چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
چهار دلیل قوی برای اینکه چرا باید کتاب نقشی در مه را بخوانیم؟

اولین دلیل برای خواندن یک کتاب، داستان پرکشش آن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نقشی در مه با نام لاتین ( the garden of evening mists ) عنوان کتابی‌ست از نویسنده‌ مالزیایی به نام تان توان انگ ( Tan Twan Eng ) که به تازگی توسط انتشارات خوب منتشر شده است. شادی امیرافشاری مترجم این کتاب است و نشر خوب با رعایت قانون کپی رایت و اجازه و توافق ناشر خارجی، نقشی در مه را به چاپ رسانده است. می‌توان گفت انتشارات خوب از معدود نشرهایی‌ست که علی‌رغم تمام سختی‌ها، به قانون کپی‌رایت پایبند است و این اخلاق حرفه‌ای توجه اهالی کتاب و فرهنگ را به خود جلب کرده است.
 
در این مقاله سری زده‌ایم به معرفی کتاب نقشی در مه و چهار دلیل قوی برای خواندن کتاب نقشی در مه، اثر جذاب تان توان انگ!
  1. نقشی در مه و عاشقانه‌ای شگفت‌انگیز
اولین دلیل برای خواندن یک کتاب، داستان پرکشش آن است. یک خلاصه داستان جذاب می‌تواند نشانه‌ای باشد از یک داستان خواندنی! ماجرای اصلی این کتاب درباره‌ یک زن مالزیایی به نام «یون لینگ» است که به همراه خواهرش به اسارت ژاپنی‌ها درمی‌آید، او خواهرش را در اردوگاه ژاپنی‌‌ها از دست می‌دهد و چندی بعد تصمیم می‌گیرد به‌خاطر علاقه‌ خواهرش به باغ‌های ژاپنی و بزرگداشت روح او، یک باغ برای او طراحی کند. همین مساله باعث آشنایی او با باغبان ژاپنی می‌شود و داستان عاشقانه‌ای را میان این دو شکل می‌دهد. عاشقانه‌ای زیبا و رازآلود که هر خواننده‌ای را مشتاق خواندن می‌کند.
می‌شود گفت کتاب نقشی در مه ( the garden of evening mists ) یک داستان عاشقانه است با اطلاعات جدید درباره‌ مالایا، جزیره‌ای در بریتانیا!



  1. نقشی در مه و جوایز ادبی معتبر
جوایز ادبی معتبر، فاکتور خوبی برای انتخاب کتاب است، اگرچه برای مثال رقابت در دنیای ادبیات با رقابت در دنیای ورزش بسیار متفاوت است اما اگر کتابی توانسته باشد سلیقه‌ تربیت‌شده‌ جمعی از داورهای معتبر را راضی کند، مهر تایید غیرقابل انکاری را به دست آورده است. برای مثال اعتبار جایزه‌ بوکر به گونه‌ای‌ است که می‌تواند فروش یک کتاب را چندین و چند برابر کند. آمدن نام کتاب نقشی در مه، در کنار جوایز ادبی معتبر که در ادامه آورده شده است، اعتبار تان توان انگ ( Tan Twan Eng ) و رمان نقشی در مه را دو چندان کرده است.
 
برنده جایزه:
Man Asian Literary Prize (2012)
Walter Scott Prize (2013)
POPULAR-The Star Readers Choice Awards for Fiction (2013)
 
نامزد جایزه:
Booker Prize Nominee (2012)
International Dublin Literary Award Nominee for Shortlist (2014)
 
  1. کتاب نقشی در مه و فیلم The Garden of Evening Mists
همان‌طور که می‌دانید فیلم اقتباسی با اقتباس از یک هنر دیگر مثل شعر، داستان و... ساخته می‌شود و بسیاری از کتاب‌های معروف جهان که با اقبال عمومی مواجه شده‌اند پس از مدتی، توجه فیلم‌سازان را نیز به خود جلب کرده‌اند.

فیلم اقتباسی در نقطه‌ای اتفاق می‌افتد که عاشقان سینما و ادبیات به هم می‌رسند و همیشه این سوال مطرح می‌شود که بهتر است اول کتاب را بخوانیم بعد فیلم را ببینیم یا برعکس؟!

فیلم The Garden of Evening Mists که براساس داستان نقشی در مه ساخته شده تا حد زیادی به پلات، شخصیت و دیالوگ‌ها وفادار بوده است. داستان اصلی همان ماجرای زنی‌ است که به‌دنبال یک زندگی آرام پس از جنگ جهانی دوم و بزرگداشت خاطره‌ خواهرش برمی‌گردد و بعد سر از جزیره‌ مالایای بریتانیا درمی‌آورد و رابطه‌ عاشقانه‌ای با باغبان مرموز ژاپنی شکل می‌دهد.

اگرچه فیلم تصویرهای خیره‌کننده، بازی‌های درخشان و قاب‌بندی‌های فوق‌العاده‌ای دارد اما همچنان توصیه می‌شود ابتدا کتاب نقشی در مه را که توسط انتشارات خوب به چاپ رسیده است بخوانید و بعد به سراغ دیدن این فیلم اقتباسی جذاب بروید.
  1. نقشی در مه و نظرات بسیار مثبت خوانندگان
این روزها با رشد قابل توجه رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی، هرکس می‌تواند به‌راحتی بعد از خواندن هرکتابی، نظرش را با دیگران به اشتراک بگذارد. بررسی نظرات مخاطبان نشان می‌دهد داستان نقشی در مه ( the garden of evening mists ) برای خوانندگان زیادی ارزشمند و دوست داشتنی بوده است.

یکی از خوانندگان، خواندنِ کتاب نقشی در مه را به شنیدن موسیقی در اتاقی تاریک تشبیه کرده که با شنیدن آخرین نت، غم و اندوه عمیقی شما را دربرمی‌گیرد.

خواننده‌ای گفته این کتاب شما را به سفری آشفته و در عین حال آرام می‌برد طوری که عشق و نفرت، خشونت و آرامش و البته زشتی و زیبایی را توامان درک می‌کنید. بعد مثالی آورده از کینه و نفرت «یون لینگ» از ژاپنی‌ها و در عین حال عشق عمیقش به باغبان ژاپنی! به طور کلی انگار این کتاب درباره‌ هم‌زیستی چیزهای متضاد است.

خواننده‌ دیگری معتقد است تان توان انگ ( Tan Twan Eng ) نویسنده‌ کتاب نقشی در مه، در سیصد و چند صفحه چیزی را به دست آورده که نویسندگان دیگر فقط می‌توانند رویای به دست آوردنش را داشته باشند.

خواننده‌ دیگری گفته است این کتاب به خوبی می‌تواند ادای احترامی باشد به هنرهای ژاپنی! مثل هنر باغبانی و خالکوبی! که حضور برجسته‌ای در روایت دارند!

همان‌طور که می‌بینید هرکس با ادبیات مخصوصش، کتاب نقشی در مه را توصیف کرده است. کتابی که یکی از ستاره‌های درخشانِ انتشارات خوب به حساب می‌آید.

حرف آخر
در این مقاله به 4 دلیل محکم و قوی برای خواندن کتاب نقشی در مه ( the garden of evening mists ) اشاره شد. کتابی که با دریافت جایزه‌های ادبی، مهر تایید داوران را به دست آورد، با تکیه بر داستان جذابش توانست به دل مخاطب‌ها نفوذ کند و همچنین توجه فیلم‌سازان را برای ساخت فیلم اقتباسی جلب کند تا در دنیای سینما نیز جاودانه شود.

کتاب نقشی در مه با ترجمه‌ی شادی امیرشاهی، داستانی خواندنی از انتشارات خوب است که شما به‌راحتی می‌توانید برای سفارش این کتاب به وبسایت نشر خوب مراجعه کنید و فقط با چند کلیک، لذت خواندنِ یک اثر جذاب و دوست‌داشتنی را به خودتان هدیه بدهید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها