذارد و با طی مراحل سفر به خود حقیقی‌اش می‌رسد و رسالتش را در جهان پیدا می‌کند. او مانند یک راهنما و مشاور قدم به قدم ما را در این راه همراهی می‌کند و گره‌ها را برایمان باز می‌کند.

ریشه‌های اصیل خود را بیابید
او در فصول مختلف كتاب با الهام از اساطیر بومی و زنان معاصری كه توانسته‌‌اند با پیدا كردن ریشه‌های اصیل خود، جایگاه حقیقی خود در اجتماع را پیدا كنند و در تعیین سرنوشت جهان نقش داشته باشند خواننده را با خود همراه می‌كند. زنانی كه از ریشه می‌رویند كتابی زیبا، صادق و تاثیرگذار است و آوازی است در ستایش زنانگی اصیل كه زنان را به بیداری و كشف قدرت وجودی شان فرا می‌خواند. برای خوبی خودشان و برای خوبی زمین در احتضار.

اسطوره‌هایی که ریشه عمیقی در طبیعت دارند و نقش کلیدی و مهمی در حفاظت از زمین و ساکنانش بر عهده دارند. در اساطیر سلت نیز طبیعتا مردان جایگاه قهرمانی و کشورگشایی دارند اما نقش اصلی این قهرمانان حفظ و نگهداری زمین بود. در آن روزگار زنان نگهبان اصلی طبیعت و قلب زمین بودند که تشخیص می‌دادند چه کسی برای رهبری مناسب است، آن‌ها نگهبان و محافظ زمین، منبع خرد و حکمت و رهبر معنوی و اخلاقی قبیله بودند. داستان خلقت در اساطیر سلت، زن را خالق زمین می‌داند. این اساطیر مملو از زنان خردمندی است که هدایت و پرورش افراد قبیله را بر عهده داشتند. این داستان میراث نیاکان ما و زنان واقعی و اساطیری‌ای است که قبل از ما می‌زیسته‌اند.

در این کتاب نویسنده قصد دارد بازپس گیری هویت اسطوره‌ای و تاریخی را بازگو کند چون بر این باور است زنان این روزها به این موضوع نیاز دارند. او در این باره می‌گوید: «سال‌ها پیش ژوزف کمپل اسطوره‌شناس معروف آمریکایی، کتاب معروف خود به نام «سفر قهرمانی» را به چاپ رساند. کمپل بر این باور بود که در تمام داستان‌ها، قهرمانی وجود دارد با استعداد و ویژگی‌های ممتاز که در جامعه و خانواده خود پذیرفته نمی‌شود. او و جامعه‌اش معمولا دچار مشکلات سمبلیکی هستند. قهرمان ناگزیر است برای پیدا کردن راه حل به یک سفر طول و دراز برود و کلید طلایی مشکلات را پیدا کند و برای جامعه به ارمغان بیاورد.

کمپل سه مرحله را در این سفر سمبولیک برمی‌شمارد: مرحله اول، جدایی یا ترک خانمان است که در آن قهرمان دعوت را می‌شود و به آن پاسخ می‌دهد. مرحله دوم، مرحله تشرف به آزمایش و فتوحات است. در این مرحله قهرمان از بوته آزمایش‌های بی‌شمار می‌گذرد. مرحله سوم، مرحله «بازگشت و استقرار مجدد در جامعه» است. در این مرحله قهرمان دستاوردهایی را که در این سفر به دست آورده به جامعه‌اش تقدیم می‌کند. کمپل بر این باور است که این سه مرحله بن‌مایه تمام اساطیر و سفرهای شخصی است.

این مدل در اغلب داستان‌های اسطوره‌ای ملل مختلف دیده می‌شود و همانطور که بسیاری از روان‌شناسان مکتب یونگ به آن اذعان دارند الگوی مناسبی برای سفرهای قهرمانی و روحی روانی انسان است.»

سفر قهرمانی زنان که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود به آن‌ها کمک می‌کند ریشه‌های عمیق خود را با زمین درک کنند. این سفر خانم‌ها را دوباره به زمین نزدیک می‌کند و مهم‌تر از آن در وجود ما قدرتی بیدار می‌کند تا نقش باستانی و اصیل خود را به عنوان محافظ و نگهبان زمین را بازپس بگیرد این سفر قهرمانانه زنانه می‌تواند یک سفر قهرمانی بومی باشد.

زنان و جنبش‌های محیط زیستی
هر روز زنان بیشتری به جنبش‌های محیط زیستی می‌پیوندند و انگاری ماآتای، برنده جایزه نوبل در کنیا، جنبش کمربند سبز را پایه نهاد که تا امروز در کنیا میلیون‌ها درخت کاشته و هزاران زن را تربیت کرده تا برای احقاق حقوق خود به پا خیزند و در راه توسعه دموکراسی و حمایت از منابع طبیعی فعالیت کنند. پولی هگینز، وکیل اسکاتلندی جنبش جهانی ریشه کنی بوم کشی را بنیان نهاده است. واندانا شیون مشهورترین اکوفمینیست و فعال محیط زیست و مخالف جهانی‌سازی است. او عقیده دارد که با شرکت فعال زنان در کشاورزی می‌توان به روش مولدتری رسید.

جنبش‌های بنیادگراتری نیز مانند جنبش کاهلی کافیست در کانادا وجود دارد که در سال 2013 در سطح جهانی طرفدارانی پیدا کرد. این جنبش در ابتدا در مقابل لایحه‌ معوقه‌ای که در استان ساسکاچوان وجود داشت شکل گرفت و سپس از مرزها گذشت و آمریکا رسید و از آن‌جا در سراسر جهان گسترش یافت. این جنبش که بعدها الهام‌بخش جنبش‌های مستقل دیگری شد به وسیله چهار زن که سه نفر از آن‌ها از اقوام بومی کانادا بودند تاسیس شد.

هدف اصلی این جنبش شناخت راه‌های سنتی و بومی اقوام بدوی برای محافظت و نگهداری از آب و زمین و سایر منابع طبیعی برای نسل‌های آینده است. این هدف عمیقا ریشه در حکمت گذشتگان و اساطیر بومی دارد و رابطه ناگسستنی بین جهان طبیعی و زنانگی را نشان می‌دهد.

چاپ تازه کتاب «زنانی که از ریشه می‌رویند» نوشته شارون بلکی ترجمه ندا صابری در 354 صفحه از سوی نشر علمی به بهای 65 هزارتومان منتشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها