شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
روایت ویرایش از زبان متخصصان منتشر شد

دومین جلد از کتاب «ویرایش» از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی نشر به قلم محمد‌هاشم اکبریانی شامل گفت‌وگو با پنج ویراستار روانه کتاب‌فروشی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، دومین جلد از کتاب «گفت‌و‌گو با ویراستاران؛ ویرایش» از مجموعه تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران به قلم محمدهاشم اکبریانی از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده‌است.

اکبریانی در این مجلد با پنج ویراستار منوچهر ابهر، علی بلوکباشی، سیدمحمدصادق سجادی، علی صلح‌جو و علی بهرامیان گفت‌و‌گو کرده‌است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم؛ «ویراستاری از عناصر اصلی در فرآیند تولید کتاب است و نمی‌توان چرخه نشر را بدون آن تعریف کرد؛ در‌عین‌حال این عنصر عمر طولانی در ایران نداشته و بیشتر از  پنج‌شش دهه از سابقه آن نمی‌گذرد. البته باید متذکر شد که این عصر مربوط به ویراستاری مدرن است و اگر عرصه‌هایی چون «تصحیح» را هم نوعی ویراستاری بدانیم پیشینه آن در کشور ما به صد‌ها سال برمی‌گردد.»
 
نخستین جلد «ویرایش» به گفت‌و‌گو با احمد سمیعی‌گیلانی، اسماعیل سعادت،  ایران گرگین، بهاء‌الدین خرمشاهی، عبدالحسین آذرنگ اختصاص داشت. چگونگی پیدایش ویراستاری مدرن و تحولات در ایران معاصر محور گفت‌‌‌‌وگو‌های اکبریانی این مجلد بود.

در ادامه این مقدمه اکبریانی درباره دلایل تدوین ویرایش در جلد دوم نوشته‌است: «اما ویراستاری امروزه بسیار تخصصی است و هر رشته، ویراستار خاص خود را می‌طلبد به‌عنوان نمونه متون تاریخی را باید کسی ویراستاری کند که به تاریخ و موضوعاتی که در کتاب یا مقاله آمده تسلط کافی داشته باشد؛ براین اساس لازم آمد جلد دوم ویراستاری را هم تهیه و تدوین کنیم و در آن بیشتر به مباحث تخصصی ویراستاری بپردازیم.»
 
کتاب «ویرایش: گفت‌وگو با طراحان گرافیک» ششمین دفتر از مجموعه تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران است، که به همت محمدهاشم اکبریانی، در 223 صفحه، با شمارگان 500 نسخه و بهای 25000 تومان از سوی انتشارات موسسه خانه کتاب چاپ و روانه بازار کتاب شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها