یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
شناسایی و ارزیابی عضلات ضعیف با تکنیک الکترومیوگرافی

کتاب «الکترومیوگرافی؛ اصول، مبانی و کاربردهای آن در ارگونومی»، با اشاره به اصول و مبانی الکترومیوگرافی، به بررسی نمونه‌هایی از کاربرد الکترومیوگرافی در پژوهش‌های ارگونومی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله، تکنیکی است برای محاسبه و ضبط حالات عضلات بدن در مواقع انقباض و انبساط که از دستگاهی به نام ماهیچه‌نگار برقی که به نتایج آن ماهیچه‌نگاشت گفته می‌شود، حاصل می‌شود. ماهیچه‌نگاشت، پالس‌های تولید شده از سلول‌های ماهیچه‌ای را در حالات انبساط و انقباض دریافت می‌کند. الکترومیوگرافی (EMG)، مطالعه عملکرد عضله از طریق تحلیل سیگنال‌های الکتریکی تولید شده حین انقباضات عضلانی است. «EMG»، اندازه‌گیری سیگنال الکتریکی همراه با تحریک عضله است که می‌تواند شامل عضلات ارادی و غیرارادی شود.
 
کتاب «الکترومیوگرافی؛ اصول، مبانی و کاربردهای آن در ارگونومی» تألیف مشترک دکتر عادل مظلومی؛ دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و احسان گروسی؛ دانشجوی دکترای ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دو بخش کلی با عنوان‌های «اصول و مبانی الکترومیوگرافی» و «نمونه‌هایی از کاربرد الکترومیوگرافی در پژوهش‌های ارگونومی»، ضمن اشاره به کلیات تکنیک الکترومیوگرافی به مباحثی همچون ثبت و استخراج سیگنال‌های الکترومیوگرافی، پردازش سیگنال‌های الکترومیوگرافی، کاربرد الکترومیوگرافی در ارزیابی ارگونومیک محصول و کاربرد الکترومیوگرافی در ارزیابی‌های ارگونومیک ریسک‌فاکتورهای شغلی می‌پردازد.


ارزیابی سطح فعالیت عضلات با الکترومیوگرافی
«پیشرفت تکنولوژیکی در حوزه مهندسی پزشکی، برق و الکترونیک، کامپیوتر و فناوری اطلاعات سبب شده است که دستگاه‌ها و تجهیزات گوناگونی در حوزه ارزیابی‌های دستگاهی ارگونومی معرفی و مورد استفاده قرار گیرد. ازجمله این تجهیزات و دستگاه‌ها می‌توان الکتروکاردیوگرافی، الکتروآنسفالوگرافی، الکترومیوگرافی، ضبط و پردازش‌های تصویری و مواردی از این قبیل را نام برد. از این دسته از روش‌های دستگاهی می‌توان به الکترومیوگرافی سطحی یا SEMG اشاره کرد. با استفاده از این تکنیک می‌توان سطح فعالیت عضلات مختلف را در وضعیت‌های معین پوسچرال و فعالیت تعیین کرد. همچنین، خستگی عضلانی نیز با استفاده از این تکنیک قابل سنجش و ارزیابی است. برای دستیابی به این ارزیابی‌ها، از شاخص‌های اختصاصی الکترومیوگرافی مانند ریشه مجذور مربعات و میانگین توزیع فرکانسی سیگنال‌های الکترومیوگرافی استفاده می‌شود.»


کاربرد الکترومیوگرافی در کمردرد و تمرینات قدرتی
«در انقباضات استاتیکی که میزان آن‌ها کمتر از مقدار حداکثر است، پارامترهای آنالیزی که براساس دامنه و فرکانس هستند، هنگام خستگی عضلانی، تغییرات زمانی از خود نشان می‌دهند. مطالعه اثر خستگی عضلانی موضعی، دو کاربرد بسیار مهم دارد. کاربرد اول این است که شناسایی عضلات ضعیف صورت می‌گیرد. معروف‌ترین شاخص در این زمینه، تغییرات فرکانس (شاخص خستگی عضله) در مطالعه بیماران دارای کمردرد است. کاربرد دوم، برای اثبات اثربخشی تمرینات آموزشی قدرتی می‌باشد. از آنجایی‌که محاسبات براساس تبدیل فوریه سریع انجام می‌شود و نیاز به ثبات سیگنال و توزیع گوسی‌شکل دارند، افزایش بیشتر دامنه و واحدهای حرکتی به‌کار گرفته شده در الگوهای حرکتی دینامیک (مانند تمرینات قدرتی داده شده) استفاده می‌شوند. خستگی باید به‌عنوان یک پارامتر مهم کنترلی برای تمرینات عضلانی بکار رود. خستگی که بعد از تمرین ایجاد می‌شود، شرط اولیه رشد عضله است.»
 
نخستین چاپ کتاب «الکترومیوگرافی؛ اصول، مبانی و کاربردهای آن در ارگونومی» در 264 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 50 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تهران راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها