چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
اکسیری شفابخش به نام خنده

خنده ارزان‌ترین داروی پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌هاست. کتاب «خنده‌درمانی راهی به سوی تندرستی و آرامش» به شما کمک می‌کند با جسم و روانی سالم، مشکلات ریز و درشت را مهار کرده و راحت‌تر با آن‌ها روبه‌رو شوید.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خنده علاوه بر اثرات آنی و مقطعی که بر چهره و بهبود کیفیت زندگی دارد، بر جسم و روان انسان نیز اثرات مثبت عمیقی برجای می‌گذارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که وقتی می‌خندید، مغزتان می‌پذیرد که باید شاد باشد. این تمرین برای شروع یک روز، فوق‌العاده است؛ به‌خصوص اگر کمی هم افسرده هستید. همیشه پس از خنده احساس آرامش به‌وجود می‌آید و این آرامش باعث تمرکز بیشتر شما می‌شود. با تمرین خنده در طول روز و با فواصل زمانی، اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و تمرکز فکری بیشتری خواهید داشت.
 
خنده، کل بدن را آرام می‌کند. خنده‌ خوب، گرم و صمیمی، تنش فیزیکی و اضطراب را از میان برمی‌دارد و باعث می‌شود، ماهیچه‌های بدن‌تان تا ۴۵ دقیقه بعد از خنده هم در آرامش قرار گیرند. خنده سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند. خنده از هورمون‌های اضطراب می‌کاهد و به تعداد سلول‌های ایمنی بدن می‌افزاید. همچنین موجب افزایش پادتن‌های ضدعفونت شده، در نتیجه بدن را در برابر بیماری، مقاوم می‌کند. خنده عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد و گردش خون را افزایش می‌دهد. خنده کالری می‌سوزاند، خنده خشم را برطرف می‌کند، خنده حتی می‌تواند عمرتان را طولانی‌تر کند.
 
کتاب «خنده‌درمانی راهی به سوی تندرستی و آرامش» نوشته سارا دین‌پرست، ضمن برشمردن فواید جسمی، روانی و معجزه‌آسای خنده، به موضوعاتی همچون تمرینات خنده‌درمانی، هدف‌های متعالی خندیدن، ‌رها کردن خنده از قید و بند دلیل و برهان، چرا امروز باید بیشتر از گذشته بخندیم، روش اجرای خنده‌درمانی، خنده‌درمانی برای چه کسانی نامناسب است و مناسب‌ترین زمان و مکان خنده‌‌درمانی، می‌پردازد.
 

یک دقیقه خنده از ته دل، معادل 45 دقیقه ورزش
«خنده بی‌دلیل با هورمون‌های بدن همانی می‌کند که تصور لواشک با بزاق دهان شما می‌کند. خندیدن واکنشی است که موجب انقباض هماهنگ 17 عضله صورت و 80 عضله بدن و سریع شدن تنفس و جریان خون و در نتیجه افزایش ترشح آدرنالین در خون می‌شود که تأثیر نهایی آن، ایجاد احساس لذت و شادابی در فرد می‌شود. در اثر خندیدن، نوعی ماده شیمیایی به نام «اندورفین» تولید می‌شود که در شخص اعتماد به نفس و سرخوشی ایجاد می‌کند.

پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهد که انسان‌ها به‌وسیله خنده، درد را بیشتر تحمل می‌کنند، به این دلیل که خنده ترشح اندورفین‌ها را زیادتر می‌کند و اندورفین‌ها کُشنده‌های طبیعی درد در بدن هستند. دانشمندان انگلیسی بعد از سال‌ها تحقیقات به این نتیجه رسیدند که یک دقیقه خندیدن از ته دل، معادل 45 دقیقه ورزش، انسان را سرحال می‌آورد. همچنین کسانی که فشارخون بالا دارند نیز با وجود روحیه شاد و خندیدن می‌توانند فشارخون خود را در حد مطلوب نگه دارند.»


خنده شما را جوان‌تر نشان می‌دهد
«برای تقویت عضله‌های گوناگون بدن، ورزش‌های بسیاری می‌توان انجام داد، اما غیر از یوگای خنده، هیچ ورزش تخصصی برای عضله‌های چهره وجود ندارد. خنده ورزش بسیار خوبی برای تقویت عضله‌های چهره است. وقتی کسی می‌خندد در نتیجه افزایش جریان خون، چهره او گل می‌اندازد و پوست صورتش به خوبی‌ تغذیه می‌شود. به همین دلیل است که مردم خنده‌رو، جذاب‌تر و خوش‌روتر به‌نظر می‌رسند. هنگام خندیدن عضلاتی که برای لبخند زدن استفاده می‌شود، صورت را بالا می‌کشند، پس نیازی به کشیدن پوستتان ندارید. خنده برخلاف تصور عموم، چروک صورت را از بین می‌برد، ولی اخم چین و چروک را زیاد می‌کند. خنده با وارد کردن فشار به غدد اشکی، چشم‌ها را مرطوب می‌کند و به درخشندگی آن‌ها می‌افزاید. همچنین خنده با ورزش دادن عضله‌های شکم، شکم‌های شل و وارفته را سفت می‌کند.»
 
نخستین چاپ کتاب «خنده‌درمانی راهی به سوی تندرستی و آرامش» در 98 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات عصر کنکاش راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها