دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
نگاهی ویژه بر شرق‌شناسی و انتقادات واردشده بر آن

سومین شماره مجله «گاهِ نقد»، مجله تخصصی بررسی و نقد کتاب، این‌بار با موضوع «تاریخ ایران باستان» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سومین شماره مجله «گاهِ نقد»، به بررسی و تحلیل «تاریخ ایران باستان» در فضای نشر کشور می‌پردازد و به واکاوی فرایند پدیدارشدن کشفیات باستان‌شناسی و شرق‌شناسی و بازتاب یافته‌های آن‌ها در کتاب‌های تاریخ می‌پردازد. از این روی مهم‌ترین و معتبرترین کتاب‌های تاریخ ایران باستان نقد و بررسی می‌شوند و نگاهی سرتاسری به سپهر نشر کشور انداخته خواهد شد. «گفتار»، «دیدار»، «نقدوار»، «هشدار» و «رهیار» بخش‌های گوناگون این شماره هستند که هرکدام از زاویه‌ای ویژه به ایران باستان در آینۀ کتاب‌ها نگریسته‌اند.

در «گفتار»، جعفر مرادحاصلی، سردبیر این شماره از «گاه نقد»، به جست‌وجوی سرچشمه‌های کشفیات باستان‌شناختی در ایران می‌پردازد و آنچه را که ایرانیان از گذشته و تاریخ خود می‌دانند ریشه‌یابی می‌کند. در ادامه به نسل اول تاریخ‌پژوهان ایرانی می‌پردازد و نگاهی به تاریخ باستان در عرصه سیاست می‌اندازد. بخش «دیدار» از زاویه نگاه ایران‌شناسی به دیدار ایران باستان می‌رود و سه عنوان از کتاب‌هایی را که نگاهی کلی به گذشته ایران انداخته‌اند مرور می‌کند.

در بخش «نقدوار» مهم‌ترین کتاب‌های چاپ‌شده نویسندگان ایرانی و خارجی در زمینه ایران باستان بررسی و موشکافی می‌شوند. در این بخش کتاب‌ها بر پایه دوره‌های تاریخی دسته‌بندی شده‌اند و به‌ترتیب به دوره مادها، هخامنشیان، اسکندر مقدونی و سقوط هخامنشیان، دوران اشکانیان، سلسله ساسانیان و در پایان ورود اسلام به ایران و سقوط ساسانیان پرداخته می‌شود. بخش ویژه‌ای نیز به کورش هخامنشی اختصاص دارد که به کتاب‌های گوناگون پیرامون زندگی و کشورداری کورش نگاهی می‌اندازد. همچنین در قسمت تازه‌های کتاب، جدیدترین کتاب‌های این حوزه معرفی و بررسی می‌شوند.

بخش «هشدار» گشتی در بازار کتاب ایران می‌زند و ناشران کتاب‌های تاریخی و زمینه‌های کاری آنان را تحلیل و بررسی می‌کند. این بخش به درون‌مایه کتاب‌های چاپ‌شده و ناشران آن‌ها نگاهی ژرف می‌اندازد و سهم مطالب تازه و نو و مطالب کهنه و تکراری را در عرصۀ نشر واکاوی می‌کند.

در بخش «رهیار» نیز یک بسته پیشنهادی کتاب برای دوست‌داران تاریخ ایران باستان فراهم شده است که موضوعات گوناگونی را پوشش می‌دهد و به شرق‌شناسی و انتقادات واردشده بر آن نگاهی ویژه دارد.

شماره سوم ماهنامه «گاه نقد» به سردبیری جعفر مرادحاصلی، در 220 صفحه در مراکز پخش و روزنامه‌فروشی‌ها عرضه شده است. همچنین شما می‌توانید نسخه الکترونیک این شماره و شماره‌‌های پیشین ماهنامه «گاه نقد» را از بخش کتابیکای نرم‌افزار روبیکا و نیز نرم افزار طاقچه تهیه کنید.

ماهنامه «گاه نقد» به همت سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با توجه به خلأ موجود در نقد تخصصی حوزه‌های مختلف کتاب تدوین و در حوزه‌های گوناگون ادبیات داستانی، تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه، زبان فارسی و درست‌نویسی، روان‌شناسی و دین عرضه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها