شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
الکل و سیگار دو عامل اصلی سرطان دهان

افرادی که دو یا بیشتر از دو پاکت سیگار در روز مصرف می‌کنند و چهار یا بیشتر از چهار واحد الکل در روز مصرف می‌کنند، 35 برابر بیشتر از افرادی که نه سیگار می‌کشند و نه بیشتر از دو واحد الکل در روز می‌نوشند، در معرض خطر گسترش سرطان دهانی هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، برای بسیاری از ما هدف اصلی از رعایت بهداشت دهان و دندان، پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و پرهیز از بوی بد دهان است، اما شاید شگفت‌زده شوید اگر بدانید تلاش‌های شما برای حفظ سلامت مطلوب دهان و دندان همانند دو بار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌هایی سخت و حتی مرگبار نیز کمک کند. سلامت دهان و دندان با سلامت کلی انسان در ارتباط است. گاهی اوقات، پوسیدگی دندان یا بیماری لثه، نشانه‌ای از در معرض خطر بودن سلامت بدن محسوب می‌شود. از بیماری‌های خطرناکی که با سلامت ضعیف دهان و دندان مرتبط هستند می‌توان به آلزایمر، دیابت، بیماری قلبی، سرطان و ناباروری اشاره کرد.  
 
کتاب «لطفا بگو سیب!» نوشته مشترک دکتر مهدی بمانعلی؛ متخصص جراحی دهان، فک و صورت و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر عادل خیاطی؛ متخصص جراحی دهان، فک و صورت، فلوشیپ جراحی پیشرفته ایمپلنت و ساناز قدوسی است که در دو بخش ابتدا با ارائه توضیحاتی کاربردی درباره موضوعاتی همچون رژیم و تغذیه، شکر در رژیم غذایی، فلوراید، شیارگیری دندان، ترک سیگار و سوء مصرف مواد، مواد ضد جرم دندان و دستورالعمل کاربردی بهداشت دهان، به مبحث «پیشگیری از بیماری‌های دهان» می‌پردازد و در ادامه گروه‌های هدف بهداشت دهانی و موارد مطالعه مانند بیماران باردار، والدین کودکان قبل از 11 سال، نوجوانان و بیماران ارتودنسی، افراد مسن، بیماران نیازمند مراقبت خاص و در معرض خطر را مورد بررسی قرار می‌دهد.


اثر الکل بر سلامت دهان و دندان
«مسلم است که الکل یک مشکل بزرگ است و آثار آن روی بدن و جامعه دارای گستره وسیعی است. به همراه سیگار، الکل دلیل اصلی سرطان دهانی است و همچنین عاملی برای از بین رفتن سطوح دندانی از طریق خوردگی است. وقتی الکل و تنباکو همراه با هم مصرف شوند، خطرات آن‌ها برای سلامت دهانی چندین برابر می‌شود و افرادی که دو یا بیشتر از دو پاکت سیگار در روز مصرف می‌کنند و چهار یا بیشتر از چهار واحد الکل در روز مصرف می‌کنند، 35 برابر بیشتر از افرادی که نه سیگار می‌کشند و نه بیشتر از دو واحد الکل در روز می‌نوشند، در معرض خطر گسترش سرطان دهانی هستند.»
 

التهاب لثه دوران بارداری
«التهاب لثه دوران بارداری، یک مشکل شایع است که در نتیجه تغییرات هورمونی به‌وجود می‌آید. این تغییرات عرضه خون در دوران بارداری را افزایش می‌دهد تا اطمینان ایجاد شود که به‌طور پیوسته مواد مغذی که جنین در حال رشد برای رشد و تکامل به آن نیاز دارد، فراهم می‌شود. مشکل این است که افزایش جریان خون می‌تواند باعث این شود که لثه‌ها متورم شوند و گاهی خونریزی کنند. این وضعیت ناراحت‌کننده به‌طور معمول بعد از اینکه نوزاد به دنیا آمد، خود به خود رفع می‌شود. با وجود این، اگر درمان نشود، می‌تواند به آسیب دائمی به لثه‌ها و بافت‌های حامی منجر شود. التهاب لثه دوران بارداری احتمال دارد که بیشتر در زنانی که بهداشت دهانی ضعیفی دارند و یا مشکلات لثه‌ای قبل از بارداری داشتند، اتفاق بیفتد، ولی این مشکل می‌تواند زنانی با بهداشت دهانی عالی و لثه‌هایی که از قبل سالم بودند را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد.»

 
افراد در معرض خطر چه کسانی هستند؟
«زمانی که از بیماران در معرض خطر در زمینه آموزش بهداشت دهان صحبت می‌شود، منظور افرادی است که در معرض خطر بالاتری در رشد بیماری‌های دندانی نسبت به عموم جمعیت قرار دارند یا به سختی روندهای بهداشت دهانی را مدیریت می‌کنند. برخی از این گروه‌های خاص عبارتند از: بیمارانی که از نظر پزشکی د رمعرض خطر هستند (بیماری‌های سیستمیک و مزمن و مصرف مداوم دارو)، افراد با اختلال روانی و فیزیکی، افراد با وضعیت فقر اقتصادی-اجتماعی، ترس از دندانپزشکی و آن‌هایی که به ملاقات دندانپزشک نمی‌روند مگر اینکه درد داشته باشند، بیماران به شدت در معرض خطر و افرادی که سیگار می‌کشند و یا سوء مصرف الکل و بقیه مواد مخدر را دارند.»
 
نخستین چاپ کتاب «لطفا بگو سیب!» در 120 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 48 هزار تومان از سوی انتشارات رویان‌پژوه راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها