پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
سرزمینی کهن با هزاران طعم‌ و مزه‌ بی‌نظیر

کشور چهارفصل و زیبای ایران، افزون بر جاذبه‌های پرشمار طبیعی، فرهنگی و تاریخی، از نظر تنوع غذایی و خوراکی‌های سنتی نیز در دنیا زبانزد است. در کتاب «سوغاتی‌‌های خوراکی ایران» گوشه‌ای از این خوان پرنعمت معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سرزمین کهن ایران، پهنه‌ای پر از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، هنری و تاریخی است. سوغات هر منطقه از کشورمان، ریشه در پیشینه تاریخی و جغرافیایی مردم آن قطعه از این خاک پرگهر دارد. زعفران، زرشک، پسته، عرقیات گیاهی، گلاب، شیرینی‌های سنتی، خشکبار، خرما، عسل، لبنیات، گز، سوهان، زیره و انواع ادویه، تنها تعدادی از سوغاتی‌های خوراکی بی‌نظیر شهرهای مختلف ایران است که بسیاری از آن‌ها آوازه بین‌المللی داشته و در رونق صنعت گردشگری نیز جایگاه موثر و ویژه‌ای دارند.  
 
کتاب «سوغاتی‌‌های خوراکی ایران» نوشته فرخ هاشمی، ضمن معرفی مشخصات جغرافیایی و جاذبه‌های گردشگری هر استان از کشور، فهرستی از بهترین و پرطرفدارترین خوراکی‌های ویژه آن استان را برای علاقه‌مندان و کسانی که قصد سفر به این مناطق را دارند، معرفی کرده است.


آذربایجان شرقی
این سرزمین کهن با گستره 45650 کیلومتر مربع در شمال غربی ایران قرار دارد. آب‌وهوای این استان تحت‌تأثیر آب‌وهوای مدیترانه‌ای، سردسیر شمالی و اقلیم خزری است. ائل گلی، مقبره‌الشعرا، مسجد کبود، ارگ علیشاه، برج ساعت و عمارت شهرداری از جاذبه‌های گردشگری این استان هستند.
 
از مهمترین سوغاتی‌های خوراکی این استان می‌توان به انواع شیرینی‌های سنتی مانند باسلق، اریس، قرابیه،‌ نوقا، لطیفه و لوز،‌ انواع آجیل و خشکبار، انواع لبنیات، ‌انواع نان‌های سنتی و انواع حلوا اشاره کرد.


کردستان
این استان با گستردگی 29137 کیلومتر مربع در غرب کشور واقع است. کردها یکی از شاخه‌های مهم نژاد آریایی محسوب می‌شوند. استان کردستان، دارای آب‌وهوایی نسبتا سرد در بخش‌های شمالی و معتدل کوهستانی در بخش‌های جنوبی است. از جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به مناطق طبیعی بکر و بسیار زیبا و پناهگاه‌های حیات وحش، پارک جنگلی آبیدر، خانه کُرد در سنندج، مناطق بکر اورامانات، چشمه‌های آب معدنی، دریاچه‌های، سدها، سراب‌ها و غارها اشاره کرد.
 
انواع شیرینی سنتی مانند نان برنجی، باسلق، کماج، حلوا سوهانی، کاک و نان خرمایی، انواع عسل، لبنیات، روغن حیوانی، سقز، انواع نان سنتی و انواع گیاهان داروئی از سوغاتی‌های خوراکی معروف این استان هستند.
 

گیلان
این استان با 14042 کلیومتر مربع، با آب‌وهوایی معتدل و مرطوب در مجاورت دریای خزر قرار دارد. جای جای این استان سرسبز با طبیعتی بکر و زیبا، در تمام فصول سال مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. ازجمله جاذبه‌‌های گردشگریِ تاریخی و فرهنگی آن هم می‌توان به باغ محتشم، عمارت کلاه فرنگی، میدان شهرداری رشت، آرامگاه میرزا کوچک خان و بقعه دانای علی در رشت، موزه میراث روستایی، بقعه شیخ زاهد گیلانی و موزه چای ایران در لاهیجان، قلعه رودخان و ماسوله اشاره کرد.
 
انواع شیرینی سنتی مانند رشته خشکار، دوشاب برنج و نان پنجره‌ای، انواع حلوا، انواع نان‌های سنتی مانند کشتا، تمیجان، نان برنجی و ساچ نون، پنیر سیاه مزگی، زیتون، چای، کلوچه، انواع رب، دَلار و ... از سوغاتی‌های محلی خوشمره و پرطرفدار گیلان هستند.
 
نخستین چاپ کتاب «سوغاتی‌‌های خوراکی ایران» در 105 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 19 هزار تومان از سوی نشر ماهر کارآفرین راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها